Heba skrev:På min skogsfastighet finns mangårdsbyggnad, i nuläget klassad som privatbostad. Via testamente saknar jag nyttjanderätten till huset, på obestämd tid, och det är inte närstående som har nyttjanderätten. Jag tog upp detta med SKV. Bara en handläggare, inte provat flera. Jag hävdade att kortsiktigt finns inte avsikten att bosätta mig där pga att jag saknar nyttjanderätten. Långsiktigt 15+ år så borde jag erhållit nyttjanderätten och tänker då bosätta mig där.
I detta fallet var SKV med på att klassificera om huset till näringsfastighet med allt vad det innebär. Avsikten att bosätta mig där många år fram i tiden var enligt SKV för långt fram i tiden för att det ska påverka,
Är det fler som har positiva erfarenheter av detta?
Dags att börja storskalig renovering...
Det ska finnas en hel del kryphål om det går mer än 5 år efter avslutad renovering tills du eller någon i din familj flyttar in. Rekommenderar dig att ta kvalificerad hjälp av en duktig revisions eller redovisningsbyrå. Tänk även på att du kan hamna i situationen att kostnaderna är avdragsgilla medan momsen inte är det.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor