#753056Sven Arne Wird som är styrelseledamot i Setra och Sveaskog och är styrelsens ordförande för virkesbörsen. Det är väl det som talar för att det finns något allvarsamt med det hela för mig. I övrigt vet jag inte om någon annan sitter inne med erfarenheter eller kunskap om virkesmarknaden. Jag vet inte alls.
Å andra sidan är det väl en marknadsplats man skapar för att mäkla affärer, eller har jag fel? I så fall kanske man ska ha annnat att tillföra än kunskaper om det gröna guldet.
Skogsekonomi
Virkesupproret.se
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Så är det men det lät lite i ett inlägg som att virkesbörsen möjligen skulle kunna vara den som startar någon form av export (så tolkade jag det i alla fall). Men det tror jag som sagt inte på alls med den ekonomiska grunden dom har. Vem skulle våga sälja något till dom utan fulla betalningsgarantier? Men det var som sagt spekulation och långt från den mäklarroll dom hoppas få.
Alvarsson skrev:Jo men virkesbörsen köper inget virke. Det är ju en marknadsplats för köp och sälj av virke.
Så är det men det lät lite i ett inlägg som att virkesbörsen möjligen skulle kunna vara den som startar någon form av export (så tolkade jag det i alla fall). Men det tror jag som sagt inte på alls med den ekonomiska grunden dom har. Vem skulle våga sälja något till dom utan fulla betalningsgarantier? Men det var som sagt spekulation och långt från den mäklarroll dom hoppas få.
Jo, precis som Fredrik skrev så är Österrikarnas pris om 1200 kr/3fub för grantimmer priset som gäller vid bilvag. Köparen står transportkostnaden för att få det till sågen. Samma gäller tyskarnas pris för grantimmer. I januari (innan det senaste prisrallyt på timmer och trävaor) passerade timmerpriset 1100 kr/m3fub. För timmer levererat till bilväg. Det finns med andra ord lite uppsida för svenskt timmer framöver👍
Sandström87 skrev:Ja undrade bara över om priser avser fritt vid industrigrind eller inte. Jag har aldrig sett vad piser i andra länder innebär. Bara för att vi använder fritt vid bilväg så betyder inte det att det är de som används när priser från tex lettland redovisas i tidningen Skogen. Jag bara undra, för om ja ska in i en disskution med en virkesköpare så vill jag sitta med rätt fakta som inte kan överbevisas. Jag vill kunna säga att så här ligger det till. Inte säga att ja tro att de ligger till så.
Jo, precis som Fredrik skrev så är Österrikarnas pris om 1200 kr/3fub för grantimmer priset som gäller vid bilvag. Köparen står transportkostnaden för att få det till sågen. Samma gäller tyskarnas pris för grantimmer. I januari (innan det senaste prisrallyt på timmer och trävaor) passerade timmerpriset 1100 kr/m3fub. För timmer levererat till bilväg. Det finns med andra ord lite uppsida för svenskt timmer framöver👍
#753094Återkopplar om Virkesbörsen. Verkar som det finns flera som lagt in pengar där som också har råd att förlora.
Bla annat Olov Hallrup styrelseordförande och storägare i Fortnox. Lär vara god för närmare en miljard om inte mer. Lär inte ligga sömnlös för ekonomin i Virkesbörsen. Hans familj var ägare av sågverk som såldes till ATA för många år sedan
Bla annat Olov Hallrup styrelseordförande och storägare i Fortnox. Lär vara god för närmare en miljard om inte mer. Lär inte ligga sömnlös för ekonomin i Virkesbörsen. Hans familj var ägare av sågverk som såldes till ATA för många år sedan
Ja det kan man inte ta ifrån dom virkesbörsen att dom varit duktiga på att samla in nytt kapital från olika finansiärer. Men något finns det i bakgrunden som säger att något inte är som det ska. Nu är det 5 år sen dom bildades och dom omsätter runt en miljon kr med mångdubbel förlust. Man skryter om hur man växer och att man nu är 22000 medlemmar. Det är svårt att tro på något därifrån och tro på att dom lyckas (min personliga uppfattning) så det är nog bra finansiärerna kan ta förlusterna. Ja det var väl kanske utanför ämnet så nog om virkesbörsen. https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... -fler.html
Johan på hästbacken skrev:Återkopplar om Virkesbörsen. Verkar som det finns flera som lagt in pengar där som också har råd att förlora.
Ja det kan man inte ta ifrån dom virkesbörsen att dom varit duktiga på att samla in nytt kapital från olika finansiärer. Men något finns det i bakgrunden som säger att något inte är som det ska. Nu är det 5 år sen dom bildades och dom omsätter runt en miljon kr med mångdubbel förlust. Man skryter om hur man växer och att man nu är 22000 medlemmar. Det är svårt att tro på något därifrån och tro på att dom lyckas (min personliga uppfattning) så det är nog bra finansiärerna kan ta förlusterna. Ja det var väl kanske utanför ämnet så nog om virkesbörsen. https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... -fler.html
#753108Virkesbörsens oförmåga att tjäna pengar är väl möjligen (ytterligare) ett symptom på att vi har en dysfunktionell virkesmarknad. Den virkesköpande industrin har en mycket effektiv inköpsorganisation som också ger en bra kontroll på prisbildning. Oligopolet som det ibland kallas… Att de större bolagen frivilligt skulle överge denna köporganisation för att istället köpa in via ”spotmarknad” (typ Virkesbörsen) med risk för att tillgång och efterfrågan blir parametrar att räkna med. Det kommer nog inte att ske frivilligt. Därmed återstår mindre volymer av ”marginalvirke” att handla med och det gör det svårt att få affärerna att lyfta.
Om det är något jag lärt mig om
Virkesbörsen när jag läst i andra trådar är att de flesta som skriver om Virkesbörsen här på skogsforum är skogsägare som inte ens testa Virkesbörsen. Som Ola säger, jag har vänner till mig som testat Virkesbörsen och fått flera anbud av stora skogsbolag men också av bolag som exporterar. Exportbolagen låg ca 150kr/m3fub högre på timmer men inte lika mycket högre på massan då de är tvungna och sälja den här i Sverige….. Men enligt det bolaget ska de börja köra ut massaveden också.
Vidare, jag tror inte att duktiga affärsmän skulle investera i något som inte går bra? De fick precis in ca 10 miljoner. De som har investerat vet väl mer än vad vi vet här? Varför skulle de annars investera?
Vedproducent skrev:Johan på hästbacken skrev:Återkopplar om Virkesbörsen. Verkar som det finns flera som lagt in pengar där som också har råd att förlora.
Om det är något jag lärt mig om
Virkesbörsen när jag läst i andra trådar är att de flesta som skriver om Virkesbörsen här på skogsforum är skogsägare som inte ens testa Virkesbörsen. Som Ola säger, jag har vänner till mig som testat Virkesbörsen och fått flera anbud av stora skogsbolag men också av bolag som exporterar. Exportbolagen låg ca 150kr/m3fub högre på timmer men inte lika mycket högre på massan då de är tvungna och sälja den här i Sverige….. Men enligt det bolaget ska de börja köra ut massaveden också.
Vidare, jag tror inte att duktiga affärsmän skulle investera i något som inte går bra? De fick precis in ca 10 miljoner. De som har investerat vet väl mer än vad vi vet här? Varför skulle de annars investera?
Skogsägare i mellan Sverige
#753117Att det går dåligt för ett företag vid nystart är ingen konstighet. Man ser en stor potentiell uppsida med fri marknad på virke, tillsammans med kapitalstarka finansiärer. Dessa har absolut råd att förlora pengar, men de gör allt för att inte förlora och mångdubbla sin insats istället, det är anledningen varför dom sitter på degen. Så att fortnox-gubben gått in i virkesbörsen (har inte kollat upp detta) ser jag mer som ett bra tecken. Med tanke på skogens bidrag till en grön omställning så kommer närmaste 25-50 åren säkerligen bjuda på en del intressanta aktörer och finansiärer i skogsbranschen. Vore konstigt annars enligt mig.
Hejputte
#753125finansiärer kanske investerar i 100 bolag med kalkylen att 10 ska bli riktigt bra?
virkesbörsen räknade alla som registrerat sin mailadress som "kunder" så antalet kunder är nog upphaussat en hel del.
det verkar svårt för dem i södra sverige, och omöjligt i norra sverige
virkesbörsen räknade alla som registrerat sin mailadress som "kunder" så antalet kunder är nog upphaussat en hel del.
det verkar svårt för dem i södra sverige, och omöjligt i norra sverige
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
#753126Jag säger inte att Virkesbörsens affärsidé är omöjlig. Och den ser säkert bra ut som investeringscase. Men för att det ska lyfta så måste det cementerade mönstret inom virkesförbrukare, inköpsorganisationer och affärslösningar brytas. Ingen skulle vara gladare än jag om detta kommer att ske men jag har inga stora förhoppningar om att det kommer att hända inom den närmaste framtiden. De flesta skogsbolag har idag avsevärt fler virkesköpare än vad de har säljare för sina färdiga produkter. Här finns ett exempel (Stora Enso, 47 st): https://forest.storaenso.com/sv-se/for- ... rkeskopare
#753127Jag håller med Torbjörn att Virkesbörsens oförmåga att mäkla affärer beror mer till att köparna inte vill använda deras marknadsplats (vi har många olika föraningar till varför) än att sälja vill använda den. Om skogsbolagen i störra utsträckning skulle tvingas använda en extern marknadsplats blir allt mer transparent och säljarna mer införstådda med den snedvrida marknaden och det driver upp priser som inte gagnar köparna. Ett tydligt exempel på en ofungerande marknad helt enkelt.
Jag har själv provat Virkesbörsen och har positiva erfarenheter kring företaget som sådant och dess representanter. Tyvärr blev det ingen affär för att trots dom hört av sig till 8-10 bolag så var ingen villig att lämna anbud via virkesbörsen (dom har hört av sig separat till mig) vilket är väldigt tråkigt.
EDIT: Refererar till Torbjörns inlägg #753108.
Mvh
Jag har själv provat Virkesbörsen och har positiva erfarenheter kring företaget som sådant och dess representanter. Tyvärr blev det ingen affär för att trots dom hört av sig till 8-10 bolag så var ingen villig att lämna anbud via virkesbörsen (dom har hört av sig separat till mig) vilket är väldigt tråkigt.
EDIT: Refererar till Torbjörns inlägg #753108.
Mvh
#755197En kort uppdatering så att ni inte tror att det runnit ut i sanden:
Vi är nu 8 personer som driver virkesupproret, det är väldigt kul att vi nu är lite fler, både för att det innebär att vi kan få mer gjort och att vi får många olika perspektiv i diskussionerna. Vi har en bit över 400 medlemmar som tillsammans äger drygt 92000 hektar skog (ja, det stämmer, vi har fått in några med riktigt stora innehav).
Vi är fortfarande i uppstartfas där vi diskuterar hur vi påverkar på bästa sätt. Här är ett par uppslag som vi jobbar på:
* Alternativ avsättning för virke (vi har här kontakt med två partners som jobbar med köpare utomlands)
* Arbeta för en mer transparant virkesmarknad
* Stötta i prisförhandlingar (virkesombud)
* Stödja skogsägare med kunskap om försäljning av kolsänka
Som vanligt, sprid gärna ordet om oss, ju fler vi blir ju bättre kan vi påverka för att få upp priserna. Och vill du vara med och jobba aktivt virketupproret är det bara att kontakta mig vi pm.
Trevlig helg!
Vi är nu 8 personer som driver virkesupproret, det är väldigt kul att vi nu är lite fler, både för att det innebär att vi kan få mer gjort och att vi får många olika perspektiv i diskussionerna. Vi har en bit över 400 medlemmar som tillsammans äger drygt 92000 hektar skog (ja, det stämmer, vi har fått in några med riktigt stora innehav).
Vi är fortfarande i uppstartfas där vi diskuterar hur vi påverkar på bästa sätt. Här är ett par uppslag som vi jobbar på:
* Alternativ avsättning för virke (vi har här kontakt med två partners som jobbar med köpare utomlands)
* Arbeta för en mer transparant virkesmarknad
* Stötta i prisförhandlingar (virkesombud)
* Stödja skogsägare med kunskap om försäljning av kolsänka
Som vanligt, sprid gärna ordet om oss, ju fler vi blir ju bättre kan vi påverka för att få upp priserna. Och vill du vara med och jobba aktivt virketupproret är det bara att kontakta mig vi pm.
Trevlig helg!
En glad hallänning som trivs bäst i skogen
TS
#756051Satt och tittade lite på virkespriser på ByggMax.
Mellan 4000 till 8000 per kubikmeter.
Då farsan sågade på en liten cirkelsåg delade vi priset i 3, en tredjedel till rundvirket, en tredjedel till sågen och en tredjedel till den som kom med virket.
Tyckte det var rätt skäligt.
Med de priser till konsument som används idag skulle det ge 1200 till rundvirket för sämsta kvaliteterna.
Mellan 4000 till 8000 per kubikmeter.
Då farsan sågade på en liten cirkelsåg delade vi priset i 3, en tredjedel till rundvirket, en tredjedel till sågen och en tredjedel till den som kom med virket.
Tyckte det var rätt skäligt.
Med de priser till konsument som används idag skulle det ge 1200 till rundvirket för sämsta kvaliteterna.
Valmet 892 EGS, VMM 2000 och 960 aggregat, söker ett 945.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).