sön 06 feb 2022, 15:00#747295Någon som har tips på vart man vänder sig för att sälja kvalitetsfura där man måste ha förstoringsglas för att räkna årsringar. "Vanliga" virkesköpare värderar ju inte kvalitet numera. Det ska bara kvantitet. Jag gallrar lite i en mosse och räknade 170 år på en 15m stubbe och det känns fel att skicka en sådan stock till att såga några brädor och sedan flisa resten. Det blir inga mängder men till att renovera några fönster och dörrar eller byta syll på någon byggnad kan det räcka till.
Trähantverk
Tätvuxen furu/tall
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in sön 06 feb 2022, 15:13#747297Kolla med din lokala byggnadsvårdsförening om de kan lotsa dig vidare eller om de kanske har ett forum/gästbok.
sön 06 feb 2022, 15:17#747299
Var i Sverige har dessa träd vuxit?
ÅsaNisse skrev:Någon som har tips på vart man vänder sig för att sälja kvalitetsfura där man måste ha förstoringsglas för att räkna årsringar. "Vanliga" virkesköpare värderar ju inte kvalitet numera. Det ska bara kvantitet. Jag gallrar lite i en mosse och räknade 170 år på en 15m stubbe och det känns fel att skicka en sådan stock till att såga några brädor och sedan flisa resten. Det blir inga mängder men till att renovera några fönster och dörrar eller byta syll på någon byggnad kan det räcka till.
Var i Sverige har dessa träd vuxit?
Usus magister est optimus
sön 06 feb 2022, 15:28#747302Sånt virke ska man spara åt sig själv eller ge åt någon som vet att uppskatta kvalitén. Jag har en granne som renoverar på gammalt sätt och han får fura av en mig och vid tillfälle får han hjälpa mig med något snickeri som gentjänst.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 06 apr 2022, 08:22#754978Istortsett all vuxen skog häruppifrån (Norra norrbotten)ser ut på det sättet men inte är det nån som betalar något extra för det.
Det mesta som huggs bulksågas för export.
Jag slutade sälja mitt virke till uppköpare för mer än 20 år sen. Skaffade såg o hyvel.
Jag slutade sälja mitt virke till uppköpare för mer än 20 år sen. Skaffade såg o hyvel.
ons 06 apr 2022, 11:02#754985
Var i BD-län finns Du med din såg och hyvleri? Du får gärna skicka ett PM.
Det var en sådan som Dig jag letade efter för tre år sedan när jag ville såga 220-årig tätvuxen fura som vi skulle använda i ett byggnadsvårdsprojekt tillsammans med Länsstyrelsen där vi bytte syllstockar och nedre timmervarv i ett magasin från 1808. Det slutade med att vi hittade ett sågverk i finska Rovaniemi som klarade av att såga grova och tätvuxna furor.
aunnr1 skrev:Istortsett all vuxen skog häruppifrån (Norra norrbotten)ser ut på det sättet men inte är det nån som betalar något extra för det.
Var i BD-län finns Du med din såg och hyvleri? Du får gärna skicka ett PM.
Det var en sådan som Dig jag letade efter för tre år sedan när jag ville såga 220-årig tätvuxen fura som vi skulle använda i ett byggnadsvårdsprojekt tillsammans med Länsstyrelsen där vi bytte syllstockar och nedre timmervarv i ett magasin från 1808. Det slutade med att vi hittade ett sågverk i finska Rovaniemi som klarade av att såga grova och tätvuxna furor.
Usus magister est optimus

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).