Deklaration ny skogsägare

Kommentar  34 inlägg  1491 visn.  6 följer
Användarvisningsbild

Re: Deklaration ny skogsägare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vardon skrev:
th skrev:2196 verkar hantera "Värde fastighet -mark, byggnader och markanläggningar" i kapitel C

Om man som jag har eget sågverk är det lätt att förenkla byggnadsdelen. Det behövs bara köpas bruk, LECA-block, takpapp, fönster, ev. isolering, rännor och plåt för att fixa t.ex ett nytt sågverkshus eller hus för t.ex hyvling. Det enklaste är ju att inte deklarera alla dessa poster i näringsverksamheten utan att istället se dessa byggnader som en del av den privata fastigheten. Så om man begränsar näringsverksamheten till enbart maskiner och deras avskrivning så förenklas ju både bokslutet och deklarationen väsentligt. Om man sedan förlorar en eller annan tusenlapp på detta upplägg behöver man ju inte bry sig, om man istället blir tvungen att anlita en extern konsult för att få till ett korrekt bokslut/deklaration för näringsverksamheten.

Det känns som att bara momsen på det du räknar upp täcker in en redovisningskonsult med råge. Dessutom kräver väl ditt privata såghus bygglov el dylikt om det ingår i näringsfastigheten.

Plus att det är betalt med skattade pengar så allt blir dubbelt så dyrt bara för att slippa momsdeklarera.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mettämies skrev:
Vardon skrev:
th skrev:2196 verkar hantera "Värde fastighet -mark, byggnader och markanläggningar" i kapitel C

Om man som jag har eget sågverk är det lätt att förenkla byggnadsdelen. Det behövs bara köpas bruk, LECA-block, takpapp, fönster, ev. isolering, rännor och plåt för att fixa t.ex ett nytt sågverkshus eller hus för t.ex hyvling. Det enklaste är ju att inte deklarera alla dessa poster i näringsverksamheten utan att istället se dessa byggnader som en del av den privata fastigheten. Så om man begränsar näringsverksamheten till enbart maskiner och deras avskrivning så förenklas ju både bokslutet och deklarationen väsentligt. Om man sedan förlorar en eller annan tusenlapp på detta upplägg behöver man ju inte bry sig, om man istället blir tvungen att anlita en extern konsult för att få till ett korrekt bokslut/deklaration för näringsverksamheten.

Det känns som att bara momsen på det du räknar upp täcker in en redovisningskonsult med råge. Dessutom kräver väl ditt privata såghus bygglov el dylikt om det ingår i näringsfastigheten.

Plus att det är betalt med skattade pengar så allt blir dubbelt så dyrt bara för att slippa momsdeklarera.

Momsdeklarationen måste man ju göra en gång om året för övriga intäkter och utgifter, t.ex. såld skog/skogsprodukter och moms på inköpta maskiner och förbrukningsvaror, så det är inget större arbete. Nu har jag av olika skäl valt att inte låta ekonomibyggnader utan bara maskiner ingå i den enskilda verksamheten, men det går ju att ändra om det visar sig vara otroligt dumt, vilket det just nu inte känns som att det är även om vissa verkar tycka att man skall ta tillvara alla möjligheter man kan för att minska skatten :smile: .
Senast redigerad av th tor 26 mar 2020, 12:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#633748 Nu har jag av olika skäl valt att inte låta ekonomibyggnader utan bara maskiner ingå i den enskilda verksamheten, men det går ju att ändra om det visar sig vara otroligt dumt, vilket det just nu inte känns som att det är även om vissa verkar tycka att man skall ta tillvara alla möjligheter man kan till att minska skatten :smile: . För marken spelar det i praktiken ingen roll hur man gör för den har i vilket fall som helst inget skattemässigt värde.[/quote]

det är ju just precis marken som har det skattemässiga värdet :D

när jag hör dessa resonemang i samband med att man tycker det är dyrt med en RIKTIG redovisningskonsult fnissar jag alltid lite extra =)

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633749 Justerade mitt inlägg, marken ingår naturligtvis i den enskilda verksamheten men beroende på det aktuella läget kan den ha mer eller mindre betydelse för skatten. Just nu har den det inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).