sön 28 jan 2024, 11:59#829565Badger skrev:Avslutat-06 skrev:
Ska jag lyssna på. Som Sandhultarna själva påpekade i en annan tråd så är det bra att lyssna på mer än EN röst.
Exakt!
Det finns massvis som har småsågare, och de flesta behöver inte marknadsföra sig över huvudtaget. Därför hörs det inte så mycket om det tror jag, och då inte heller om lönsamheten.
Själva så ville vi skaffa såg för att först och främst förädla eget virke, och i andra hand delägarna i det gemensamma företaget vi har i bygden, Solskensfarmarna. Visserligen äger det företaget en djurbesättning, men nästan alla delägare har egen skog som vi skulle kunna förädla via vår såg.
Nu har det kommit en del frågor om att även såga åt andra, så kanske blir det mer sågande än vi först tänkte.
Jag resonerar lite om det i den här videon som du länkade till:
https://youtu.be/aNy6Z63H01wJag tycker verkligen att man inte skall undervärdera det arbete man gör med en egen såg, inte heller ta överpriser.
För oss är det också viktigt att det är en del av en helhet, vilket gör att man får räkna lite annorlunda på hur snabbt något skall betala av sig.
Får vipengarna att snurra ett varv till lokalt och betala för tjänsterna ger det mer för fler. Omsättningen ökar för företag på landsbygden, och det blir synligt att det går att driva lönsamma företag här (vilket inte kommer synas om man gör det som tjänster och gentjänster).
I Sundhult vill vi dessutom ha varierad sysselsättning över säsonger, så det är helt okej om maskinerna inte rullar för jämnan för att få snabbast möjliga återbetalning.
//Christian Dahlqvist
youtube.com/sundhult
blogg.sundhult.com