Trähantverk

Sökes: Någon i Arvika som kan såga upp en kort stock?

7 inlägg 1209 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sökes: Någon i Arvika som kan såga upp en kort stock?

Slöjdarn  
#836544 Hej,

kommunen tog ned en fin oxel bakom en släktings hus i höstas och jag hade tur att få en bit av den. Det börjar krypa fram lite torksprickor i ändträt så nu är det dags att göra något av dem innan det är för sent.

Jag har två stockar på ca 60 cm och en diameter på 32 cm och jag skulle vilja såg ut bräder som är ca 3 cm tjocka. Har hört av mig till ett mindre sågverk utanför Arvika men stockarna var för små för deras klinga men jag hoppas att de inte är för korta för en logosolsåg eller dylikt?

Jag betalar givetvis för arbetet. (alternativt byter mot slöjdföremål, eller så delar vi på virket av oxeln, har även väldigt mycket hjortron/blåbär i frysen)

Hör gärna av dig! 🌲 🌲 🌳 🌲 🌳 🌲 🌲

TS
Woodmizer sågverk

Re: Sökes: Någon i Arvika som kan såga upp en kort stock?

skogsbonne  
Användarvisningsbild

Slöjdarn  
skogsbonne skrev:https://www.facebook.com/profile.php?id=100076002790965

Kolla med han

Tack för tipset. Tyvärr var de även för korta för hans sågverk men han gav tips på att jag skulle höra av mig till ett snickeri med en större bandsåg så jag får ta och leta vidare.

All tips tas emot tacksamt!

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#836722 Är det noga på måtten? Kan du inte bara ta en motorsåg och klyva dem stående med den? Du ska väl ändå rikthyvla sedan..

Det går att rigga upp dem i en Solosåg/bandsåg om man vill, men det är väldigt tidsödande för det där lilla så jag undrar om du verkligen vill betala för det?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bax skrev:Är det noga på måtten? Kan du inte bara ta en motorsåg och klyva dem stående med den?

Det är nog bäst att byta till en klyvfilad kedja först. Det är svårare att få precision med en vanlig kapkedja.

Användarvisningsbild

Slöjdarn  
Bax skrev:Är det noga på måtten? Kan du inte bara ta en motorsåg och klyva dem stående med den? Du ska väl ändå rikthyvla sedan..

Det går att rigga upp dem i en Solosåg/bandsåg om man vill, men det är väldigt tidsödande för det där lilla så jag undrar om du verkligen vill betala för det?

Jag gjorde det med några björkstockar förra året och resultatet blev tyvärr inget vidare men i värsta fall är det det ödet som väntar stockarna.

Nej de här stockarna hade jag inte tänkt plöja ned så mycket pengar i så jag hade förhoppning om att komma i kontakt med en privatperson som kunde göra jobbet och inte ett företag.

TS

lidköping  
#836905 Hur långa är stockbitarna? Jag finns i Lidköping men har du vägen förbi så kanske jag kan såga dom när du väntar. Stryk på tjockt med trälim
så att dom inte spricker i ändarna.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).