Skogsekonomi

Trampa gräs eller rödja runt granplantor

26 inlägg 8360 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Mikael A  
#653515 Att trampa ner gräset och annat mitt i sommaren när det blir högre än plantan brukar räcka för att plantan ska få ljus och sätta fart.
Undvik Roundup. Som skogsägare har vi ansvar för att förvalta naturen på ett respektfullt sätt så att spruta giftiga kemikalier i onödan är oförsvarligt. Sen att Roundup är cancerframkallande borde ju avhålla alla från att undvika att hantera det men det är ju upp till var och en.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

halvproffs  
#653519
Mikael A skrev:Att trampa ner gräset och annat mitt i sommaren när det blir högre än plantan brukar räcka för att plantan ska få ljus och sätta fart.
Undvik Roundup. Som skogsägare har vi ansvar för att förvalta naturen på ett respektfullt sätt så att spruta giftiga kemikalier i onödan är oförsvarligt. Sen att Roundup är cancerframkallande borde ju avhålla alla från att undvika att hantera det men det är ju upp till var och en.


WHO kom fram till att Roundup troligtvis inte var cancerframkallande.
Men i övrigt håller jag med dig om att vi ska vara väldigt försiktiga med sprutmedel i naturen för det kanske visar sig först om många år.
Allvarligaste just nu förutom uppvärmningen av jorden om vi får tro tidningarna verkar vara mikroplasterna som dimper ner överallt.

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

barbarossa  
#653524 Trampade gräs förra hösten.tror det blir att göra det på nytt håller med gift är inget att vilja ha i naturen

   TS
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

jannee  
#653525 Den väldigt lilla mängd roundup det återgår för att bespruta för exempel 10 000 granplantor är en piss i havet för vad en lantbrukare använder på sina åkrar där de senare odlar stråsäd eller annat djurfoder.
ELLER hur mycket roudup använder inte villaägarna i sina trädgårdar.
Sila mygg men svälja kameler går tydligen bra.
Själv har jag använt 20 liter roundup under 45 år, den största enskilda mängden användes när jag besprutade mina mossodlingar innan plantering av barrotsplantor.
Glyfosat klassificerades som sannolikt cancerframkallande av Världshälsoorganisationens cancerforsknings-institut IARC, i en artikel publicerad i The Lancet 20 mars 2015,[2] baserad på studier i USA, Sverige och Kanada.[3] Dock motsades detta i en senare rapport från ett gemensamt möte i maj 2016 mellan FN-organen WHO och FAO. Där drogs slutsatsen att glyfosat inte är cancerframkallande för människor via kosten

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Kenya Cane  
#653584
barbarossa skrev:Ingen risk att plantan tar skada av roundup då?


Undrar också. :?:

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

jannee  
#653595 Använder du ryggspruta läger du tratten ovanpå plantan och sprutar till.
Besprutar du högt gräs/bräken duschar du ALLT, plantan tar ingen skada.
Barrträd är kanske inte helt okänslig för glyfosat men näst intill.
Murgröna men även hagtorn är växter som tål stora mängder glyfosat.

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Mikael A  
#653607
jannee skrev:Den väldigt lilla mängd roundup det återgår för att bespruta för exempel 10 000 granplantor är en piss i havet för vad en lantbrukare använder på sina åkrar där de senare odlar stråsäd eller annat djurfoder.
ELLER hur mycket roudup använder inte villaägarna i sina trädgårdar.
Sila mygg men svälja kameler går tydligen bra.
Själv har jag använt 20 liter roundup under 45 år, den största enskilda mängden användes när jag besprutade mina mossodlingar innan plantering av barrotsplantor.
Glyfosat klassificerades som sannolikt cancerframkallande av Världshälsoorganisationens cancerforsknings-institut IARC, i en artikel publicerad i The Lancet 20 mars 2015,[2] baserad på studier i USA, Sverige och Kanada.[3] Dock motsades detta i en senare rapport från ett gemensamt möte i maj 2016 mellan FN-organen WHO och FAO. Där drogs slutsatsen att glyfosat inte är cancerframkallande för människor via kosten


Du har full rätt till din egen åsikt och jag respekterar det men håller inte med dig alls. Mycket forskning har gjorts sen det du refererar till. Amerikanska domstolar har dömt Monsanto till miljardböter då glyfosat förorenar grundvatten och orsakar cancer. Tänk på att företagen som försöker få sina produkter att verka ofarliga inte står på din sida utan vill bara maximera sin försäljning av farliga preparat så länge det går. Om du dör skiter de blankt i.
Historien upprepar sig hela tiden. De flesta av oss minns väl Hormoslyrdebatten för närmare 50 år sedan där samma argument hördes. Sen dess finns oräkneliga fall och nu får ju knappt ens målarfärg innehålla lösningsmedel.

Nog om detta för min del. Jag trampar på runt mina plantor i alla fall med gott samvete. 😊 Var rädd om dig vännen.

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653625 En Husqvarna stövel i valfri storlek är säkrat och minst risk för skadornas natur och plantor.
Mycket hallon och örnbräken är även lie eller en gräskelly bra. Det Jannee sysslar med är inget jag kommenterar.

Steklarna är Inge problem om det inte kommer ett tredje år. Men år ett och två löser tallen själv . Men nog borde dessa larver finnas även i äldre skog.

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

barbarossa  
#653901 Hur är det med aiv syra ?ryggspruta och duscha runt granen 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

barbarossa  
#653955 Kämpar vidare 🌲

   TS
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt granplantor

barbarossa  
#654110 Gödsla plantorna då? 🤔

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar