LesterCGarreth skrev:Säkert jättekul om grannen får betalt för att det slängs upp 250 meter höga vindkraftverk på dennes mark. Det är stort motstånd mot vindkraftsparker och det med rätta. Har hellre en trevlig livsmiljö än en massa fula förvuxna väderkvarnar överallt. Sunne tex ser helt förj'vligt ut sedan de byggt på Fryksdalshöjden, och om jag bodde på höjden mellan Arvika och Sunne skulle jag vara mycket illa till mods.
Tar fler exempel från Värmland. Vattenkraften ägs främst av utländska bolag, skogen ägs främst av utländska bolag(jaja, Wallenbergarna har en del), vindkraften ägs främst av utländska intressen med säten i Luxemburg, Schweiz eller Kina för att det inte ska gå att få insyn från press och myndigheter. Det påverkar väldigt mycket livsmiljön för människor och djur med vindkraft och vattenkraft och som det är nu kommer inte mycket till gagn för de som påverkas mer än de som äger marken dessa kolosser står på. Och om markägaren inte bor på orten så stannar inte den skatt dessa betalar för ersättningar i kommunen som berörs oavsett, och i vissa fall berörs flera kommuner av förfulningar i landskapet. När kapitalstarka personer som tex Roger Akelius köper mindre fastigheter oh sprider sig som en pest över bygden så stannar inte heller där några pengar i berörda kommuner direkt.
Sen sker allt detta i onödan, det hade gått att behålla samma energimix som fanns på 80-talet och vi hade varit bättre rustade än vi är idag. Inte ett enda vindkraftverk som satts upp hade behövts att byggas.
Är annars en stor försvarare av äganderätten och kan tycka de flesta regleringar är av ondo. Men det här med vindkraft berör hela bygder och jag kan tycka att kommuner och områden som redan producerar vattenkraft eller kärnkraft borde slippa dessa monstruösa byggen. Annars så borde man väl kunna köpa lite välvilja genom att folk slipper betala elavgift om de bor i en kommun som producerar ett elöverskott eller att ett likande system som i Norge införes. Att bara vissa enskilda markägare får en bra ersättning är inget som ursäktar att landskapet förstörs för tiotusentals andra.
Bygg vindkraftparker där energin går åt och där väljarna är rödgröna. Men det kanske därför är rätt åt Värmland att vi får dessa fula väderkvarnar eftersom de flesta röstar illrött av tradition.
Zixten skrev:Svårt ämne detta, man hör så mycket, och det är svårt att veta vad som e sant. Men här kommer det några röriga tankar från mig...
Många som är negativa lägger till en hel del när dom berättar hur djävligt det är att bo nära verken, och dom som är positiva "glömmer" gärna att nämna det negativa.
Sen beror det mycket på vilket bolag som står bakom, och vilka verk som är uppsatta, var hos en som bodde mellan två parker, och han sa att den första parken som hade mindre verk var en enda experimentverkstad, dom hade provat en ny teknik på verken som medförde riktigt höga ljud när verken startade från stillastående.
Medans den nyare parken med större och högre verk "knappt märktes" trots att det var ungefär lika långt till de båda parkerna.
Nästa nackdel som jag ser det är vägarna, dom är på tok för stora och breda, rena motorvägarna på en del ställen.
Själv bor jag typ 3 - 4 km från en nybyggd park (snart ett år) med verk på 200m, jag kan se 6 st verk från en plats i trädgården och ikväll var första gången som jag hörde ljud från verken, medans andra grannar säger sig ha hört verken redan från början, dom bor lite närmre och har troligen lite bättre hörsel än jag 😀
Ingen av oss kan påstå att man störs av parken.
Men jag är ytterst tveksam till att jag skulle vilja ha en park närmre än en km från där jag bor, gärna 2km.
Sen har man ju det där med ersättning, om det skulle hamna ett verk på min mark och ersättningen jag hörde om i somras stämmer så skulle man ju kunna stå ut med en del... 500 000kr om året var det frågan om då, men så är jag ganska säker på att en del närboende här skulle strida mot vindkraften riktigt rejält, så jag är ju tveksam att jag skulle riskera grannsämjan ändå.
Parken som jag bor nära har jag inte hört några summor men dom betalar till markägarna + en viss summa till boende (eller kanske till och med markägarna) som ligger på en viss radie runt verken.
Sen så kommer det att betalas ut en "bygdepeng" som föreningar i byarna runt om kan söka medel ur till sin verksamhet, här har jag hört en summa på 10 000kr per verk och år till denna bygdepeng, men har ingen aning om denna summa fortfarande är aktuell.
Björn k skrev:Ser man till miljöaspekten så är det ett stort ingrepp som är oåterkalligt. Så man kan ju bara stilla undra hur miljövänligt är det eg att smälla upp tusentals möllor i skogen över hela landet.
Alvarsson skrev:En fördel med vindkraften är att den inte producerar radioaktivt avfall som måste förvaras åtskilt från mänskligheten i 100 000 år, på skattebetalarnas bekostnad.
Alvarsson skrev:Avfallet beräknas hållas åtskilt för mänskligheten i 100 000 år, kan bli mer ingen vet med säkerhet. Denna förvaring sker helt på skattebetalarnas bekostnad. Då kan vi snacka om subventioner. Så utifrån detta måste man säga att vindkraft är mycket miljövänligt.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... rnbransle/
Alvarsson skrev:Du får läsa den länk jag delade där får du fakta från Strålsäkerhetsmyndigheten. Men bryr man sig inte om fakta vilket det är klimatforskning eller medicinvetenskap ja då kan man leva och tro på vilka fantasier som helst.