Köpa skog eller aktier

170 inlägg 50145 visningar 23 följer aktivt Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
surjämten skrev:Högst personliga argument för skogen är att tillväxten i skog alltid är positiv,
medans tillväxten hos aktier har att göra med vilka aktier man valt ??
Sen var det ju lite annat positivt med skogen också 😀 😀

finns väl "nedgångar" i skogen med?

barkborre, älgskador, dåliga virkespriser, vindfällen..

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Vardon  
Camaro1969 skrev:
finns väl "nedgångar" i skogen med?

barkborre, älgskador, dåliga virkespriser, vindfällen..

Ja i skogliga diskussioner får jag lätt intrycket av att det står långa rader med myndighetspersoner som vill konfiskera skogen utan ersättning men i skog vs aktier verkar de vara på långlunch.

Något som är svårt med aktier är att säga jag är nöjd, och kliva av istället vill man det ska gå upp liite till och så rasar det

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#659239 Man kan ju även se aktier som en långsiktig investering och inte bry sig om kursen går upp eller ned..
Samtidigt som det trillar in utdelningar ibland, och även nån avknoppning kanske😃

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller akttrier

Ove Lindberg  
#659289 Jag har sagt förut. Ett träd växer även under en lågkonjunktur. Det gör inte en aktie.
Mvh
Ove Lindberg
Bergslagsskogarna .om

jannee  
#659314 Låt en ointresserad pappersvändare ärva en skogsfastighet - vad tror du/ni kommer att ske.
Låt en inbiten skogsägare ärva en aktieportfölj - vad tror du/ni händer.
Låter inte pappersvändaren någon skogskunnig sköta fastigheten blir det inte bra
Aktieportföljen kommer att stiga i värde utan att någon gör ett skit.
Man ska nog vara intresserad för att en skogsfastighet ska ge något netto att tala om förutom värdeökningen som sker automatiskt.
Men missköter du den kan det ändå bli en negativ värdeförändring oberoende hög eller lågkonjunktur..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).