Trähantverk

Bro/trädäck till härbre

3 inlägg 3588 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bro/trädäck till härbre

Larran  
#764336 Svärföräldrarna har en stuga i utsatt läge (fjällen) som är ett härbre (+100 år) och trädäcket, eller ”bron” som vi säger norrut, på ena långsidan behöver bytas ut. Härbret står på plintar som är 50-100cm höga och själva trädäcket är gjort av halva timmerstockar med klyvsidan uppåt som golv. Timret är ca 6m långt och djupet är totalt 4 stockar brett, ca 1.2m. Så det timmer man har använt tidigare har en maximal diameter på uppemot 35cm (längst in mot fasad är det grova plank). Som fallskydd/räcke finns ännu en stock som behöver bytas ut med vankanter och sågad på de två motsatta sidorna, i samma grovhet som golvet och sen vilar denna på rejäla stolpar av rundtimmer.

Så det jag funderar på nu är om man ska leja/köpa in nån som sågar upp timret och sen fraktar upp till stugan eller om man ska såga till stockarna själv med en timmerjigg. Tid och pengar är ju förstås en faktor men det skulle var kul att göra allt från ax till limpa även om jag då behöver få nån som fäller och fraktar materialet till stugan. Jag har ingen formell utbildning på motorsåg men har använt såg en hel del så jag känner mig säker i hantering av denna. det är inget precisionsjobb vi pratar om utan det ska vara rejält, rustikt och nuvarande golv har ju centimeterstora glipor.

Så ett gäng frågor till er på forumet, lite mer indata först. Har en Stihl MS 250C med 35cm-svärd, i övrigt behöver timmerjigg + annat köpas in. Höjden på golvet ställer till det, höga och tunga lyft kommer det att bli, har inga grejer för det heller. Det handlar alltså om att klyva 2st stockar i 6m-klassen till golv + 1st som sågas på två sidor som räcke. Golvåsar verkar OK så de kan återanvändas men det kan handla om en stock till om jag gör om även dessa.

Funderingar:
- Fura eller gran?
- Ska man ta ner träden och såga upp dem så fort som möjligt för att sedan torka? Hur länge i sådant fall? Möjligt ställe för torkning är under huset.
- Annat att tänka på om vi vill att golvet ska hålla så länge som möjligt? Helst täta årsringar förstås men annat?
- Är det rimligt att klyva dessa längder själv med timmerjigg och aktuell såg?
- Om ja, kanske behöver ha längre svärd på sågen, vilket?
- Timmerjigg, finns ju mängder med märken och fabrikat. Tips? Just nu ser jag inte behov att klyva mer virke, möjligtvis att man vill såga rejält virke till nån bänk, bord om man nu ändå har grejerna men inte nån fortsatt kontinuerlig användning och jag har inga ambitioner att såga brädor etc.
- Lyftdoningar. Spett, timmersax mm säkert kedjeblock. Andra tips kring att få upp halva stockar uppemot 1m i höjd? (Hittade lite tips i en annan tråd https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=133&t=39741 )

Det var nog allt just nu, tacksam för all input. Ska försöka komplettera med bilder framöver.

(Edit: hittade precis en väldigt enkel timmerjigg som kanske är tillräckligt för den precision jag behöver? ”lumber cutting guide”, se t.ex. https://www.amazon.com/gp/product/B01CNRL6TQ/ref=as_li_tl?ie=UTF8&tag=odyronran-20&camp=1789&creative=9325&linkCode=as2&creativeASIN=B01CNRL6TQ&linkId=c3d41ebc2fc6034adcbe3e1772ee32b2


Senast redigerad av Larran tis 19 jul 2022, 22:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bro/trädäck till härbre

Bax  
#764343 Vart i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Bro/trädäck till härbre

Larran  
#764345 Jämtland

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).