Trähantverk

Köpa virke

2 inlägg 3638 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa virke

LinusAlb  
#812364 Hejsan, har nyligen funnit ett intresse för täljning och hade velat prova på det men vet inte riktigt vart man får tag i bra virke. Jag bor i Skåne och har fått tipsat om att lind ska vara ett bra virke för just täljning, men vart köper man det?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Köpa virke

Torleif  
#812392 Lind är lätt att tälja men har dålig hållfasthet. Passar bäst till skulpturer och dekorationer.
-Till slevar och andra köksredskap brukar man använda björk här i norr och bok i dina hemtrakter. Slev och skedämnen tar man helst ur krokvuxet virke men det går med rakt virke i brist på bättre.
-Skaft av olika slag täljer man oftast av björk eller rönn här i norr. I dina hemtrakter växer det askar som blir ännu bättre till yxskaft och hammarskaft och spadskaft och så växer det bok som är bra till knivskaft och stämjärnsskaft. Havtornsbuskar blir bra hammarskaft.
-Räfsor gör man här i norr med tinnar av rönnspröten, huvud av björk och skaft av gran eller asp. I dina trakter lär de använda ask till huvud och tinnar har jag hört sägas men jag vet inte om det stämmer.
-Skålar och muggar och kåsor täljer man av björk i norr och bok i söder.
-Åror och skaft till båtshakar och barkspadar täljer man i norr av underväxt gran. Jag vet inte vad de använder i söder.
-Alm är det bästa virket till nya handtag på skruvtvingar när de går sönder. Originalhandtagen från Bessey verkar vara bok som är billigare men sämre.
-Träklubbor och stämjärnshantag lär bli mycket hållbarare om man gör dem av alm. Här är alm så svårt att hitta för vettiga pengar att varje bit är reserverad till skruvtvingar. Därför har jag aldrig provat det själv. Här är det rönn eller björk eller apel som gäller.

Bästa virket för bästa priset finns där någon fäller ett träd. Håll dig framme om ni inte har egen skog! Ta hem och klyv eller barka och låt det lufttorka. Nästan varje träd har någon användbar bit i sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).