Trähantverk

Spånfåglar

25 inlägg 7731 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spånfåglar

Isaisa  
#714154

Har huggit ved på sistone, då och då ser jag fåglar in i träbitar. Har några av er sådana hallucinationer som jag. Här en exempel

MVH



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

halvproffs  
#714167
Isaisa skrev:
1621931887_fagel.jpg

Har huggit ved på sistone, då och då ser jag fåglar in i träbitar. Har några av er sådana hallucinationer som jag. Här en exempel

MVH


Fantastiskt👍

Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#714509 En fågel igen.
Jag har studerat temat. Och fann att det har varit okså folk som kunde skärä spånfåglar. Ett exempel Thord Mellgren:


En fransman säger att kunskapen försvinnar.

I Finlan fins det några som kan. Joel Nokelainen och Heikki Niskanen. Lintu-Anti var känd i Saariselkä

Om ni vill kolla. Ett par pansionärer i USA har gord business av fan carving: http://www.fancarversworld.com/

MVH

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånfåglar

Ekman  
#714542
Isaisa skrev:En fågel igen.
Jag har studerat temat. Och fann att det har varit okså folk som kunde skärä spånfåglar. Ett exempel Thord Mellgren:


En fransman säger att kunskapen försvinnar.

I Finlan fins det några som kan. Joel Nokelainen och Heikki Niskanen. Lintu-Anti var känd i Saariselkä

Om ni vill kolla. Ett par pansionärer i USA har gord business av fan carving: http://www.fancarversworld.com/

MVH
1622213398_20210528_165447.jpg


Vilken grej! 👍🏻

Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#714685
En Fågel igen. Av salix caprea.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#714797 En Fågel igen

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånfåglar

Värmlänning  
#714832 Vackert

Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#715028 Över fem hundra visningar. Till ära för det: En fågel igen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#715327 Förlåt min franska. Förstår inte och automatisk översättning är ofta obegripligt. Men här säger dom att kunskapen försvinner:


MVH

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånfåglar

Torleif  
#715537 Imponerande träarbete du gör!

Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#715631 Tack!

Fann en hartsficka i en träbit jag bearbetade. Fågeln förlorade kanske 5-6 fjädrar. Men det blev ändå en flygande fågel

MVH
Lyckade inte få bilderna i rättä ordning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#717320 Trevlig Midsommar!



MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#717670 Över tusen visningar. Tusen tack! Till ära för det: Inte skål. Bara en fågel igen

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#720420 En av de bästa jag har sett är Petri Paukkunen från Finland. Otroligt fina tunna fjädrar och små fåglar. Han gör också sina knivar själv.

https://www.facebook.com/100016796320781/videos/904114016825134

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Sandras  
#811118 Hej,

Jag har beundrat detta hantverk länge nu och skulle gärna vilja prata lite mer om det då det är ett kulturarv på utdöende. Finns det en Mail jag kan nå dig på för att kunna skriva lite mer?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).