Trähantverk

Vilken bandsåg, såga ut träsvarv-ämnen ?

2 inlägg 1351 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken bandsåg, såga ut träsvarv-ämnen ?

lv_101  
#845964 Jag har blivit med träsvarv och nu finns det ju en bra ursäkt att köpa en bandsåg för att såga ut ämnen till svarven. Kommer jag bli besviken om jag köper tex en Metabo BAS 261 (400W) ? Är den för liten/svag ? Jag kommer till en början såga bitar av oxel, körsbär och björk om nu det gör någon skillnad för sågvalet. Alternativet är ju att vänta in en begagnad gjutjärns-såg. Det finns båda 1-fas och 3-fas i ladan där den kommer att bo. Jag finnns i västra blekinge, i fall någon i närheten råkar ha en fin såg över 😉

TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vilken bandsåg, såga ut träsvarv-ämnen ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846012 Jag har en liknande storlek på min bandsåg från Clas Ohlson, ser nu att den utgått men
ersatts av en liknande som kostar 3000kr och har benstativ och LED-belysning så en sån
skulle jag nog köpt idag.
Jag har även en nättare modell men den använder jag mkt sällan och en större hade kanske
inte blivit så mkt använd den heller.
Så mitt råd är att köpa en 10" bandsåg med kring 400w enfas motor till att börja med.
Sen kan man ju lurka lite på diverse begagnatmarknader och köpa en proffsmaskin
när man hittar den till rätt pris, alltid är det nån som ska tömma ett dödsbo eller liknande.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).