Trähantverk

Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

57 inlägg 6989 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Badger  
#829516 Efter att lyssnat på Skogsfredagspodden om att Sverige behöver förädla vårt virke mer än i den "tekniska skogsbranden" så läste jag sedan Sundhultarnas tråd om filmen om småskalighet och plockhuggning. Det ledde mig in på att titta på en annan film av Sundhult idag om vad han ska ta betalt för det han sågar på den egna sågen. När korsades linjerna.

Ska man kanske förädla mer själv istället?

När är det lönsamt att köpa något av alla sågverk som man sett på Elmia genom åren? Hur mycket skog ska man ha? Går det att sälja egensågat virke? Hur lång tid tar det att lära sig att såga upp en bräda till rätt kvalitet? Vad behöver man för att torka? Hur går det till att sälja - ska man skaffa kassaapparat och skriva kvitton på gårdsbacken? Minst ett dussin frågor dök upp i skallen av filmen. Någon som sitter på några svar?

https://youtu.be/aNy6Z63H01w?si=UDoH1CQnOxWd9QeV



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

generationsskifte  
#829518 Hade ett mindre område som drabbades hårt av barkborrar för ett par år sedan. Vi bestämde oss för ta till vara på virket genom att ha en som tidigare varit och sågat hos oss med ett mobilt sågverk.

Han var här i 5 arbetsdagar. Jag jämförde med Byggmax priser, så kulle jag köpt allt virke där skulle det gå på mellan 130-150.000 kr.

Minns jag rätt så gick det på 20.000kr plus moms totalt för de dagar han var här och sågade. Var senast igår igen och tog ner borraträd som ska sågas till sommaren, är bara en hyvel jag ska ha tag i sen kommer jag inte köpa en regel mer ute i byggvaruhandeln 😉

Avatar Fallback

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Robur Clivus  
#829520 Finns en podd som varit igång något år där tre småskaliga sågare diskuterar lite olika vinklar och du kan få lite input på dina frågor. https://poddtoppen.se/podcast/1595790899/sagverkspodden

Sen gissar jag att forummedlemmen Sundhult kommer lägga upp fler videos på hur deras nystartade sågverksamhet kommer utvecklas på deras youtube kanal, de brukar vara väldigt pedagogiska och öppna med siffror i de avsnitt jag sett: https://www.youtube.com/@sundhult

Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

HogbergetsVilma  
#829521 Vad har du för krav på timpenning?
Ska det ge likvärdigt eller mer betalt än ditt jobb till vardags om du har ett sånt? Eller kommer viss del av tiden gå på nöjekontot för att få använda egensågat virke?

Att använda virket själv är väl det som ger mest lön för mödan.

Ska man sälja gäller det att försöka få så rationell hantering som möjligt, gärna med hjälp av maskiner som lastmaskin, kran osv. Då det är mycket plock både före och efter själva sågningen är klar. Finns dessa maskiner, hall/bod att såga/hyvla i, grusad plan för att torka virket på osv redan eller ska dom köpas in/byggas?

Skickar iväg allt mitt virke till den lokala sågen som bara ligger någon kilometer från där jag bor och då hamnar man väl på runt 10-20% av byggmax priser på reglar och plank. Säljer av lite till släkt och bekanta som behöver, men då är det ohyvlat och så mycket 195or regelvirke som det går, så får man klyva till det man behöver senare. Plank försöker jag matcha den panelbredd jag redan har på gården vilket är 120.

Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Badger  
#829528
HogbergetsVilma skrev:Skickar iväg allt mitt virke till den lokala sågen som bara ligger någon kilometer från där jag bor och då hamnar man väl på runt 10-20% av byggmax priser på reglar och plank. Säljer av lite till släkt och bekanta som behöver, men då är det ohyvlat och så mycket 195or regelvirke som det går, så får man klyva till det man behöver senare. Plank försöker jag matcha den panelbredd jag redan har på gården vilket är 120.


Vad menar du med 10-20% av byggmax? Är det vad du får betala för att få det uppsågat eller hur mycket det kostar dig totalt om du räknar bort virkespriset du hade fått för att sälja stocken + vad du betalar för att få det uppsågat?

När det gäller alla frågor om förutsättningar, lön och så vidare så är det relevant att räkna på, men jag tänkte inte för egen del. Jag var bara nyfiken på hur kalkylen ser ut för de som satsat på detta? Har fått lite sågat av grannens kedjesåg förr och erfarenheterna där var att det ofta blir en del odugligt virke också pga att det vrider sig och så vidare i torkhögen och att del blivit sågade i fel dimensioner och krympt och så vidare... Så tänker att den som ska ge sig på detta också får räkna med en hel del virke som hamnar i vedhögen innan de lär sig såga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Badger  
#829529
Robur Clivus skrev:Finns en podd som varit igång något år där tre småskaliga sågare diskuterar lite olika vinklar och du kan få lite input på dina frågor. https://poddtoppen.se/podcast/1595790899/sagverkspodden

Sen gissar jag att forummedlemmen Sundhult kommer lägga upp fler videos på hur deras nystartade sågverksamhet kommer utvecklas på deras youtube kanal, de brukar vara väldigt pedagogiska och öppna med siffror i de avsnitt jag sett: https://www.youtube.com/@sundhult


Ska jag lyssna på. Som Sandhultarna själva påpekade i en annan tråd så är det bra att lyssna på mer än EN röst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Badger  
#829531
generationsskifte skrev:Hade ett mindre område som drabbades hårt av barkborrar för ett par år sedan. Vi bestämde oss för ta till vara på virket genom att ha en som tidigare varit och sågat hos oss med ett mobilt sågverk.



Exakt så började mina funderingar för några år sedan. Det kanske skulle vara värt att såga upp de årliga barkborreträden till något jag själv kunde använda istället för att sälja som massa, men sen steg vedpriserna och då kvittade det när man kunde klyva ved istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

HogbergetsVilma  
#829541
Badger skrev:Vad menar du med 10-20% av byggmax? Är det vad du får betala för att få det uppsågat eller hur mycket det kostar dig totalt om du räknar bort virkespriset du hade fått för att sälja stocken + vad du betalar för att få det uppsågat?


Priset på legosågning, borträknat virkesvärdet då jag står för det. Inte medräknat min egen arbetskostnad. Men i mitt fall medräknat upphämtning av virket med skotare samt en spiksågning så fick kosta på sågarn en om slipning.

För mig är det tillräckligt billigt och smidigt för att inte köpa såg själv för åtminstonde husbehov och släkt och vänner.

Gällande att virket vrider sig osv är därför som han som sågar åt mig försöker få så mycket 195or som möjligt sedan 145 osv även om man behöver 95or för väggregel tex. Virket vrider sig mindre när det är ströat om det är grövre dimensioner enligt honom. Men det vet säkert dom som håller på mycket med att såga eget här på skogsforum mer om.

Avatar Fallback

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829560
generationsskifte skrev:Han var här i 5 arbetsdagar. Jag jämförde med Byggmax priser, så kulle jag köpt allt virke där skulle det gå på mellan 130-150.000 kr.

Minns jag rätt så gick det på 20.000kr plus moms totalt för de dagar han var här och sågade.


Hur många kubik virke sågade ni?

Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829565
Badger skrev:
Robur Clivus skrev:
Ska jag lyssna på. Som Sandhultarna själva påpekade i en annan tråd så är det bra att lyssna på mer än EN röst.


Exakt!

Det finns massvis som har småsågare, och de flesta behöver inte marknadsföra sig över huvudtaget. Därför hörs det inte så mycket om det tror jag, och då inte heller om lönsamheten.

Själva så ville vi skaffa såg för att först och främst förädla eget virke, och i andra hand delägarna i det gemensamma företaget vi har i bygden, Solskensfarmarna. Visserligen äger det företaget en djurbesättning, men nästan alla delägare har egen skog som vi skulle kunna förädla via vår såg.

Nu har det kommit en del frågor om att även såga åt andra, så kanske blir det mer sågande än vi först tänkte.

Jag resonerar lite om det i den här videon som du länkade till:
https://youtu.be/aNy6Z63H01w

Jag tycker verkligen att man inte skall undervärdera det arbete man gör med en egen såg, inte heller ta överpriser.

För oss är det också viktigt att det är en del av en helhet, vilket gör att man får räkna lite annorlunda på hur snabbt något skall betala av sig.

Får vipengarna att snurra ett varv till lokalt och betala för tjänsterna ger det mer för fler. Omsättningen ökar för företag på landsbygden, och det blir synligt att det går att driva lönsamma företag här (vilket inte kommer synas om man gör det som tjänster och gentjänster).

I Sundhult vill vi dessutom ha varierad sysselsättning över säsonger, så det är helt okej om maskinerna inte rullar för jämnan för att få snabbast möjliga återbetalning.

Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Badger  
#829568
Sundhult skrev:
Jag tycker verkligen att man inte skall undervärdera det arbete man gör med en egen såg, inte heller ta överpriser.

För oss är det också viktigt att det är en del av en helhet, vilket gör att man får räkna lite annorlunda på hur snabbt något skall betala av sig.

Får vipengarna att snurra ett varv till lokalt och betala för tjänsterna ger det mer för fler. Omsättningen ökar för företag på landsbygden, och det blir synligt att det går att driva lönsamma företag här (vilket inte kommer synas om man gör det som tjänster och gentjänster).

I Sundhult vill vi dessutom ha varierad sysselsättning över säsonger, så det är helt okej om maskinerna inte rullar för jämnan för att få snabbast möjliga återbetalning.


Ja, det är tydligt att det är en del i er blandade verksamhet, men jag tolkar er som att ni vill att alla verksamheter ska bidra till helheten och att sågen inte ska ”leva på bidrag från köttdjuren”. Så jag antar att ni vill att det ska gå plus i sig själv.

Så det vore intressant att se hur ni och andra egensågare räknar på virkespris + kostnader för manuell avverkning + skotning + sågen + arbetstid och vad det landar på då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Badger  
#829570
Badger skrev:
Sundhult skrev:
Jag tycker verkligen att man inte skall undervärdera det arbete man gör med en egen såg, inte heller ta överpriser.

För oss är det också viktigt att det är en del av en helhet, vilket gör att man får räkna lite annorlunda på hur snabbt något skall betala av sig.

Får vipengarna att snurra ett varv till lokalt och betala för tjänsterna ger det mer för fler. Omsättningen ökar för företag på landsbygden, och det blir synligt att det går att driva lönsamma företag här (vilket inte kommer synas om man gör det som tjänster och gentjänster).

I Sundhult vill vi dessutom ha varierad sysselsättning över säsonger, så det är helt okej om maskinerna inte rullar för jämnan för att få snabbast möjliga återbetalning.


Ja, det är tydligt att det är en del i er blandade verksamhet, men jag tolkar er som att ni vill att alla verksamheter ska bidra till helheten och att sågen inte ska ”leva på bidrag från köttdjuren”. Så jag antar att ni vill att det ska gå plus i sig själv.

Så det vore intressant att se hur ni och andra egensågare räknar på virkespris + kostnader för manuell avverkning + skotning + sågen + arbetstid och vad det landar på då.

Saknade whiteboarden i denna filmen ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829573
Badger skrev:
Ska jag lyssna på. Som Sandhultarna själva påpekade i en annan tråd så är det bra att lyssna på mer än EN röst.


Här är en röst till.

Det här är en spellista med tre filmer där jag besöker Emil utanför Värnamo, som gick från en hemmabygd solo-såg till ett bandsågverk för att växla upp sin verksamhet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLKd_RSLagcS-spO32g-gORUm-VkMD-zbm

Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829575
Badger skrev:
Sundhult skrev:
Jag tycker verkligen att man inte skall undervärdera det arbete man gör med en egen såg, inte heller ta överpriser.

För oss är det också viktigt att det är en del av en helhet, vilket gör att man får räkna lite annorlunda på hur snabbt något skall betala av sig.

Får vipengarna att snurra ett varv till lokalt och betala för tjänsterna ger det mer för fler. Omsättningen ökar för företag på landsbygden, och det blir synligt att det går att driva lönsamma företag här (vilket inte kommer synas om man gör det som tjänster och gentjänster).

I Sundhult vill vi dessutom ha varierad sysselsättning över säsonger, så det är helt okej om maskinerna inte rullar för jämnan för att få snabbast möjliga återbetalning.


Ja, det är tydligt att det är en del i er blandade verksamhet, men jag tolkar er som att ni vill att alla verksamheter ska bidra till helheten och att sågen inte ska ”leva på bidrag från köttdjuren”. Så jag antar att ni vill att det ska gå plus i sig själv.

Så det vore intressant att se hur ni och andra egensågare räknar på virkespris + kostnader för manuell avverkning + skotning + sågen + arbetstid och vad det landar på då.


Helt rätt, varje del skall bidra, även om det så klart kan förkomma avvikelse över tid. Ena året ger någon gren sämre, andra ger det bättre.

Vi tänkte att det går inte vela och gissa, utan vi måste prova.
Kalkylerna vi har gjort så ska det fungera, och vi får se hur det stämmer.

Som sagt var det först och främst inte legosågning vi har tänkt oss, utan det viktiga är att se vilka resurser som vår gård har och vad vi kan göra med dem.

Den allra största utmaningen är att bryta loss sina egna tankar på vad jag behöver tjäna för pengar och vad jag vill göra. Där är man uppväxt och marinerad i tankarna på ett visst sätt som tar tid att försöka komma lossa ifrån.

Just det där med resurser från den egna gården funderar jag på i det här klippet:
https://youtu.be/J03aGVoroKI

Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Badger  
#829590 Ibland behöver man kasta sig ut i det okända. Vissa är mer sugna på det än andra. Jag önskar er lycka till och hoppas på mer information om hur det går och vad som kostar mer eller mindre. Inte säker på att "marknaden" vill betala för det, men håller med om att det borde kännas bättre att köpa lokal virke som kunden har en positiv bild av och därmed kan betala en slant mer för än anonymt i butiken.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).