Trähantverk

Tätvuxen furu/tall

7 inlägg 5701 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Tätvuxen furu/tall

ÅsaNisse  
#747295 Någon som har tips på vart man vänder sig för att sälja kvalitetsfura där man måste ha förstoringsglas för att räkna årsringar. "Vanliga" virkesköpare värderar ju inte kvalitet numera. Det ska bara kvantitet. Jag gallrar lite i en mosse och räknade 170 år på en 15m stubbe och det känns fel att skicka en sådan stock till att såga några brädor och sedan flisa resten. Det blir inga mängder men till att renovera några fönster och dörrar eller byta syll på någon byggnad kan det räcka till.

TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Tätvuxen furu/tall

Arvid0  
#747297 Kolla med din lokala byggnadsvårdsförening om de kan lotsa dig vidare eller om de kanske har ett forum/gästbok.

Användarvisningsbild

Elis76  
ÅsaNisse skrev:Någon som har tips på vart man vänder sig för att sälja kvalitetsfura där man måste ha förstoringsglas för att räkna årsringar. "Vanliga" virkesköpare värderar ju inte kvalitet numera. Det ska bara kvantitet. Jag gallrar lite i en mosse och räknade 170 år på en 15m stubbe och det känns fel att skicka en sådan stock till att såga några brädor och sedan flisa resten. Det blir inga mängder men till att renovera några fönster och dörrar eller byta syll på någon byggnad kan det räcka till.

Var i Sverige har dessa träd vuxit?

Användarvisningsbild

svampbob  
#747302 Sånt virke ska man spara åt sig själv eller ge åt någon som vet att uppskatta kvalitén. Jag har en granne som renoverar på gammalt sätt och han får fura av en mig och vid tillfälle får han hjälpa mig med något snickeri som gentjänst.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747360 Skiva upp det okantat, strölägg och känn dig rik.

aunnr1  
#754978 Istortsett all vuxen skog häruppifrån (Norra norrbotten)ser ut på det sättet men inte är det nån som betalar något extra för det.
Det mesta som huggs bulksågas för export.
Jag slutade sälja mitt virke till uppköpare för mer än 20 år sen. Skaffade såg o hyvel.

Användarvisningsbild

Elis76  
aunnr1 skrev:Istortsett all vuxen skog häruppifrån (Norra norrbotten)ser ut på det sättet men inte är det nån som betalar något extra för det.
Det mesta som huggs bulksågas för export.
Jag slutade sälja mitt virke till uppköpare för mer än 20 år sen. Skaffade såg o hyvel.

Var i BD-län finns Du med din såg och hyvleri? Du får gärna skicka ett PM.

Det var en sådan som Dig jag letade efter för tre år sedan när jag ville såga 220-årig tätvuxen fura som vi skulle använda i ett byggnadsvårdsprojekt tillsammans med Länsstyrelsen där vi bytte syllstockar och nedre timmervarv i ett magasin från 1808. Det slutade med att vi hittade ett sågverk i finska Rovaniemi som klarade av att såga grova och tätvuxna furor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).