Skogsekonomi

Ränta lån?

22 inlägg 9514 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

Lax  
Lax skrev:Jag har rörlig ränta på båda mina lån, just nu 5,05%. Har totalt 3 mkr i lån på en fastighet som är värd ca 12-15 mkr, så någorlunda liknande förutsättningar som du. Min magkänsla är att det är något högt, ser fram emot fler svar i tråden.

En uppdatering på detta ett halvår senare. Räntan har stigit i omgångar och var som högst uppe på 5,55%. Då kontaktade jag en annan bank och fick en offert som låg betydligt lägre. Med hjälp av den offerten kunde jag sedan förhandla ner räntan på min befintliga bank, idag har jag en del av lånet bundet på 2 år till 4,80% och en del rörligt till 4,99%.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#816593funderar på tillköp och blivit bjuden 5.10%
mest för att se att det går finansiera snabbt, och inte bästa räntan
det var landshypotek

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#816597Det går ju inte att jämföra med fastighetslån men såg nu i ett nyhetsbrev att Valtra säljer traktorer med erbjudande om billig finansiering. Ränta på 0,99%! Det är ju rätt stor skillnad mot vad bankerna erbjuder. Men jag vet inget om villkoren i övrigt.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Torbjörn Johnsen skrev:Det går ju inte att jämföra med fastighetslån men såg nu i ett nyhetsbrev att Valtra säljer traktorer med erbjudande om billig finansiering. Ränta på 0,99%! Det är ju rätt stor skillnad mot vad bankerna erbjuder. Men jag vet inget om villkoren i övrigt.

det är för du betalar resten av räntan i traktorpriset.... fattar inte att folk tycker det är bra...

Användarvisningsbild

Skogz  
#816606För att det ska vara enklare att utläsa era priser även i framtiden så bör folk skriva ner vilken listränta det är gällande.

mappe70  
#816698Jag har 3-månadsränta 4,6% som sattes i helgen hos Swedbank.

Användarvisningsbild

Elis76  
#817821SBAB och Landshypotek har i dagarna sänkt sina lån på längre löptider på grund av sjunkande upplåningskostnader.
Hur det påverkar Landshypoteks utlåningsräntor till lantbruk/skogsbruk framgår inte enär individuell räntesättning tillämpas.

SBAB är inte verksam inom skog&lantbruk.

Bästa bostadsränta får man av Skandiabanken enligt en analys gjord av Dagens Industri presenterad i dagens tidning.

https://www.landshypotek.se/om-landshypotek/press-nyheter/nyheter/2023/landshypotek-sanker-bolanerantor2/

https://www.di.se/nyheter/sbab-sanker-flera-borantor/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).