Trähantverk

Göra egen tjära, tjärstubbar? Törskate? Vanlig tall?

8 inlägg 11263 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Göra egen tjära, tjärstubbar? Törskate? Vanlig tall?

Camaro1969  
#807091Tänkte för kuls skull prova göra tjära i ett 200 liters fat, verkar görbart tycker jag..

Bästa är vad jag förstår tjärstubbar, men logistiken är inte så enkel att få fram dessa..

Törskatetallar kan man ju sortera ut toppbitar av from hösten och vinterns gallring.

Men om man är sugen att testa en omgång, hir mycket sämre är det att använda vanlig tallved?

Blir det mindre tjära, ingen tjära alls, eller sämre dålig kvalite på tjäran?

Går det, men att mängden blir mindre så känns det enklare än att ge sig ut och bryta tjärestubbar :)

Vad säger ni?

TS
Användarvisningsbild

Re: Göra egen tjära, tjärstubbar? Törskate? Vanlig tall?

UTB  
#807095Skulle tro mängden påverkas mer än något annat... Leta kvistiga bitar och kvistar de innehåller mer tjära.

/UTB

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#807108Annars kan du ju prova björktjära.
Det har jag gjort några gånger.
Klyver färska björkklabbar så det är mestadels bark och "koker" tjäran ur.
Blir en fin, lys tjära.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#807135Kvistiga bitar va ett bra förslag, det ska jag komma ihåg:)

Har läst om björktjära med, tänkte prova med ”riktig” tjära först:)

TS
Användarvisningsbild

Vildmark  
#886200Förr barkades väl en sida på tallen så att den skulle utsöndra massa kåda i några år innan man skördade stubben för tjärbränning. Finns säkert info kring hur detta ska göras... om man vill offra några tallar för framtida bruk.

alias  
Vildmark skrev:Förr barkades väl en sida på tallen så att den skulle utsöndra massa kåda i några år innan man skördade stubben för tjärbränning. Finns säkert info kring hur detta ska göras... om man vill offra några tallar för framtida bruk.

Att barka/kata någon sida på rotstocken användes väl förr för att skapa "fetved" till ändamål som behövde vara extra rötbeständigt.

Inte omöjligt att det kan påverka tjärutbytet ur stubbarna också.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

rokon  
#886242Jag och några kompisar brände tjära en gång i trakten av Storebro Vimmerby kommun. Det var mycket lätt att finna tjärstubbar där när man åkte sakta längs gamla grusvägar.
Vi fann dem liggandes vid dikeskanten ofta grånade och mycket av grus och jord hade genom år av regnande och tidens tand gjort dem hyfsat hanterbara så vi tog rätt på dem och slängde dem i kofferten på bilen.
Väl på plats där vi hyrde så sågade vi bitar ca 20 cm långa och klyvde dem till ca 1 " bitar.
Ett 200 liters tunna kapades ena änden av och vi ställde varv på varv med den fint klyvna tjäveden. Vi knackade ned bitar så att varje varv låg tätt packat så att tunnan när den var full kunde vändas utan att den fint huggna veden rasade ut. I ett litet grustag vid kanten av Stångån så hade vi gjutit en rund konisk platta med svagt sluttande yta mot mitten där ett vinklat järnrör som tjänade som avlopp var fastgjutet. Där ställde vi tunnan upp och ned. En annan tunna kapades så att vi fick 2 välvda påtar som fick tjäna som vindskydd runt tunnan. Mellan tunnan och vindskyddet eldade vi således med ved.
Själva tjärbränningen utfördes som en fest med inbjudna tjejer från Kapellagården på Öland och där kontakter tidigare hade knutits. Som förplägnad hade jag och en kille från Gotland varit på hans hemgård på Södra Gotland varit och bryggt Dricko till en styrka något starkare en starköl. Vi hade med oss 125 liter.
Det blev en rejäl fest likt ett blot. Och efter mycket eldande så kom först tjärvattnet. Det hade färg av tjära men är vatten med vitriol. Spara tjärvattnet det är bra att använda till baksidan av nya byggnader som man vill få en grå yta på. Och tjäran spädde med linolja och terpentin på Solsidan.
Efter tjärvattnet och åtskilliga stop med Dricko så kommer sedan tjäran som belöning. Och kvinnor uppåt det!

Torleif  
#891933Ett vanligt sätt är att märka ut tallar som likväl skall gallras bort ur yngre skog och så går man och katar (barkar) dem några år. Det finns flera system men principen är alltid att lämna norrsidan obarkad för att hålla liv i trädet. Man katar en bit i gången i 2 eller 3 år varefter man tar bort barkranden på norrsidan och låter törvistallen dö och torka på rot. För att nå högre än man når med barkkniven har man en skavar, ett verktyg som ser ut som en kort och kraftig lie på ett långt skaft. Man kan har flera olika långa skaft åt den för man når ju bara ett två meters område med varje skaft.
Virket so man får är kådigt och kallas törvi. Sedan när man skall bränna är det vitktigt att packa törvi tätt så det blir så litet luft som möjligt i dalen eller tunnan eller vad man nu bränner i. Man vill ju inte att det skall skjuta och inte heller vill man ha en tjekaknöus.

Sådär har folk gjort i hundratals år i Österbotten.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).