Trähantverk

Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man?

7 inlägg 3294 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man?

Andy808  
#774789
Har dykt upp en möjlighet att köpa ett begagnat traktordrivet cirkelsågverk med träbänk och trärullar för 20000 Kr.
Har fått en hel del förfrågningar från vänner och arbetskamrater om att få köpa virke. Har tidigare sågat på logosols eldrivna kedjesågverk. Men inser att jag inte kommer hinna få fram virke i de mängder jag behöver med det.
Vad tror ni som har erfarenhet av cirkelsågverk. Är det realistiskt att köpa ett sågverk för 20k och kunna få fram virke i hyfsat jämna dimensioner på det? Går det att såga på en man? Vissa säger att man måste vara två helst tre.
Har även kikat lite på bandsågarna som finns för ca 100k. Men det känns lite drygt att gå och styra sågsläden fram och tillbaka.
Bifogar lite bilder på verket jag blivit erbjuden att köpa.
MVH Andy



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man

Tosca  
#774852 Det går att sköta ett sånt verk på egen hand, det blir en del extra spring och ibland lyckas man inte hålla dimensionen mot anhållet.
Du behöver ju klyva det sågade när det torkat ändå - för att få det jämntjockt.
Är du ambitiös kan du sen även hyvla ner det till önskad yta och mått.

Avatar Fallback

Re: Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774880 En man i var ände på stocken och en som plockar undan är minimum.

Avatar Fallback

Re: Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man

zeetorg  
#774917 Då det inte ser ut att vara något mothåll eller liknande vid tumställaren så tror jag att det kan bli lite svårt att såga själv.

Användarvisningsbild

Re: Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man

Camaro1969  
#774922 @hobbysågare gör väl det:)

Går nog men enklare på 2

Avatar Fallback

Re: Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man

Torleif  
#775077 Det går bra att såga ensam på cirkelsåg om man är beredd att springa fram och tillbaka litet.
Tyvärr så tror jag att den där cirkelsågen är för gammal för det. Bordet ser ut att löpa på trärullar och stommen är för mjuk för att du skall kunna eftermontera en yttre tryckvals. Utan tryckvals och med glappa trärullar blir det svårt att få stocken att följa tumställaren om du inte har en mycket duktig baksågare till hjälp.
Dessutom bör du vara medveten om att när man sågar utan tryckvals med glappt bord är det mycket känsligt hur mycket sträckning man har i klingan. Utan tryckvals måste du ha exakt rätt sträckning (kupning) på klingan så den blir plan när tänderna värms av sågningen samtidigt som centrifugalkraften drar i stålet. Sträckningen hålls inte konstant så du får räkna med att klappa (hamra) om klingan med hammare och städ varje arbetsdag. Man töjer ut mitten på klingan så den får en jämn kupning.
Har man tryckvals är det här inte riktigt lika känsligt. Även om klingan inte är absolut 100% plan där den snurrar så gör tumställaren och tryckvalsen att stocken går rätt fram endå.

Jag tycker att du skall satsa på en litet modernare såg med järnrullar och järnstomme. En sådan kan du sedan modernisera med yttre tryckrulle som håller stocken mot tumställaren och kanske rentav en hydraulisk stockvändare. Då kan du såga på egen hand även om det går litet onödigt långsamt. Eller såga effektivt med två hjälpkarlar.

Avatar Fallback

Re: Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man

Andy808  
#775612 Tack för alla svar! Ni lyckades hindra mitt nära förestående impulsköp av den där träbänken. Jag är nu inne på att skaffa ett nytt bandsågverk istället. Vill komma igång att såga så fort som möjligt.
Men en enmans cireklsågbänk står på önskelistan för framtiden 😉

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).