Andreas Danielsson skrev:Hej, jag är färsk i forumet så jag hoppas det här landar rätt.
Vi har en jordbruksfastighet i Dalarna och smider just nu på tankar om att timra en liten gård, intill stamfastigheten. I vår egen skog finns tillräckligt med granar och tallar av fin kvalitet för att bygga allt vi vill. Och roligast skulle vara att skapa allt av den skog som redan finns på plats. Men jag förstår samtidigt att de som bygger timmerhus i fabrik kan jobba mer effektivt i lämpliga lokaler, med tak över huvudet och riktiga verktyg och maskiner.
Min lite mer konkreta fråga är om det går att hitta "timmermän" som kan tänka sig att bygga allting på plats, såsom jag helst vill? Eller blir det ingen uppsida, trots att grundmaterialet är gratis? Jag har entreprenadmaskiner för att hantera avverkning och eget sågverk.
halvproffs skrev:Jag har varit snickare i hela mitt liv och tar inte heller åt mig att bygga av andras virke. Anledning.
Egensågat så det kan skilja över 5mm i bredd och tjocklek. Ohyvlat så stickor i händerna har man fått nog av. Sålt det bra timret och sågat skiten åt sig själv.
Krokigt, vindt och jävligt och sen tror dom att man kan trolla så det blir perfekt. 👎.
Lika med byggtimmer.
Badger skrev:Trevlig tanke. Vi är nog många som skulle vilja bo i hus byggda av egen skog både av ekonomiska och emotionella skäl.
Pratade med snickare om att göra en tillbyggnad med egensågat virke alltså reglar och brädor från min skog. De var ointresserade allihop. Tog flera snickare innan jag fick veta varför. Han sa att han hade kontakt med lokala Beijer och bara byggde med deras virke. Snickare gör ett eget påslag på virket. Så de vill nog antagligen tyvärr inte heller ha ditt timmer för de har nog också kontrakt som de tjänar pengar på. Möjligen om du erbjuder snickaren att få en del av prisskillnaden på ditt eget virke kanske du kan locka någon...
Tror det kan vara knepigt, men hoppas du lyckas ro det i hamn.
Andreas Danielsson skrev:Yes, det är nog exakt så modellen ser ut för alla hantverkare (oavsett val av material), så jag föregick timmermannen genom att säga att jag gärna betalar för motsvarande påslag som han har på materialet. Och det landade bra. Det handlar ju inte främst om att spara varje möjlig krona. Överst på önskelistan står känslan av att förvandla den närliggande skogen till ett hus - särskilt då träden av mycket fin kvalitet.
// Andreas