Trähantverk

Tankar om timmerhus

19 inlägg 3748 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tankar om timmerhus

Andreas Danielsson  
#852993 Hej, jag är färsk i forumet så jag hoppas det här landar rätt.

Vi har en jordbruksfastighet i Dalarna och smider just nu på tankar om att timra en liten gård, intill stamfastigheten. I vår egen skog finns tillräckligt med granar och tallar av fin kvalitet för att bygga allt vi vill. Och roligast skulle vara att skapa allt av den skog som redan finns på plats. Men jag förstår samtidigt att de som bygger timmerhus i fabrik kan jobba mer effektivt i lämpliga lokaler, med tak över huvudet och riktiga verktyg och maskiner.

Min lite mer konkreta fråga är om det går att hitta "timmermän" som kan tänka sig att bygga allting på plats, såsom jag helst vill? Eller blir det ingen uppsida, trots att grundmaterialet är gratis? Jag har entreprenadmaskiner för att hantera avverkning och eget sågverk.

TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Tankar om timmerhus

Bax  
#852995 Finns det ingen timmerman i närheten, som kan åka hem på kvällen, så finns det nog ingen uppsida. Ligga borta på trakt kostar.
Alternativet är väl att du hugger timret, sågar det själv och sedan kör det till timmerhustillverkaren, så får du ett hus gjort av ditt eget timmer.

Användarvisningsbild

Andreas Danielsson  
#852996 Ja, jag har tänkt på det alternativet också, dvs ordna allt grundmaterial och köra iväg det på lastbil till lämplig fabrik. Eller, som du säger, hitta någon i närheten som kan göra jobbet. Men innan jag skjuter in mig på den vägen vill jag bara försöka ta reda på om det kanske finns någon som har den affärsidén att bygga på plats.

Tack för svar!

TS

Brorsan  
#853036 Jag känner en kille som byggt ett par mindre stugor på plats och jobbat med timmring på Vika Vimo i mora uder ett antal år. Han bor numera i Fränsta och har småbarn så han vill nog inte jobba långt hemifrån.
Han är både snabb och noggrann.
Jag kan höra med honom om intresse finns.

Användarvisningsbild

Andreas Danielsson  
#853053 Aha, det låter ju intressant. Jag tar tacksamt emot en sån kontakt!

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853054 https://svenskatimmerhus.se/

Kanske hittar nåt här

Användarvisningsbild

Elis76  
Andreas Danielsson skrev:Hej, jag är färsk i forumet så jag hoppas det här landar rätt.

Vi har en jordbruksfastighet i Dalarna och smider just nu på tankar om att timra en liten gård, intill stamfastigheten. I vår egen skog finns tillräckligt med granar och tallar av fin kvalitet för att bygga allt vi vill. Och roligast skulle vara att skapa allt av den skog som redan finns på plats. Men jag förstår samtidigt att de som bygger timmerhus i fabrik kan jobba mer effektivt i lämpliga lokaler, med tak över huvudet och riktiga verktyg och maskiner.

Min lite mer konkreta fråga är om det går att hitta "timmermän" som kan tänka sig att bygga allting på plats, såsom jag helst vill? Eller blir det ingen uppsida, trots att grundmaterialet är gratis? Jag har entreprenadmaskiner för att hantera avverkning och eget sågverk.

Om Du letar reda på rätt program av "Grand Design" i TV4 play [säsong 3, avsinitt 2] kan du se hur det går till att nybygga ett 300 kvm stort timmerhus på gammaldags vis.

https://www.byggahus.se/bygger-nytt-1700-talshus-i-tyttorp-grand-designs

https://www.tv4play.se/program/b55bee4bec3defc58863/grand-designs-sverige?season=b4ebf38f26d2500f96d6

Spjutkastaren Kenth Eldebrinks oktagon av timmer är klar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/spjutkastarens-oktagon-av-timmer-ar-klar-nu-ska-kenth-plocka-isar-den--4dhgwx

Användarvisningsbild

Andreas Danielsson  
#853081 Ah, det där ska jag kolla på. Tack!

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#853215 Trevlig tanke. Vi är nog många som skulle vilja bo i hus byggda av egen skog både av ekonomiska och emotionella skäl.

Pratade med snickare om att göra en tillbyggnad med egensågat virke alltså reglar och brädor från min skog. De var ointresserade allihop. Tog flera snickare innan jag fick veta varför. Han sa att han hade kontakt med lokala Beijer och bara byggde med deras virke. Snickare gör ett eget påslag på virket. Så de vill nog antagligen tyvärr inte heller ha ditt timmer för de har nog också kontrakt som de tjänar pengar på. Möjligen om du erbjuder snickaren att få en del av prisskillnaden på ditt eget virke kanske du kan locka någon...

Tror det kan vara knepigt, men hoppas du lyckas ro det i hamn.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#853216 Jag har varit snickare i hela mitt liv och tar inte heller åt mig att bygga av andras virke. Anledning.
Egensågat så det kan skilja över 5mm i bredd och tjocklek. Ohyvlat så stickor i händerna har man fått nog av. Sålt det bra timret och sågat skiten åt sig själv.
Krokigt, vindt och jävligt och sen tror dom att man kan trolla så det blir perfekt. 👎.
Lika med byggtimmer.

Användarvisningsbild

Badger  
halvproffs skrev:Jag har varit snickare i hela mitt liv och tar inte heller åt mig att bygga av andras virke. Anledning.
Egensågat så det kan skilja över 5mm i bredd och tjocklek. Ohyvlat så stickor i händerna har man fått nog av. Sålt det bra timret och sågat skiten åt sig själv.
Krokigt, vindt och jävligt och sen tror dom att man kan trolla så det blir perfekt. 👎.
Lika med byggtimmer.

För egen del gör jag precis tvärtom. Jag behåller det mest tätvuxna och kvistfriaste virket åt mig själv. Sågar upp det på grannens såg med marginaler och hyvlar det först när jag ska ha det. Det snabbvuxna lågkvalitetsvirket säljer jag eftersom virkesinköparna inte betalar för bättre kvalitet än vad som finns i apteringslistorna. Efter erfarenheten av snabba och slarviga proffssnickare så har jag sedan dess övergått till att renovera själv. Det tar förvisso längre tid, men resultatet blir bättre eftersom jag inte har bråttom att bli klar så att ackordet blir bra.

Användarvisningsbild

Andreas Danielsson  
Badger skrev:Trevlig tanke. Vi är nog många som skulle vilja bo i hus byggda av egen skog både av ekonomiska och emotionella skäl.

Pratade med snickare om att göra en tillbyggnad med egensågat virke alltså reglar och brädor från min skog. De var ointresserade allihop. Tog flera snickare innan jag fick veta varför. Han sa att han hade kontakt med lokala Beijer och bara byggde med deras virke. Snickare gör ett eget påslag på virket. Så de vill nog antagligen tyvärr inte heller ha ditt timmer för de har nog också kontrakt som de tjänar pengar på. Möjligen om du erbjuder snickaren att få en del av prisskillnaden på ditt eget virke kanske du kan locka någon...

Tror det kan vara knepigt, men hoppas du lyckas ro det i hamn.

Yes, det är nog exakt så modellen ser ut för alla hantverkare (oavsett val av material), så jag föregick timmermannen genom att säga att jag gärna betalar för motsvarande påslag som han har på materialet. Och det landade bra. Det handlar ju inte främst om att spara varje möjlig krona. Överst på önskelistan står känslan av att förvandla den närliggande skogen till ett hus - särskilt då träden av mycket fin kvalitet.

// Andreas

TS
Användarvisningsbild

Badger  
Andreas Danielsson skrev:Yes, det är nog exakt så modellen ser ut för alla hantverkare (oavsett val av material), så jag föregick timmermannen genom att säga att jag gärna betalar för motsvarande påslag som han har på materialet. Och det landade bra. Det handlar ju inte främst om att spara varje möjlig krona. Överst på önskelistan står känslan av att förvandla den närliggande skogen till ett hus - särskilt då träden av mycket fin kvalitet.
// Andreas

Ja, det är kanske rätt väg att gå. Det skulle kännas fint att veta att man handplockat bästa virket man har och att det inte gått till någon inköpare som ändå inte bryr sig om kvaliteten. I vilken landsände håller du hus?

Användarvisningsbild

Andreas Danielsson  
#858780 Västerdalarna, närmare bestämt en gammal jordbruksfastighet i Sälen som funnits i släkten sedan 1800-talet. Man vill ju helst inte att någon gammal släkting ska vända sig av vrede i graven över att jag köpt virke från Kina när dom förberett skogen så fint för över 150 år sedan :)

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#858788 Det verkar som ni har mer tradition att bygga med rejält virke uppe i norr än har i söder. Här betraktas man som en knasig knös om man inte vill bygga billigast möjliga standard koncepthus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).