Trähantverk

Grund i trä?

25 inlägg 8842 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Grund i trä?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800113 Råkade se en blänkare om Klara byggsystem som bygger platta på mark i KL-trä istället för betong.

Lite spännande, vet inte om jag vågat satsat på det men...

👍

TS
Woodmizer sågverk

Re: Grund i trä?

80-90  
Mangan skrev:Råkade se en blänkare om Klara byggsystem som bygger platta på mark i KL-trä istället för betong.

Lite spännande, vet inte om jag vågat satsat på det men...

👍

Super häftigt 👍vore spännande å veta priset ?

#800152 Såg i någon reklam att det skulle vara ungefär samma pris som betonggrund.

TS

tallen100  
#800155 Undrar hur många som hellre velat ha en gammal hederlig torpar/krypgrund den dan det ev behöver bytas något rör under huset 🤔

Brorsan  
#800158 Det blir ju som en vanlig torpargrund.
Med golvvärme infrästa i kl-grunden får man nog lite spillvärme som håller virket torrt.
Jag skulle nog inte prova det på vattenhållande lerjord men på genomsläpplig mark och berg, absolut.
Prismässigt håller jag med.
Du spar in isolering, armering och betong men behöver färdiga grundelement.
Bör gå snabbare än platta på mark.
Där kanske man kan spara lite
Intressant utveckling.
Som med alla nymodigheter, tiden får utvisa kvaliteten, håller det i 100 år.

tallen100  
#800164 Inte blir det väl som en vanlig torpargrund?
Går väl inte att krypa under plattan om du ska göra något åt vatten eller avlopp, är väl inte annat än att bryta upp varenda golv och bila eller kapa beroende på om det är betong eller trä i plattan.

#800236 Nej, det blir som en betongplatta på mark. Vilket är den vanligaste grundläggningen för småhus. Och för traktorgarage...

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
#800244 Nja så imponerad blir jag inte. Rent tekniskt ser jag inga fördelar. Rent principiellt är det onödigt att ta risken med att ha trä liggande direkt mot backen. Byggnadstekniskt så blir det snarast ett moment extra då man behöver gjuta balkar för alla bärande väggar. Formen måste rivas och sedan uppfyllning och packning av grunden med dränerande material.
Det blir fler moment, tar längre tid och blir dyrare än platta på mark.

#800248 Träet ligger med isolering och fuktskydd mot backen.

Man behöver inte gjuta något alls (för villa i alla fall) som jag fattar det.

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:Träet ligger med isolering och fuktskydd mot backen.

Man behöver inte gjuta något alls (för villa i alla fall) som jag fattar det.

Det där är en annan produkt och den verkar bygga extruderad cellplast.

Titta på den första filmen så ser du att för hjärtvägg och långsidor så är det betongbalkar under KL trä grunden.

#800252 Den sista länkade var den jag tänkte på. KL-trå plus isolering ovanpå plant grus utan betonggjutning.

Finns även i mindre format.

TS

Torleif  
#801936 På 1600-talet lärde sig förfäderna av bitter erfarenhet att lägga stengrund under husen så inte syllen skulle ruttna. Nu försöker man backa den tekniska utvecklingen igen.

tryckimpregnerat i kontakt med jord håller väl på sin höjd 50 år och så som moderna hus är byggda är det besvärligt att lyfta dem och byta grund när de åren har gått. Jag misstänker att det här handlar om ett försök att korta husens livslängd så man kan tvinga folk att ta ännu mer lån och bygga nytt ännu oftare.

Till saken hör att jag är utbildad byggnadsingenjör (4 årig eftergymnasial på Batchelor nivå).

jannee  
#801940 En bekants bekant köpte för något år sedan ett hus där underdelen av huset består av tryckt virke.
De nya ägarna märkte till en början inget speciellt men gäster påstod att det luktade konstigt, nästan som mögel men ändå inte.
Anticimex tillkallades
Huset som har torpargrund fick genomgå en sanering + inmontering av en fläkt för att få fram undertryck i grunden till en kostnad av ca 50 tkr.
Jag som inbillade mig att tryckt virke i en hustomme var bannlyst.

Torleif skrev:På 1600-talet lärde sig förfäderna av bitter erfarenhet att lägga stengrund under husen så inte syllen skulle ruttna. Nu försöker man backa den tekniska utvecklingen igen.

tryckimpregnerat i kontakt med jord håller väl på sin höjd 50 år och så som moderna hus är byggda är det besvärligt att lyfta dem och byta grund när de åren har gått. Jag misstänker att det här handlar om ett försök att korta husens livslängd så man kan tvinga folk att ta ännu mer lån och bygga nytt ännu oftare.

Till saken hör att jag är utbildad byggnadsingenjör (4 årig eftergymnasial på Batchelor nivå).

Fast träet är inte i kontakt med jord, utan det är massa barriärer emellan.

Är väl bra att man testar nytt?

TS

tallen100  
#801953 Det blir med hus som med allt annat, det ska inte hålla någon längre tid, bara riva och bygga nytt efter "några år".
Enda långsiktigheten som finns idag är när det gäller tjatet om klimatet, jordens resurser o.s.v. som rör sej om tusentals år framåt i tiden, då är många väldigt bekymrade.

Men att tänka längre än några få år framåt när det tex ska byggas ett nytt hus det går inte, om ett hus står kvar i 30 eller 400 år utan stora renoveringar och kostnader det spelar tydligen ingen roll.
Bara det är nytt och modernt för stunden så är det bra 😎
Utvecklingen går framåt sägs det, varför blir då allt mindre hållbart 🤔

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).