SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2023

295 inlägg 100376 visningar 47 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

HogbergetsVilma  
Röjkvist skrev:Vilket pris på vårt virke skulle vi ha om inte skogsägarna hade egna industrier?

Hur ser det ut i andra länder? Har vi högre eller lägre priser än dom om man justerar för kvalitet och slag av virke. Har de andra länderna skogsägarföreningar med egen industri?

Även intressant vad skogsägaren för ut av höjt pris generellt om skogsägarföreningarna börjar exportera virke och höjer priset på marknaden i Sverige jämfört med efterlikvid på förädlingen och lägre priser direkt. Jag skulle tro att ett generellt högre pris direkt är det bästa för skogsägarna.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Rossignol  
#807331Södra införde i våras nya begränsningar hur stora insatser medlemmarna får ha. Men det finns inga begränsningar för hur mycket virke medlemmen får leverera. Det visar ju tydligt att det är mer fördelaktigt att vara ägare än leverantör.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#807332I Finland är virkespriserna högre och har varit det ganska länge. Även innan Ryssland invaderade Ukraina. Det finns så vitt jag vet inget industriägande skogsägarkooperativ i Finland, däremot så tror jag att finska skogsägare är majoritetsägare i skogsindustrikoncernen Metsä/Metsä board. Metsä/Metsä board drivs som ett aktiebolag och är börsnoterat. Där finns sågverk, massabruk, kartongfabriker, LVLfabrik mm.

Vi har många finska medlemmar här på forumet och de vet säkert bättre hur Metsä fungerar jämfört med t ex Södra.

Användarvisningsbild

Elis76  
#808648Massavedspriserna rusar i Tornedalen kan man läsa i Haparandabladet den 8 augusti.

Sveaskog har under första halvåret fått 52% högre pris för massaveden samtidigt som Billerud klagar över historiskt höga råvarupriser. Sannolikt beror detta på att Metsä Fibre nu startar upp sin gigantiska fiberfabrik i Kemi och konkurrensen om virket hårdnar.

Fabriken i Kemi kommer att producera 1,5 miljoner ton massa från barr- och lövträd. Som jämförelse till detta producerar Billerud i Karlsborg 350.000 ton.

Råvaruförbrukningen i Kemi uppskattas till 7,6 miljoner kubikmeter massaved, en ökning från 3,1 miljoner kubikmeter i den gamla fabriken. Detta motsvarar ungefär hela Norrbottens årsavverkning under ett normalår. När fabriken projekterades räknade man stora importvolymer från Ryssland som nu försvunnit på grund av sanktionerna. Denna volym behöver nu importeras från Baltikum och Sverige skriver tidningen. Gissningsvis kommer fångstområdet att omfatta BD- och AC-län.

Sveaskog vill inte prata virkespriser, ej heller Metsä Fibre annat än att huvuddelen av massaveden skall komma från privata skogsägare.

Massavedspriserna i norra Sverige ligger långt under priserna i södra Sverige, men prishöjningar hoppas vi kommer, oavsett om man pratar om dem eller inte. Här i norr fortsätter vi att avvakta med spänning på vad som komma skall.

axwell  
#808691En för mig ny aktör på virkesmarknaden med övervägande branschfolk.
Främst mellanchefer från SCA Stefan Thor och Johan Blomqvist.

Dom satsar på export från Söråkers hamnterminal via Falkenberg.
Ser inget om leveransvirke, bara AU i prislistan.

https://www.nordicwood.se/

Användarvisningsbild

svampbob  
axwell skrev:En för mig ny aktör på virkesmarknaden med övervägande branschfolk.
Främst mellanchefer från SCA Stefan Thor och Johan Blomqvist.

Dom satsar på export från Söråkers hamnterminal via Falkenberg.
Ser inget om leveransvirke, bara AU i prislistan.

https://www.nordicwood.se/

Som jag har sagt tidigare vi är inne i en vedeldarekonomi utan motstycke sedan åtminstone andra världskriget.

Det är många som tittar på att exportera råvaran till energibristens Europa. Särskilt nu när kronan har sjunkit så kraftigt mot euron. Det motsvarar ca 100 kr/fub under senaste året.

Användarvisningsbild

fredrikwe  
#809194På Åland annonserar den lokala virkesköparen med priser i lokaltidningen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809269Å så säger dom att priserna är högre i Finland! 😉

Användarvisningsbild

fredrikwe  
#810109Åländska virkespriser
1693140071_img_9509.jpg

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Mangan skrev:Å så säger dom att priserna är högre i Finland! 😉

Ja, det är de definitivt i ”egentliga Finland”. Alltså i allt utom Åland.

Här finns senaste prisuppgifterna från myndigheten LUKE. Omräknat till svenska kr och m3fub blir snittpriset för hela (egentliga) Finland:

Grantimmer: 1176 kr/m3fub
Talltimmer: 1047 kr/m3fub
Granmassaved: 665 kr/m3fub
Tallmassaved: 645 kr/m3fub
Björkmassaved: 673 kr/m3fub

Källa: https://statdb.luke.fi/PxWeb/pxweb/sv/L ... meValue=13

Eurokurs 11,9 SEK
Omräkningstal enligt skogskunskap.se

Användarvisningsbild

nyrjoh  
#810115https://sverigesradio.se/artikel/skogsa ... rekordhoga
775kr för grantimmer

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
nyrjoh skrev:https://sverigesradio.se/artikel/skogsagarna-taljer-guld-priserna-pa-virke-ar-rekordhoga
775kr för grantimmer

Är inte det extremt dåligt i den delen av landet? Nu finns det köpare som betalar 700 kr/m3fub för bränsleved (masaved) i sydligaste Sverige. På Höglandet i Småland förekommer rotpostpriser med 8-900 kr/m3sk och 1100-1200 kr/m3fub verkar inte vara en ovanlig nivå för grantimmer.

Fixaren1  
#810125Bra, då fick jag motsvarande finska priser på senaste slutavverkningen. Småländska höglandet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Följande prisjusteringar görs och gäller från och med 1 september 2023:

Normaltimmer av gran och tall höjs grundpriset med 30 kr/m³fub

Klentimmer och kubb höjs grundpriset med 30 kr/m³fub

Marknadspremie på barr- och lövmassaved med 30 kr/m³fub förlängs till och med den 31 december

Marknadspremie på bränsleved med 30 kr/m3fub införs till och med den 31 december

Marknadspremie på GROT med 10kr/m3s införs till och med den 31 december

https://www.sodra.com/sv/se/om-sodra/pr ... ens-ravara

Jag vill minnas att bränslepriset var 300:- runt 2009 eller så, när massaveden låg på 330? Nu betydligt högre även efter inflation.

Användarvisningsbild

Skogsmulle i Halland  
#810690Bud från en av de större köparna här i Halland denna vecka:

Talltimmer (12cm-): 980kr
Grantimmer: 1200kr
Massaved: 670kr

Avverkningskostnad 120 kr/fub

Väldigt bra betalt just nu, men vore roligt att höra om nån kommit över 1000kr/fub på talltimmer än? (rakt av/alla klasser)

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).