Skogsekonomi

Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

25 inlägg 6352 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#575628 Sedan förra året har jag alla mina inkomster från enskild firma. Jag har en liten konsultverksamhet och sen skogsverksamhet. Två SNI-koder.

Skatteverket vill ju att man skall tala om sina kommande inkomster så att man löpande betalar preliminärskatt som sedan blir ungefär korrekt. Som ni vet är det ju svårt att förutspå skogsintäkter, dels vet man inte hur mycket man får på en avverkning förrän långt efter påskrivet kontrakt och dels är det ju i oftast så (i mitt fall alltid) att man vid kontraktskrivandet inte vet på vilket år inkomsten kommer hamna.

Därför har jag gjort så att jag har beräknat preliminärskatten endast på inkomsten från konsultverksamheten. Jag har angett detta skriftligt till Skatteverket. Jag har också pratat med dem telefon och jag fick då höra att det var ok att göra så för skogsbrukare.

Nu fick jag ett brev från Skatteverket där de klagade på att jag i min deklaration hde angett en betydligt högre skatt än vad mina tidigare angivna siffror hade antydigt. Anledningen var ju helt enkelt att jag fick en stor skogslikvid i slutet av förra året. Skatteverket vill att jag skall förklara mig och förklara varför jag inte skall betala jättemycket mer preliminärskatt i år.

Min fråga är helt enkelt vad det finns för erfarenheter om detta på forumet? Hur hanterar man detta bäst? Min far har tidigare tagit hand om skogen i många decennier och han har inte någonsin har angett skogsinkomster i förväg till Skatteverket. Alla tankar är välkomna.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Vedproducent  
#575631
Sörlänningen skrev:Sedan förra året har jag alla mina inkomster från enskild firma. Jag har en liten konsultverksamhet och sen skogsverksamhet. Två SNI-koder.

Skatteverket vill ju att man skall tala om sina kommande inkomster så att man löpande betalar preliminärskatt som sedan blir ungefär korrekt. Som ni vet är det ju svårt att förutspå skogsintäkter, dels vet man inte hur mycket man får på en avverkning förrän långt efter påskrivet kontrakt och dels är det ju i oftast så (i mitt fall alltid) att man vid kontraktskrivandet inte vet på vilket år inkomsten kommer hamna.

Därför har jag gjort så att jag har beräknat preliminärskatten endast på inkomsten från konsultverksamheten. Jag har angett detta skriftligt till Skatteverket. Jag har också pratat med dem telefon och jag fick då höra att det var ok att göra så för skogsbrukare.

Nu fick jag ett brev från Skatteverket där de klagade på att jag i min deklaration hde angett en betydligt högre skatt än vad mina tidigare angivna siffror hade antydigt. Anledningen var ju helt enkelt att jag fick en stor skogslikvid i slutet av förra året. Skatteverket vill att jag skall förklara mig och förklara varför jag inte skall betala jättemycket mer preliminärskatt i år.

Min fråga är helt enkelt vad det finns för erfarenheter om detta på forumet? Hur hanterar man detta bäst? Min far har tidigare tagit hand om skogen i många decennier och han har inte någonsin har angett skogsinkomster i förväg till Skatteverket. Alla tankar är välkomna.

Skatteverket räknar automatiskt på föregående års siffror plus ett liten uppräkning. Men det är ju bara att ändra och skriva din beräknade inkomst som du tror. Så ändrar dom till ny preliminärskatt. Det har jag gjort många gånger utan något krångel från skatteverkets sida.

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

skogsmatte  
#575632 Jag har angett en snittvinst som jag betalar preliminärskatt på, vid deklarationen justeras allt beroende på vad resultatet blev. Skatten man betalat in får man bättre ränta på än banken så det är ingen dålig affär så betala hellre lite mer och få sedan tillbaka, låt det stå kvar på skattekontot så dras kommande prelskatt därifrån o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#575634
skogsmatte skrev:Jag har angett en snittvinst som jag betalar preliminärskatt på, vid deklarationen justeras allt beroende på vad resultatet blev. Skatten man betalat in får man bättre ränta på än banken så det är ingen dålig affär så betala hellre lite mer och få sedan tillbaka, låt det stå kvar på skattekontot så dras kommande prelskatt därifrån o.s.v.


Man skall ju kunna betala också. Framöver kommer jag väl i och för sig kunna det, eftersom jag nu har byggt upp kapital på skogskonto, så jag skulle kunna betala skatten med de pengarna. Förra året hade det varit rätt besvärligt att snyta fram 200 000 kr extra för att betala skatten i förväg. Det hade gått, men kan undvika att sälja av tillgångar bara för att kunna betala skatt i förväg gör man ju det.

Men tack för svar, jag får hantera det här år för år och kanske vara lite mer försiktig än jag var denna gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575635 De får nöja sig med en årlig preliminärdeklaration som svar på skatteverket.

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

skogsmatte  
#575654 Normalt betalar lantbrukare inte preliminärskatt, det är alltså din konsultverksamhet som får avgöra, du har gjort helt rätt. Frugan jobbar på skatteverket och jag har själv konsult + skog/lant/fiske. Moms borde du slippa i förväg om du inte har större verksamhet.

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#575679
skogsmatte skrev:Normalt betalar lantbrukare inte preliminärskatt, det är alltså din konsultverksamhet som får avgöra, du har gjort helt rätt. Frugan jobbar på skatteverket och jag har själv konsult + skog/lant/fiske. Moms borde du slippa i förväg om du inte har större verksamhet.


Det här var intressant input! Det var ju precis så jag hade uppfattat det innan. Då skall jag testa den vinkeln i min kommunikation med dem. Momsen betalar jag i Februari (p.g.a. att jag betalar för 1000 SEK om året för Word, en utgift som registreras på Irland, vilket gör att jag handlar med EU...), men det är ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575720 "Systemet" är inte jättesmart. Efter att jag sålt en fastighet ena året så tyckte de att jag året efter skulle betala 15.000 per månad i skatt.

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#577502
skogsmatte skrev:Normalt betalar lantbrukare inte preliminärskatt, det är alltså din konsultverksamhet som får avgöra, du har gjort helt rätt. Frugan jobbar på skatteverket och jag har själv konsult + skog/lant/fiske. Moms borde du slippa i förväg om du inte har större verksamhet.



Nu har jag pratat med Skatteverket och också läst på vad de skriver och de håller inte alls med om detta. All inkomst skall rapporteras under året. Om man får en oväntad skogsinkomst i december skall den rapporteras genast i en preliminär inkomstdeklaration. De var väldigt noga med att påpeka att det inte är frivilligt, utan ett tvång.

Jag har blivit ålagd att skicka in en preliminär inkomstdeklaration för 2019, vilket jag håller på med just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Camaro1969  
#577507 betalar lantbrukare inte preliminärskatt?

i princip alla som lever på sina lantbruk och har ett överskott betalar preliminärskatt.

sen tycker jag det låter konstigt att justera prelskatten utifrån en skogsintäkt i december... vem vet hur den skattas fram tillslut, eller fonderas...

så nää strunta i vad skatteverket säger (per telefon) och betala in en prelskatt på ca 50% av ditt uppskattade resultat för helåret..

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Avslutat-02  
#577541 Min revisor gav mig det tipset att betala in ca 1000 kr i månaden.
Då har skatteverket något att relatera emot och då är de tysta, annars ska man nollställa preliminär skatten varje år, men att komma ihåg detta tillsammans med allt annat.

Du får ju tillbaka eller behöver betala in mindre om dessa pengar finns på skattekontot.

Skulle man få en rejäl vinst som ska skattas, så nollställ eller skriv ner preliminär skatten i januari året efter, men det ska väl göras redan i december.

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#577559
Camaro1969 skrev:betalar lantbrukare inte preliminärskatt?

i princip alla som lever på sina lantbruk och har ett överskott betalar preliminärskatt.

sen tycker jag det låter konstigt att justera prelskatten utifrån en skogsintäkt i december... vem vet hur den skattas fram tillslut, eller fonderas...

så nää strunta i vad skatteverket säger (per telefon) och betala in en prelskatt på ca 50% av ditt uppskattade resultat för helåret..


I praktiken får det bli ungefär vad du säger. Men SV är väldigt tydliga med att man måste redogöra för alla vinster redan under året, vilket ju, som du säger, blir lite märkligt med tanke på att man brukar bestämma om man skall skapa ett skogskonto o.s.v. vid deklarationen. Men tydligen är det olagligt att vänta tills dess med att bestämma sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#577560
vinterrojarn skrev:Min revisor gav mig det tipset att betala in ca 1000 kr i månaden.
Då har skatteverket något att relatera emot och då är de tysta, annars ska man nollställa preliminär skatten varje år, men att komma ihåg detta tillsammans med allt annat.

Du får ju tillbaka eller behöver betala in mindre om dessa pengar finns på skattekontot.

Skulle man få en rejäl vinst som ska skattas, så nollställ eller skriv ner preliminär skatten i januari året efter, men det ska väl göras redan i december.


Jag betalar redan in betydligt mer än 1000 kr i månaden, men de vill ha runt 20 000 i månaden. Jag kommer ju kunna ordna detta med dem, men det är irriterande att om man skall följa till punkt och pricka vad de säger måste man ta alla beslut man brukar göra vid deklarationen redan innan nyår. Jag är en enkel, fyrkantig ingenjör och tycker om att följa regler till punkt och pricka och blir lite sur när det är helt omöjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577562 Det finns väl något som heter fyllnadsinbetalning också. Strunta i att ta upp oregelbundna inkomster från t.ex. avverkningar i din preliminära inkomstdeklaration.

Försök också styra dessa avverkningspengar till i början av året, så har du gott om tid att göra några roliga/nödvändiga investeringar i skogsverksamheten, innan nettot behöver räknas fram i deklarationen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#577563
Niking skrev:Det finns väl något som heter fyllnadsinbetalning också. Strunta i att ta upp oregelbundna inkomster från t.ex. avverkningar i din preliminära inkomstdeklaration.

Försök också styra dessa avverkningspengar till i början av året, så har du gott om tid att göra några roliga/nödvändiga investeringar i skogsverksamheten, innan nettot behöver räknas fram i deklarationen.
/Niklas


Allt detta är rimligt. Det är så här man får tänka. Det är helt klart jag som inte har varit erfaren eller genomtänkt nog. Bra råd detta.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).