Trähantverk

Högtalarställ stubbe

4 inlägg 2215 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Högtalarställ stubbe

Anders49  
#810182 Gjorde två stubbar i lämplig höjd som jag har under mina högtalare...
De var inte precis torra men togs ändå in i våras. Det har nu bildats sprickor som jag förväntade mig men vissa är nästan väl stora (går vända mot väggen iofs). De var även väl små så har nu sågat till två nya större.
Kapaee en huggkubbe som alltid har haft en bit takplåt över sig och stått en bit upp från marken.
Nu ställt dessa i ett uthus och funderar nu på hur man bäst förhindrar framtida sprickor (litegranna tycker jag bara skänker karaktär:).
Kan jag ta in dessa till våren sommaren? Lacka eller limma ändträet? Borra en massa hål från undersidan?

TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Högtalarställ stubbe

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810229 Torka en stock med barken kvar och såga upp stocken i kubbar och barka den efter något år.

Användarvisningsbild

Anders49  
#810450 Ok, denna är använd som huggkubbe i kanske fem år så barken har redan ramlat av. Stått en bit från marken och alltid övertäckt med en plåt då jag lämnat den. Den får väl ligga i en typ lada och sedan får jag väl börja ta in den i slutet av maj eller när borde den vara som torrast?

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810505 Om den har hållt på att torka i fem år utan att bilda sprickor så borde det inte vara något problem att kapa upp den utan att det blir sprickor. Tänk bara på att ju lägre du gör stubbarna desto större risk är det för sprickor. En skiva som bara är ett par centimeter tjock kan spricka rätt lätt men en bit på 30 - 50 cm har betydligt större chans att klara sig sprickfri.

Att ta in trä i maj eller juni är nog bra, då är den relativa fuktkvoten i utomhusluften som lägst https://www.svenskttra.se/trafakta/allm ... -och-fukt/

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).