Skogsekonomi

Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

51 inlägg 19090 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Camaro1969  
#736340så länge det skänks bort miljarders årligen så är skatteuttaget för högt.

min skattemoral har sjunkit de senaste åren, och jag är rätt väl insatt i systemet

det har resulterat i att jag nu bara jobbar 60%, jag är i skogen 2 dar i veckan istället.

och resonerar som så att det är bättrer med låga omkostnader än höga inkomster.
alla har bara 24 timmar per dygn och jag vill göra roligare saker än vara på jobbet (trots att jag trivs med mitt jobb)

så nu snart går solen upp, då far jag till skogen med kaffetermos och manuellgallrar lite :)

Landshypotek Bank

dalatrafik  
#736442Håller med tidigare inlägg om det sociala värdet. Jag jobbar i perioder 70tim/v och några månader om året 20tim/vecka. På lönelappen är det 100% varken mer eller mindre. Men att ha ett jobb som är ett givande och tagande; ibland ösa på rejält för att ibland kunna vara i skogen ett par dagar mitt i veckan passar mig perfekt. När corona-lockdown kom så jobbade jag 0-5tim/veckan (jobbet bygger på att jag reser) och fick 90% av lönen. Ett drömläge trodde jag, men efter ett par månader märker man att något fattas. Det du längtar till har du helt plötsligt full tillgång till, drömmarna och målen suddas ut. Och inte minst det sociala (som man trodde man avskydde) fattas en på något sätt. Jag tror en stor del av mångas intressen och fritid är värdefull därför att man måste kämpa för att ta på den. Åtminstone inte ha full tillgång till den. Drömmarna, målbilderna och ”gräset-på-andra-sidan-tankarna” håller oss levande och vigöra. Det skapar också en verklig tillfredsställelse och glädje när vi väl utövar dem.

Skrämmande att se någon kommentar om att vi faktiskt får en hel del tillbaka av skatten och åsyftar det skyddsnät vi är fångade i. Har man verkligen läst den av rikstagens beslutade budget då? Har man verkligen förstått hur många tusenlappar som används av Dina pengar varje månad på trams?

Vi tillhör ett av de hårdast beskattade landet i hela världen, ändå är privatsjukvård bättre och privatskolorna lämnar ifrån sig duktigare elever. Något är verkligen skevt.

Mvh/ Zacappa rom, två glas, ett glas för mycket.

Användarvisningsbild

Mellberg  
dalatrafik skrev:Håller med tidigare inlägg om det sociala värdet. Jag jobbar i perioder 70tim/v och några månader om året 20tim/vecka. På lönelappen är det 100% varken mer eller mindre. Men att ha ett jobb som är ett givande och tagande; ibland ösa på rejält för att ibland kunna vara i skogen ett par dagar mitt i veckan passar mig perfekt. När corona-lockdown kom så jobbade jag 0-5tim/veckan (jobbet bygger på att jag reser) och fick 90% av lönen. Ett drömläge trodde jag, men efter ett par månader märker man att något fattas. Det du längtar till har du helt plötsligt full tillgång till, drömmarna och målen suddas ut. Och inte minst det sociala (som man trodde man avskydde) fattas en på något sätt. Jag tror en stor del av mångas intressen och fritid är värdefull därför att man måste kämpa för att ta på den. Åtminstone inte ha full tillgång till den. Drömmarna, målbilderna och ”gräset-på-andra-sidan-tankarna” håller oss levande och vigöra. Det skapar också en verklig tillfredsställelse och glädje när vi väl utövar dem.

Skrämmande att se någon kommentar om att vi faktiskt får en hel del tillbaka av skatten och åsyftar det skyddsnät vi är fångade i. Har man verkligen läst den av rikstagens beslutade budget då? Har man verkligen förstått hur många tusenlappar som används av Dina pengar varje månad på trams?

Vi tillhör ett av de hårdast beskattade landet i hela världen, ändå är privatsjukvård bättre och privatskolorna lämnar ifrån sig duktigare elever. Något är verkligen skevt.

Nog får vi en hel del tillbaka på skatten. Fick en ful blindtarm fixad i januari. Privatsjukvården hörde inte av sig och fanns inte heller tillgänglig på något sätt. Ambulans(skattefinansierad) körde mig till akuten, blir akutopererad efter 12 på natten. Utan operation hade jag inte levt idag........ 👍

Sedan skall väl skolan vara för alla barn och skattefinansierad, eller hur tänkte du där........ :mrgreen:

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#736451Du sätter finger på problemet när det gäller sjukvården - för att få hjälp måste du bli akut sjuk. Annars är det lååånga väntetider som du ska ta dig igenom, eller snarare överleva 😉

Har ett par kollegor som är långtidssjukskrivna och dom vill inte annat än att börja jobba men det går inte förrän dom fått genomgå diverse utredningar.

Sjukvården är underdimosinerad precis som det mesta inom landet. Det kanske inte är så smart att locka hit ett par miljoner människor på ett par decennier och sen spy galla på dom som ifrågasätter landets politiker och deras ryggdunkande journalistkår.

Användarvisningsbild

svampbob  
generationsskifte skrev:Du sätter finger på problemet när det gäller sjukvården - för att få hjälp måste du bli akut sjuk. Annars är det lååånga väntetider som du ska ta dig igenom, eller snarare överleva 😉

Har ett par kollegor som är långtidssjukskrivna och dom vill inte annat än att börja jobba men det går inte förrän dom fått genomgå diverse utredningar.

Sjukvården är underdimosinerad precis som det mesta inom landet. Det kanske inte är så smart att locka hit ett par miljoner människor på ett par decennier och sen spy galla på dom som ifrågasätter landets politiker och deras ryggdunkande journalistkår.

Aj aj här håller vi inte på med obekväma sanningar. Som straff får du skriva tre odelat positiva inlägg om vindkraft och elsågar.

Användarvisningsbild

toker72  
dalatrafik skrev:Håller med tidigare inlägg om det sociala värdet. Jag jobbar i perioder 70tim/v och några månader om året 20tim/vecka. På lönelappen är det 100% varken mer eller mindre. Men att ha ett jobb som är ett givande och tagande; ibland ösa på rejält för att ibland kunna vara i skogen ett par dagar mitt i veckan passar mig perfekt. När corona-lockdown kom så jobbade jag 0-5tim/veckan (jobbet bygger på att jag reser) och fick 90% av lönen. Ett drömläge trodde jag, men efter ett par månader märker man att något fattas. Det du längtar till har du helt plötsligt full tillgång till, drömmarna och målen suddas ut. Och inte minst det sociala (som man trodde man avskydde) fattas en på något sätt. Jag tror en stor del av mångas intressen och fritid är värdefull därför att man måste kämpa för att ta på den. Åtminstone inte ha full tillgång till den. Drömmarna, målbilderna och ”gräset-på-andra-sidan-tankarna” håller oss levande och vigöra. Det skapar också en verklig tillfredsställelse och glädje när vi väl utövar dem.

De där 90% av lönen du fick när du inte jobbade bestog nog till stor del av det du anser vara trams. Att privatskolorna skulle vara bättre stämmer inte det finns jätte bra privat skolor men det finns även riktigt usla och generellt ligger inte privatskolor i de områden som har elever med de sämsta förutsättningarna så privatskolorna bör ha lite bättre förutsättningar till bra resultat än vad skolor i snitt har.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
toker72 skrev:

De där 90% av lönen du fick när du inte jobbade bestog nog till stor del av det du anser vara trams. Att privatskolorna skulle vara bättre stämmer inte det finns jätte bra privat skolor men det finns även riktigt usla och generellt ligger inte privatskolor i de områden som har elever med de sämsta förutsättningarna så privatskolorna bör ha lite bättre förutsättningar till bra resultat än vad skolor i snitt har.

företaget fick nog betala stora delar av permitteringsstödet ändå.
sen fick alla företag lägre arbetsgivaravgifter

Användarvisningsbild

toker72  
#736457Självklart betalar företaget en del av stödet också men det är fortfarande en del av just trams pengar som gjorde att det blev ett drömläge.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
toker72 skrev:Självklart betalar företaget en del av stödet också men det är fortfarande en del av just trams pengar som gjorde att det blev ett drömläge.

jorå.

personligen tycker jag att man INTE skulle ha gett något stöd till företag.
det är jussom det som är att vara företagare, man får bunkra för oförutsedda händelser.

nu får ALLA företag betala för de som inte har skött sina företag, och de som passade på att utnyttja läget att söka stöd.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
dalatrafik skrev:Vi tillhör ett av de hårdast beskattade landet i hela världen, ändå är privatsjukvård bättre och privatskolorna lämnar ifrån sig duktigare elever. Något är verkligen skevt.

Om du sätter dina barn i en privatskola, hur mycket betalar du själv då??
Jag tror att dom är till 100% finansierade med skattepengar!?

Samma med privat sjukvård!? den finansieras väl till stor del av skattepengar!?

Vad dom är duktiga på är väl att se till att dom får in "rätt" elever / Patienter, dom som man tjänar pengar på, och inte allt för många "problem" barn / patienter, dessa låter dom det offentliga ta hand om.

Användarvisningsbild

toker72  
Camaro1969 skrev:
toker72 skrev:Självklart betalar företaget en del av stödet också men det är fortfarande en del av just trams pengar som gjorde att det blev ett drömläge.

jorå.

personligen tycker jag att man INTE skulle ha gett något stöd till företag.
det är jussom det som är att vara företagare, man får bunkra för oförutsedda händelser.

nu får ALLA företag betala för de som inte har skött sina företag, och de som passade på att utnyttja läget att söka stöd.

Tycker det är helt rätt att man ger bidrag till företag som blev tvingade att stänga som tex restauranger och biografer såna regel ändringar på kort tid kan man som företagare inte räkna med men att konjunkturen sviktar på grund av corona som det gjort för andra företag där tycker jag det är fel men vi har ju tidigare gett bidrag till tex banker som inte skött sig och det är helt åt skogen ett lån vore ok men inte bidrag.

dalatrafik  
toker72 skrev:

Fel. Den delen av permitteringsstödet är just en sådan sak vi borde förvänta oss med de skattesatser vi betalar. Tramset sitter ju i Sida, migration, genuspedagogik, södertörn, pressstöd, public service, arbetsförmedlingen, subventioner på solceller, elcyklar, elbilar, vindkraft, garantipensioner för politiker Osv.

Min privata sjukvård erhålls via en försäkringspremie som betalas varje månad. Självklart finns det avarter inom områdena privat/offentligt men trenden är ju solklar. Det tröga, tungt byråkratiska offentliga verksamheterna fungerar alldeles för dåligt i förhållande till hur mycket av våra pengar de tar varje månad. Att inte fler skriker ut högre missnöje vittnar om den traditionella svenskens trygghetsknarkande ”vi har det ändå rätt så bra”.

Användarvisningsbild

toker72  
#736497Ok bidrag är ok så länge du gynnas av det. Att du väljer att betala för en snabbare väg till sjukvård gör ju inte att du slipper betala den vanliga och blir du alvarligt sjuk är det den vanliga vården som stiger in och tar över och gissar att din privata vårdgivare har bidrag från det offentliga och att du har rabatterad medicin. Tar man tex bilprovningen som numera körs fritt så finns det ju mera tider men det verkar inte som det blivit effektivare för det har blivit dyrare i alla fall.

r93  
#736502Som arbetande i ofantlig sektor har jag undvikit den här tråden för jag mår bara dåligt över det enorma slöseriet med resurser så att uppdrag granskning borde gå igenom sveriges regioner en efter en.

Flum, byråkrati & brist på kompetens gör att de vitklädda i vården blir färre och de privatklädda blir fler.

Det en person klarade av för 15 år sedan är det numera tre som utför samma arbete, sedan fr vi ta in ett gäng konsulter med när det blir för svårt.

Strateger, kommunikatörer, HR, verksamhetsutvecklare, det skulle behövas bantas med hälften, minst!

Sjukvårdsavdelningarna får inte tillräckligt pengar till renoveringar samtidigt som politiker, strateger och andra tjänstemän bygger nya fina kontor som ändå står tomma eftersom ”nu jobbar man ju hemma”.

Lägg dom pengarna på riktig vård istället!

Jag jobbar själv på ett sjukhus, men jag avskyr slöseriet med skattepengar, och skulle gärna se att det blev privat som tex Tyskland där alla måste ha en sjukförsäkring precis som du är skyldig enligt lagen att försäkra din bil.

Hade någon rensat upp i detta hade vi troligtvis haft bättre vård för mindre pengar.

Nu är det handla handla handla som gäller på jobbet, eftersom det är pandemi hälls det pengar över oss som vi inte behöver, gör vi inte av med allt kommer budgeten att skäras ned till nästa år.

Ungefär som att neka barnen månadspeng eftersom dom har ju pengar kvar sen förra månaden 🙃

Det får bli mitt enda inlägg i denna tråden, som sagt man blir bara arg när man tänker på det, och hör om att det saknas pengar till barnmorskor och andra yrken.

Varför bli barnmorska och slita tungt när du kan bli ”strateg för sociala medier” och klicka dig igenom youtube och instagram om dagarna för runt 60’000 i månaden.

Användarvisningsbild

svampbob  
r93 skrev:Som arbetande i ofantlig sektor har jag undvikit den här tråden för jag mår bara dåligt över det enorma slöseriet med resurser så att uppdrag granskning borde gå igenom sveriges regioner en efter en.

Flum, byråkrati & brist på kompetens gör att de vitklädda i vården blir färre och de privatklädda blir fler.

Det en person klarade av för 15 år sedan är det numera tre som utför samma arbete, sedan fr vi ta in ett gäng konsulter med när det blir för svårt.

Strateger, kommunikatörer, HR, verksamhetsutvecklare, det skulle behövas bantas med hälften, minst!

Sjukvårdsavdelningarna får inte tillräckligt pengar till renoveringar samtidigt som politiker, strateger och andra tjänstemän bygger nya fina kontor som ändå står tomma eftersom ”nu jobbar man ju hemma”.

Lägg dom pengarna på riktig vård istället!

Jag jobbar själv på ett sjukhus, men jag avskyr slöseriet med skattepengar, och skulle gärna se att det blev privat som tex Tyskland där alla måste ha en sjukförsäkring precis som du är skyldig enligt lagen att försäkra din bil.

Hade någon rensat upp i detta hade vi troligtvis haft bättre vård för mindre pengar.

Nu är det handla handla handla som gäller på jobbet, eftersom det är pandemi hälls det pengar över oss som vi inte behöver, gör vi inte av med allt kommer budgeten att skäras ned till nästa år.

Ungefär som att neka barnen månadspeng eftersom dom har ju pengar kvar sen förra månaden 🙃

Det får bli mitt enda inlägg i denna tråden, som sagt man blir bara arg när man tänker på det, och hör om att det saknas pengar till barnmorskor och andra yrken.

Varför bli barnmorska och slita tungt när du kan bli ”strateg för sociala medier” och klicka dig igenom youtube och instagram om dagarna för runt 60’000 i månaden.

Jag fick ett riktigt uppvaknande på den här punkten bara härom dagen. Jag råkade höra ett teamsmöte hemma hos en offentlig anställd. Personen hade datorn uppställd inne i ett rum hemma och gick själv runt och pysslade hemma medan mötet pågick.

Det var inget möte och inget som jag såg som arbetsrelaterat. Det var en enda lång monolog från ett intervju objekt som berättade sin historia likt ett halvdåligt sommarprat. Om relationer och dom nu döda föräldrarna. Då mikrofonen var mutad så frågade jag vad är det här och hur kan detta vara arbete. Jag fick inget svar men förstod att de som lyssnade var högre offentliga tjänstemän. Säg att det var 20 st med en snittlön på 50 tusen kr/mån. Jag kan tänka mig betydligt bättre sätt att använda mina skattepengar på.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).