Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Svara  8 inlägg  697 visn.  2 följer

Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

#575628 Sedan förra året har jag alla mina inkomster från enskild firma. Jag har en liten konsultverksamhet och sen skogsverksamhet. Två SNI-koder.

Skatteverket vill ju att man skall tala om sina kommande inkomster så att man löpande betalar preliminärskatt som sedan blir ungefär korrekt. Som ni vet är det ju svårt att förutspå skogsintäkter, dels vet man inte hur mycket man får på en avverkning förrän långt efter påskrivet kontrakt och dels är det ju i oftast så (i mitt fall alltid) att man vid kontraktskrivandet inte vet på vilket år inkomsten kommer hamna.

Därför har jag gjort så att jag har beräknat preliminärskatten endast på inkomsten från konsultverksamheten. Jag har angett detta skriftligt till Skatteverket. Jag har också pratat med dem telefon och jag fick då höra att det var ok att göra så för skogsbrukare.

Nu fick jag ett brev från Skatteverket där de klagade på att jag i min deklaration hde angett en betydligt högre skatt än vad mina tidigare angivna siffror hade antydigt. Anledningen var ju helt enkelt att jag fick en stor skogslikvid i slutet av förra året. Skatteverket vill att jag skall förklara mig och förklara varför jag inte skall betala jättemycket mer preliminärskatt i år.

Min fråga är helt enkelt vad det finns för erfarenheter om detta på forumet? Hur hanterar man detta bäst? Min far har tidigare tagit hand om skogen i många decennier och han har inte någonsin har angett skogsinkomster i förväg till Skatteverket. Alla tankar är välkomna.

TS
Användarvisningsbild

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen skrev:Sedan förra året har jag alla mina inkomster från enskild firma. Jag har en liten konsultverksamhet och sen skogsverksamhet. Två SNI-koder.

Skatteverket vill ju att man skall tala om sina kommande inkomster så att man löpande betalar preliminärskatt som sedan blir ungefär korrekt. Som ni vet är det ju svårt att förutspå skogsintäkter, dels vet man inte hur mycket man får på en avverkning förrän långt efter påskrivet kontrakt och dels är det ju i oftast så (i mitt fall alltid) att man vid kontraktskrivandet inte vet på vilket år inkomsten kommer hamna.

Därför har jag gjort så att jag har beräknat preliminärskatten endast på inkomsten från konsultverksamheten. Jag har angett detta skriftligt till Skatteverket. Jag har också pratat med dem telefon och jag fick då höra att det var ok att göra så för skogsbrukare.

Nu fick jag ett brev från Skatteverket där de klagade på att jag i min deklaration hde angett en betydligt högre skatt än vad mina tidigare angivna siffror hade antydigt. Anledningen var ju helt enkelt att jag fick en stor skogslikvid i slutet av förra året. Skatteverket vill att jag skall förklara mig och förklara varför jag inte skall betala jättemycket mer preliminärskatt i år.

Min fråga är helt enkelt vad det finns för erfarenheter om detta på forumet? Hur hanterar man detta bäst? Min far har tidigare tagit hand om skogen i många decennier och han har inte någonsin har angett skogsinkomster i förväg till Skatteverket. Alla tankar är välkomna.

Skatteverket räknar automatiskt på föregående års siffror plus ett liten uppräkning. Men det är ju bara att ändra och skriva din beräknade inkomst som du tror. Så ändrar dom till ny preliminärskatt. Det har jag gjort många gånger utan något krångel från skatteverkets sida.

#575632 Jag har angett en snittvinst som jag betalar preliminärskatt på, vid deklarationen justeras allt beroende på vad resultatet blev. Skatten man betalat in får man bättre ränta på än banken så det är ingen dålig affär så betala hellre lite mer och få sedan tillbaka, låt det stå kvar på skattekontot så dras kommande prelskatt därifrån o.s.v.

skogsmatte skrev:Jag har angett en snittvinst som jag betalar preliminärskatt på, vid deklarationen justeras allt beroende på vad resultatet blev. Skatten man betalat in får man bättre ränta på än banken så det är ingen dålig affär så betala hellre lite mer och få sedan tillbaka, låt det stå kvar på skattekontot så dras kommande prelskatt därifrån o.s.v.

Man skall ju kunna betala också. Framöver kommer jag väl i och för sig kunna det, eftersom jag nu har byggt upp kapital på skogskonto, så jag skulle kunna betala skatten med de pengarna. Förra året hade det varit rätt besvärligt att snyta fram 200 000 kr extra för att betala skatten i förväg. Det hade gått, men kan undvika att sälja av tillgångar bara för att kunna betala skatt i förväg gör man ju det.

Men tack för svar, jag får hantera det här år för år och kanske vara lite mer försiktig än jag var denna gång.

TS

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575635 De får nöja sig med en årlig preliminärdeklaration som svar på skatteverket.

#575654 Normalt betalar lantbrukare inte preliminärskatt, det är alltså din konsultverksamhet som får avgöra, du har gjort helt rätt. Frugan jobbar på skatteverket och jag har själv konsult + skog/lant/fiske. Moms borde du slippa i förväg om du inte har större verksamhet.

skogsmatte skrev:Normalt betalar lantbrukare inte preliminärskatt, det är alltså din konsultverksamhet som får avgöra, du har gjort helt rätt. Frugan jobbar på skatteverket och jag har själv konsult + skog/lant/fiske. Moms borde du slippa i förväg om du inte har större verksamhet.

Det här var intressant input! Det var ju precis så jag hade uppfattat det innan. Då skall jag testa den vinkeln i min kommunikation med dem. Momsen betalar jag i Februari (p.g.a. att jag betalar för 1000 SEK om året för Word, en utgift som registreras på Irland, vilket gör att jag handlar med EU...), men det är ok.

TS

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575720 "Systemet" är inte jättesmart. Efter att jag sålt en fastighet ena året så tyckte de att jag året efter skulle betala 15.000 per månad i skatt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Klädsel när ni inte arbetar aktivt i skogen? av Skogen1234s - sön 14 jan 2018, 13:31
i Arbetskläder för skogen

12
21 svar
6246 läst
av M.Nilsson     
tor 18 jan 2018, 12:36
Tätortsnära skogsbruk av skogsbjörn - fre 02 sep 2011, 14:17
i Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
6 svar
3638 läst
av herjman     
tor 29 sep 2011, 00:02