SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

149 inlägg 52667 visningar 37 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Elis76  
#885451Något kortfattat innebär investeringen följande.

Man kommer att göra en uppdatering utefter såglinjen.

1. Bygga en helt ny läggare för paketstapling inför torkning
2. Bygga en helt ny råsorteringsdel efter såglinjen så man erhåller 32 fack i stället för dagens 11

Investeringen syftar till att skapa utrymme för kommande kapacitetshöjning i sågen för att öka utbytet så man får fram fler produkter efter postning.

För nästa investeringsfas pågår förstudie för utbyte av såglinjen plus annan kringutrustning för att kunna öka produktionen och sågutbytet. Målsättningen är en produktionsnivå om 240.000 m3sv/år.

Idag produceras c:a 185.000 m3sv/år.

Det får räcka så.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Frankzy  
#888417Om de ska öka volymen så kan man fråga sig vart de ska få in det virket från.

Med Stora Ensos etablering i upptagningsområdet så ligger man så långt efter i priserna att man väl knappast skulle kunna locka till sig mer ens med en höjning på 100 kr över hela listan.
Stora betalar exempelvis 960:- för grantimmer 18cm samtidigt som Norrskog ger 504 (!!), så gott som halva priset...

(Man kan nog kallt räkna med att Storas premier på prislistan väger jämt med Norras diverse premier och efterlikvid som senast uppgick till 40kr om jag minns rätt).

Användarvisningsbild

Elis76  
Frankzy skrev:Om de ska öka volymen så kan man fråga sig vart de ska få in det virket från.

Med Stora Ensos etablering i upptagningsområdet så ligger man så långt efter i priserna att man väl knappast skulle kunna locka till sig mer ens med en höjning på 100 kr över hela listan.
Stora betalar exempelvis 960:- för grantimmer 18cm samtidigt som Norrskog ger 504 (!!), så gott som halva priset...

(Man kan nog kallt räkna med att Storas premier på prislistan väger jämt med Norras diverse premier och efterlikvid som senast uppgick till 40kr om jag minns rätt).

Som jag skrev nyligen i en annan tråd hade Norra i februari 1 miljon m3fub sågtimmer i rotstående lager. Lägg därtill att man i februari kontrakterat mer virke än budgeterat för Q1.

Summa summarum torde Norra ha rotstående lager för 18 månaders produktion i Kåge, Sävar och Hissmofors.

Man håller som bäst på att bygga ut sågverkskapaciteten i Kåge och Hissmofors.

Att kontraktera virke är inget problem.

Användarvisningsbild

Lappskog  
Frankzy skrev:Om de ska öka volymen så kan man fråga sig vart de ska få in det virket från.

Tyvärr finns det många som tror på Norras virkesköpare när de säger att det betalar väldigt bra. Har en äldre person i byn som stolt berättade om virkesaffären han nyss gjort med Norra där han fick uruselt betalt jämfört med om han hade sålt till ngn annan. När vi påpekade att priset var mycket lägre än vad andra betalar blev han ledsen, han hade ju trott på Norras virkesköpare. Det är många som inte kontaktar flera köpare för att jämföra priserna.

Användarvisningsbild

Elis76  
Lappskog skrev:Tyvärr finns det många som tror på Norras virkesköpare när de säger att det betalar väldigt bra. Har en äldre person i byn som stolt berättade om virkesaffären han nyss gjort med Norra där han fick uruselt betalt jämfört med om han hade sålt till ngn annan. När vi påpekade att priset var mycket lägre än vad andra betalar blev han ledsen, han hade ju trott på Norras virkesköpare. Det är många som inte kontaktar flera köpare för att jämföra priserna.

@Lappskog

Helt rätt, och det gäller inte bara Norra. Det är lika många som säljer till SCA och Billerud av gammal vana.

Jag skulle vilja påstå att det är många "okunniga/aningslösa" skogsägare som inte är med i matchen som är med och bidrar till det låga virkespriset - man konkurrentutsätter inte sina virkesposter.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#888457TRISTA inlägg från illojala medlemmar i NORRA SKOG. Tycker ni skall lämna för gott och gå på andra stämmor i stället.

Vinstdelningen är formidabel och fortsätter år efter år, och den vill inte jag missa i alla fall. Emmitterad insats avkastar hela 10% på eget kapital i år.

Blev 7000 skattat för mig detta år . Barnbarnen blev i alla fall glada.

Som trogen får du även ränta på ränta effekten enligt reklamen.

Användarvisningsbild

Lappskog  
Mellberg skrev:TRISTA inlägg från illojala medlemmar i NORRA SKOG. Tycker ni skall lämna för gott och gå på andra stämmor i stället.

Vinstdelningen är formidabel och fortsätter år efter år, och den vill inte jag missa i alla fall. Emmitterad insats avkastar hela 10% på eget kapital i år.

Blev 7000 skattat för mig detta år . Barnbarnen blev i alla fall glada.

Som trogen får du även ränta på ränta effekten enligt reklamen.

Det är snarare Norra skog och dess ledning som är illojal mot oss medlemmar. Varför ska vi medlemmar acceptera att få sämre betalt för virket än andra?

Användarvisningsbild

Mellberg  
#888471Bakis verkar det som. Bara trist, alltså. Ingen tvingar dig att vara medlem i NORRA, du kan sälja till andra om det inte passar.

Vinstdelningen ger något extra och nåt man ser fram emot

Användarvisningsbild

Lappskog  
Mellberg skrev:Bakis verkar det som. Bara trist, alltså. Ingen tvingar dig att vara medlem i NORRA, du kan sälja till andra om det inte passar.

Vinstdelningen ger något extra och nåt man ser fram emot

Jaha, nu har du börjat med personliga förolämpningar när man inte håller med om Norras förträfflighet, det är sektvarning på dig. Bara för att man inte håller med dig eller gillar vad Norra betalar så behöver man vara "Bakis". Jag säljer till andra och behöver inte vara lika besviken som om jag skulle sälja till Norra. Jag har inget emot tanken med skogsägarföreningar när det sköts på ett bra sätt, vilket det finns exempel på i både Sverige och Finland. Önskar därför att Norra också kunde börja fokusera på medlemmarnas lönsamhet likt t.ex. Södra eller Metsä.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#888488Varför medlem? Norra är till för den som är skogsägare i Norrland.

Missade du vinstdelningen, är som satan i gatan bara. Kommer tillbaka om du bara med på banan.

Bli medlem i Norra och få del av vinstdelningen

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#888491Hejsan. Men någon insatt kan väl redovisa svart på vitt vad nettot blivit på avverkningar senaste året från Norra Skogsägareföreningen då.

Larssa  
Mellberg skrev:Varför medlem? Norra är till för den som är skogsägare i Norrland.

Missade du vinstdelningen, är som satan i gatan bara. Kommer tillbaka om du bara med på banan.

Bli medlem i Norra och få del av vinstdelningen

Du som boende i högakusten gå med i Nätraälven istället. Det är en förening som verkar för sina medlemmar, liten effektiv organisation.
Betalar nära på dubbelt jämfört med Norra. Samt att du har god service.

Användarvisningsbild

Elis76  
Larssa skrev:Du som boende i högakusten gå med i Nätraälven istället. Det är en förening som verkar för sina medlemmar, liten effektiv organisation.
Betalar nära på dubbelt jämfört med Norra. Samt att du har god service.

Kan Du dela lite virkespriser så man kan jämföra Nätraälven med Norra??

Användarvisningsbild

Johan60  
#888505Har någon förslag på uppköpare av massaved leveransvirke verksam i Umeå-trakten som betalar bättre än Norra och SCA?

Användarvisningsbild

svampbob  
Johan60 skrev:Har någon förslag på uppköpare av massaved leveransvirke verksam i Umeå-trakten som betalar bättre än Norra och SCA?

Jag har de senaste åren sålt leverans virket till Qbik.
Annars har jag fått för mig att SCA kan betala bra för massan som leverans.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).