Skogsekonomi

Hur bokföra insättning till skogskonto?

40 inlägg 22564 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Hur bokföra insättning till skogskonto?

339  
Skogsola skrev:
339 skrev:Det var ju några år sedan jag var i denna tråd. Men hur gör ni andra för att bokföra den ränta ni får på skogskontot varje år?

Den bokför jag inte alls. Någonsin. Den ingår i den klompsumma som uppstår när man rensar skogskontot och förs direkt in i deklarationen.

Nu kanske jag inte hänger med men om man inte bokför räntan på skogskontot kommer väl inte saldot i bokföringen att stämma?

TS
Landshypotek Bank

alias  
339 skrev:
alias skrev:
339 skrev:Det var ju några år sedan jag var i denna tråd. Men hur gör ni andra för att bokföra den ränta ni får på skogskontot varje år?

Jag bokför ökningen av kontosaldot direkt mot en ökning av det egna kapitalet.

MVH
Alias

Ok, då menar du räntan exklusive skatten på 15% som de drar?

Exakt! Räntan minus avdragen källskatt.

MVH
Alias

alias  
339 skrev:
Skogsola skrev:

Den bokför jag inte alls. Någonsin. Den ingår i den klompsumma som uppstår när man rensar skogskontot och förs direkt in i deklarationen.

Nu kanske jag inte hänger med men om man inte bokför räntan på skogskontot kommer väl inte saldot i bokföringen att stämma?

Det är en korrekt slutsats.

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877639Man måste ändå justera tillgångarna för att beräkna underlag för räntefördelning, bara halva skogskontot får räknas med. Hade det med i bokföringen förra gången på samma sätt som du, tog in det på 3010 när jag avvecklade. Funderar på att bara ta med i deklaration denna gång.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:
Mangan skrev:Måste man ha med skogskonto i bokföringen ens? Det funkar ju inte att justera föregående års resultat ändå, utan det gör man i deklarationen. Då borde man lika gärna lägga tillbaka den där istället för att bokföra uttag som vinst?

Så länge man har koll på att man har ett skogskonto.

Det där grälade vi om i en annan tråd. De riktiga siffernördarna skulle bokföra skogskontot och räntan på skogskontot. Annars så var man minsann ingen riktig siffernisse. Själv så tycker jag att min bokföring är klar när jag skrivit ut resultatrapporten. Det andra jiddret gör man ju som sagt i deklarationen.

Fast då bokför du ju inte. Det var det vi sade. Bokföring är ju att hålla koll på alla transaktioner och grundregeln är att saldona i bokföringen och de i bokföringen skall stämma. Man har ju separat skyldighet att bokföra.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Skogsola skrev:

hur bokför du den diff som uppstår vid uttaget då ?

eller bokförde du inte skogskonto överhuvudtaget :)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877650Skogskontot ser jag som en privat uppgörelse mellan mig. banken och skatteverket som inte berör verksamheten i fötetaget. Vill man få saldona att stämma så skulle man kunna kalla skogskontoinsättning för privat uttag. Hur gör ni som vill bokföra det om det är flera delägare och någon nyttjar skogskonto och någon inte?

jannee  
#877655När man tar ut pengar från ett skogskonto tar man upp det som en inkomst i bokföringen.
Kan sedan kvitta dessa mot avdragsgilla utgifter, överskottet tar man sedan upp som privat inkomst och beskattas till XX %
Pengar man avsatt på skogkonto är bara ett sätt för att skjuta upp beskattningen, men även till för att nyttja senare vid avdragsgilla inköp/kostnader
Ex, markberedning, plantering, röjning, vanligt förekommande underhåll av fastighetens skötsel.

Sörlänningen  
jannee skrev:När man tar ut pengar från ett skogskonto tar man upp det som en inkomst i bokföringen.
Kan sedan kvitta dessa mot avdragsgilla utgifter, överskottet tar man sedan upp som privat inkomst och beskattas till XX %
Pengar man avsatt på skogkonto är bara ett sätt för att skjuta upp beskattningen, men även till för att nyttja senare vid avdragsgilla inköp/kostnader
Ex, markberedning, plantering, röjning, vanligt förekommande underhåll av fastighetens skötsel.

Man kanske kan bokföra så. Och så tar man separat upp det i deklarationen för räntefördelning.
Jag tycker att det är konstigt, eftersom det är en tillgång, men det finns ju fler såna här gråzoner.

Det påminner lite om hur jag hanterar betalningsplaner bokföringen. Jag antar att det egentligen borde stå i bokföringen som en fordring, men jag har aldrig bokfört det alls, utan bokför bara uttag från betalningsplanen som just intäkter från tomma luften.

Förr bokförde jag inte alls Södra emitterade insatskapital, men min bokföringskonsult lade in den i bokföringen med en lika stor motpost för att få summan till noll. Där är väl båda rätt, antar jag.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Skogskontot ser jag som en privat uppgörelse mellan mig. banken och skatteverket som inte berör verksamheten i fötetaget. Vill man få saldona att stämma så skulle man kunna kalla skogskontoinsättning för privat uttag. Hur gör ni som vill bokföra det om det är flera delägare och någon nyttjar skogskonto och någon inte?

Fast det är ju inte eget uttag! Skogskontona utgör ju till 50% underlag för positiv räntefördelning. 100% av pengar på dina andra företagskonton utgör underlag och 50% av pengarna på Skogskontona utgör underlag.

Dessutom skulle du ju skatta om du gör eget uttag. Själva poängen med skogskonton är ju att inte skatta för de pengarna (så länge pengarna ligger på skogskontot).

Rörande flera delägare: Man får inte dela skogskonto med andra personer. Ett skogskonto kan bara tillhöra en person. Finns det flera delägare får man dela upp inkomsterna och sedan kan var och en bestämma om de vill skapa ett skogskonto för det året eller inte.

339  
#877683Bra ni nämner detta med betalningsplan och insatser. Jag har som medlem i Norra skog detta också.

Hur bokför ni saldot "Insatskonto inbetalt" och "Insatskonto emmiterat" som jag har på årskontobeskedet varje år?

TS

Sörlänningen  
339 skrev:Bra ni nämner detta med betalningsplan och insatser. Jag har som medlem i Norra skog detta också.

Hur bokför ni saldot "Insatskonto inbetalt" och "Insatskonto emmiterat" som jag har på årskontobeskedet varje år?

Jag är ju medlem i Södra, men det låter ju som att detta motsvarar Södras begrep.

Insatskonto inbetalt måste du ju bokföra och de pengarna gäller även som underlag för positiv räntefördelning (eller till att minska negativ räntefördelning, om det är aktuellt). Jag bokför inkommande likvid som kredit på 3010 Försäljning mot debet på 1364 Inbetald Insats.

Den emitterade insatsen behöver man inte bokföra alls. Sedan min konsult införde det i min bokföring en gång har jag låtit det vara kvar. Så nu bokför jag debet 2074 mot kredit 2090 utjämningskonto. Både 2074 och 2090 ingår i balansräkningen, så att de tar ut varandra. Men du kan också helt skippa att bokföra emitterad insats. Det får ändå inte påverka balansräkningen eller någonting annat.

När du sedan får emission så får du ju pengar ut i handen och det bokför du som vanlig inkomst, som du ju skall skatta för.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877690Någon påpekade mycket riktigt att skogskontot är personligt och inte får delas med andra. Det styrker min uppfattning att skogskontot är skilt från rörelsen. Om det ingår i bokföringen så kommer det att räknas två gånger när räntefördelningen ska beräknas. Först som en post ingående i eget kapital och sen med halva summan längre ner på blanketten.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Någon påpekade mycket riktigt att skogskontot är personligt och inte får delas med andra. Det styrker min uppfattning att skogskontot är skilt från rörelsen. Om det ingår i bokföringen så kommer det att räknas två gånger när räntefördelningen ska beräknas. Först som en post ingående i eget kapital och sen med halva summan längre ner på blanketten.

Det får ju inte räknas två gånger, utan det måste justeras när man deklarerar.

Men jag förstår hur du tänker. Det är inte vad jag har fått lära mig av redovisningskonsulterna, men de har haft fel förr. Jag kollade vad Visma skriver dock: "Enligt reglerna för bokföring med förenklat årsbokslut som det här programmet följer, ska insättningar och uttag på skogskonto alltid bokföras."
Så jag tror ändå att det är standard att bokföra skogskonton.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877704Om man köper/säljer insatser, så måste de in i bokföringen så man kan använda de som underlag för räntefördelning/expansion.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).