Trähantverk

Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

12 inlägg 4370 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Torleif  
#815147 Jag håller på och lappar ihop en väderkvarn i arbetet. Det är ganska grova dimensioner på virket och mycket hålls ihop med 1 3/4 tums dymlingar. Jag har en gammal 1 3/4 tums navare men innan jag börjar stå och dra navaren för hand på timpenning vill jag se om det går att få tag på en 44mm borr för vettiga pengar någonstans. Dimensionen måste vara 1 3/4" eller 44 mm för att det skall passa med gamla hålen.

Jag har en stor lågvarvig Eibenstock borrmaskin med treans morsekona. Den brukar jag använda för 38mm borren som jag borrar vanliga dymlingshål med när jag timrar. Kraften finns alltså det är borren som fattas.

Har ni något tips?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Bax  
#815165 Den här typen finns ju men den är inte så bra på att forsla ut spånen ur hålet.
https://woody.se/utrustning/elverktyg/t ... lfeed-44mm

Användarvisningsbild

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Sjögård 4  
#815170 Går det inte med ett HSS 44mm spiralborr för stål eller blir det dyrare än att dra med navare?

Avatar Fallback

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Torleif  
#815239 Jag vet inte men jag tänker mig att det blir svårt att få ett rakt hål med en kort selffeed borr. Dessutom blir det svårt att få upp spånet ur ett 30-40 cm djupt hål.

Grova metallborrar skär inte rent i trä. Det har jag själv provat någon gång. Det blir ett ludet och oregelbundet hål med krossat trä runtom. Ingenting som passar för en stark dymlingsfog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Brorsan  
#815311 På industrin jag jobbade ett år fräste vi gängor med en maskin, upp till D 200 mm har jag för mig, vred man till den maskinen vart profilen som i träborrar.
I den gjorde vi grundämnena till CI Falls borrar av slipade axelämnen.
Det blir nog rejält dyrt att rigga upp för ett par borrar.

Avatar Fallback

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Tuttemoj  
#815315 Irwin 1773958 1 3/4" om den är bra eller inte kan jag inte svara på, träborrar i den storleken kan gå hur tungt som helst om dom inte är bra gjorda.

Användarvisningsbild

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

molnia  
#815331 När man söker nått sånt lite mer ovanligt kan det löna sig o söka på andra språk på nätet.
Tex hantverk är tyska eller engelska lämpligt.
Eller gå/ringa till butiker med bra personal som är villiga att göra det extra.

Tyskt ebay dock med 45mm.

https://www.ebay.de/itm/352747720435?ch ... ywQAvD_BwE

Avatar Fallback

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815373 1 3/4” spiralborr
https://www.ebay.at/itm/125649350286?ha ... R6K8ktvqYg

Avatar Fallback

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815377 intressant läsning om borrning
har även någon 1-3/4” borr kvar
https://www.loghomestore.com/product/nw-auger-bit/

Avatar Fallback

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815378 Annars en djup hålsåg och skrota undan och fortsätt allt eftersom det bottnar

Avatar Fallback

Re: Söker 44 mm träborr för grovt timmer.

Torleif  
#816577 Jag köpte en sån där kort selffeed borr och en förlängare. Det systemet hör fan till. Hålet fylls med spån och botten tar fast och går varken att få uppåt eller nedåt. Det skulle ha gått snabbare att borra för hand med skednavare på 1700-talsvis.

Det skall bli en ordentlig träborr när jag igen har råd att lägga ut pengar. Nu går allt löst till en ny borrmaskin (mindre maskin för annat ändamål som brann upp) och nya däck till kipkärran (haveri på lördag) och grunden till nya vedlidret.
Tills dess borrar jag för hand med en gammal spiralnavare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).