Skogsekonomi

Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

35 inlägg 15286 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Cottus skrev:]

Tack! Jag trodde att Areal kunde sorteras in i samma fack som Ludvig & Co, men där hade jag fel (?) 😀

Har ingen erfarenhet av Areal, men vad jag förstått så är dom billigare än Ludvig, men dyrare än enmansföretagarna....

Landshypotek Bank

Sörlänningen  
Zixten skrev:

Tack! Jag trodde att Areal kunde sorteras in i samma fack som Ludvig & Co, men där hade jag fel (?) 😀

Har ingen erfarenhet av Areal, men vad jag förstått så är dom billigare än Ludvig, men dyrare än enmansföretagarna....

Jag försökte bli kund hos Areal, men de svarade inte på kontaktförsök. Så de är inte heller jätteintresserade av att få nya kunder.

Användarvisningsbild

Cottus  
Sörlänningen skrev:
Zixten skrev:

Jag försökte bli kund hos Areal, men de svarade inte på kontaktförsök. Så de är inte heller jätteintresserade av att få nya kunder.

Enmansföretagaren jag blivit rekommenderad ska pensionera sig nästa år och tar därmed inte in nya kunder.

Då försökte jag bli kund hos en lokal byrå i Gävle, men samma resultat tyvärr som för Sörlänningen.
Senast redigerad av Cottus fre 29 nov 2024, 09:02, redigerad totalt 1 gång.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863298Revisionsbyråerna har det inte lätt just nu. Många som flyr från Luddes och de andra mäktar inte med anstormningen.

vagnmakargården  
#863312Igen som har testat Fyrklövern ekonomi och juridik AB?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#863492Fyrklövern är duktiga.
Men aldrig varit kund där

Användarvisningsbild

Elis76  
#863551Ni som har en omsättning under 3 MSEK - varför gör Ni inte bokslut och deklaration själv?

Det är ju det som de förenklade reglerna erbjuder.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#863561Man tjänar igen de tusenlappar som hjälp med deklaration kostar🙂

Tralsmo  
#863562Ja håller me camaro69.

Ja anlitade ju revionsbyrå från allra första början (1990).
Dom har tjänat många slantar åt mig.

Lundkvist  
#867695Hej
Jag har liknande problem som ny skogsägare. Den löpande bokföringen klarar jag själv, men det hade varit skönt att få hjälp med upplägget kring räntefördelning mm till årsredovisningen och deklarationen.

Har kontaktat fyra redovisningsfirmor, bland annat Fyrklövern och Areal. Enda som återkommit var en enmansfirma som förklarade att det inte var värt besväret att arbeta för små skogsägare med tanke på nya krav på att kontrollera penningtvätt mm.

Vidare förklarade han att jag inte hade råd att anlita honom eftersom han behövde höja arvodet så mycket för att det skulle vara värt besväret. Då hade jag inte berättat något om vad jag villig att betala.

Så har någon förslag på skogskunnig redovisningskonsult i Värmland så får ni gärna höra av er!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867696Har du fixat bokföringen så är du långt på väg. Deklarerar du på nätet så finns det hjälpfunktioner så bitarna faller på plats.

Användarvisningsbild

Elis76  

Lundkvist  
#867713Tackar för tipsen!

Jag kanske återkommer i en egen tråd med några funderingar kring hur man optimerar upplägget med räntefördelning, hur stor del av lånet som jag ska ta upp på företaget, möjlighet till periodisering etc.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867714Just vad gäller peiodisering så är e-deklarationen suverän. Du bara klickar så räknar det ut max avsättningsbelopp. Lika med räntefördelning men då gäller det att du har rätt siffror in.

Användarvisningsbild

Cottus  
Lundkvist skrev:Hej
Jag har liknande problem som ny skogsägare. Den löpande bokföringen klarar jag själv, men det hade varit skönt att få hjälp med upplägget kring räntefördelning mm till årsredovisningen och deklarationen.

Har kontaktat fyra redovisningsfirmor, bland annat Fyrklövern och Areal. Enda som återkommit var en enmansfirma som förklarade att det inte var värt besväret att arbeta för små skogsägare med tanke på nya krav på att kontrollera penningtvätt mm.

Vidare förklarade han att jag inte hade råd att anlita honom eftersom han behövde höja arvodet så mycket för att det skulle vara värt besväret. Då hade jag inte berättat något om vad jag villig att betala.

Så har någon förslag på skogskunnig redovisningskonsult i Värmland så får ni gärna höra av er!

Ja, det är tråkigt att inte kunna få hjälp. Jag är som sagt också ny och har letat länge men har nu fått kontakt med Areal (efter tips i denna tråd). Jag fick dock ta ett annat kontor som ligger längre bort då mitt närmsta Areal-kontor inte hade kapacitet att ta emot fler just nu. Har hittills en positiv upplevelse så kan rekommendera. Ett tips är att ringa firmorna om du inte gjort det, då responsen på telefon har varit bättre än mejl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).