Trähantverk

Slanor till gärdsgård

7 inlägg 5980 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Slanor till gärdsgård

arvid53  
#865905Någon som har koll vad slanor till smålandsgärdsgård 5-7m kan kosta. Som kommer från tätvuxen gran. Lämplig dim. ?

TS
Användarvisningsbild

Re: Slanor till gärdsgård

Vildmark  
#865918Snyggast om man har 5-6cm tjocka slanor. De kostar väl några kronor metern.. 3-5kr skulle jag gissa...

Torleif  
#866184Man brukar få dem för allra högst flisvedspris och någon gång rentav gratis om man själv går till skogs och kvistar och tar vara på dem där någon har gallrat eller röjt.

Normalt brukar man ta de blandade dimensionerna som kommer ur skogen och ta dem så långa som man får dem ur stammen.. De litet klenare och kortare blir stavrar (störar) och de litet grövre och längre blir trodor (liggande slanor). De grövsta brukar man antingen såga eller klyva på mitten så får man två trodor ur varje. Ingenting skall gå till spillo.

Stölingan (smågranarna) eller kvistarna som man binder med skall helst huggas samma dag som man gärdar eller tidigast eftermiddagen före och i så fall lägger man dem i vattnet i ett dike över natten. De går inte att ta av sådant som någon annan har huggit tidigare.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#867688Snackade med en kille som hugger slanor. Han får 4.50kr metern och slanorna skall vara 3,5-4m som kortast. I toppen minst 2.5cm och i botten max 7-8cm.

Användarvisningsbild

Tommykreativ  
#888343Någon som säljer eller vet någon som säljer.
Är på jakt för en 250 meter lång gärdesgård

Användarvisningsbild

Vildmark  
#888345Vart i landet vore bra att veta..

Användarvisningsbild

Tommykreativ  
#888349Torpet är i Ludvika och mitt radhus i Järfälla (nordvästra Stockholm)

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).