Trähantverk

Altholz - en förmögenhet i gamla uthus?

4 inlägg 1745 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Altholz - en förmögenhet i gamla uthus?

Torbjörn Johnsen  
#801988 Jag var inom på Bauhaus i München för att kolla prisläget på trävaror och annat. En intressant sak jag hittade där, som jag inte sett på Bauhaus här i Sverige är att de säljer återvunnet trä: Altholz. Det fanns diverse produkter att välja på och det såg ut att vara mest grövre trä från gamla byggnader, kanske uthus och liknande? Det som är intressant är att det finns en marknad för sådant här virke. I alla fall i Tyskland men vi kan nog vara säkra på att det går att utveckla en sådan marknad här i Sverige också så småningom bland "trendkänsliga storstadsbor".

Jag reagerade på att priserna var höga. Översatt till gamla ihopsjunkna uthus på landsbygden så finns det stora belopp att hämta för den som vill exploatera denna marknad. Elda inte upp dem vad ni gör! Vi som finns mitt bland "tillgångarna" ser dem inte utan det krävs nån utifrån som kan koppla ihop det med trender av hållbarhet, återvinning och klimatsnålhet.

Jag lägger in lite bilder på olika produkter med prisexempel här nedan:

Altholz. Reglar/bjälkar av trä från gamla byggnadskonstruktioner. De längsta är ca 2,5 meter långa och kostar knappt 1000 kr/st!


Talande historia i gammalt virke. Laddat med mervärde för dagens moderna kunder.


Bilbevis. Med dagens Eurokurs på 11,50 Skr/Euro blir det 977 kr/st för 2,5 meter långa bjälkar. Bra betalt!?
Ett sortiment av kubbar i olika höjd. Pris mellan ca 500-1000 kr/st.
Em packe gamla fasadbrädor kostade mellan 300-400 kr/packe.




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Altholz - en förmögenhet i gamla uthus?

Elmhult  
#801997 Funkar nog. Kan de sälja brädor med bark kvar på sidorna för 500kr/3 meter på Bauhaus så kan de nog sälja gammalt virke. Stadsbor är ju inte kloka. Det är ju sen gammalt.

Användarvisningsbild

Re: Altholz - en förmögenhet i gamla uthus?

Torbjörn Johnsen  
#802016
Elmhult skrev:Stadsbor är ju inte kloka. Det är ju sen gammalt.


”Kunden har alltid rätt!” Vill kunderna köpa gammalt trä så är det bara att börja sälja gammalt trä. Kan ju vara en god affärsmöjlighet för en driven entreprenör😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Altholz - en förmögenhet i gamla uthus?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802037 Tror utbudet är för stort i Sverige, men man vet aldrig! 🙂 Observera de ganska grova årsringarna, jag har nästan 1 cm årsringsbredd i ytterväggen på mitt Gullringshus från 1937 (stående plank).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).