Trähantverk

Jag kan inte hyvla! (?)

17 inlägg 6504 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jag kan inte hyvla! (?)

BjornL  
#713431 Hej!

Jag köpte en lite större hyvel för ett drygt år sedan eftersom jag har haft så mycket glädje av min lilla hobby rikt / plan. Hyveln som väl egentligen är en kombimaskin är en Felder BU-FK41 och har en 3kW-motor. Jag vet inte om jag har för höga förväntningar på maskinen eller om det bara är (som jag misstänker) skit bakom spakarna.

Den ser ut såhär:


Jag har inga synpunkter på precision eller möjlighet att rikta brädor (även om det är svårare än det ser ut). Men. Jag är missnöjd med den resulterande ytan. Jag håller just på att rikta- och dimensionera ned ett askgolv som ska läggas in i hustruns kontor som jag sågade för många år sedan och hyvlade på grannens stora logosol-hyvel för något år sedan.

Virket är torrt - eller iallafall 10% +- 2%. Jag har precis satt i nya stål som är slipade på firma. Jag tar bort ungefär 2 mm trä.

Ändå får jag väldigt sargad yta:




Jag får lite bättre resultat om jag skär "med" fibrerna, dvs om stålet skär åt samma håll som det är lenare att stryka brädan med händerna.

Förväntar jag mig för mycket? På min lilla hyvel lyckades jag bättre än såhär och den är rostig och jävlig och har inte slipade skär.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

mrlynx  
#713437 Börja med att dubbelkolla postningen av hyvelstålen.
Vad har du för spånsug?
orkar den hålla rent från spån?

Användarvisningsbild

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

halvproffs  
#713439 Tror också att spånsugen inte klarar spånmängden. Prova att hyvla en mycket mindre bit och då ser du skillnad förmodligen.

Avatar Fallback

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

BjornL  
#713442 Tur att jag inte försökte vara mallig i titeln till posten.

Jag har ett magnetpostningshjälpmedel och hade fö samma problem med de gamla skären som satt postade när jag fick den .. men:

Jag har en spånsug som inte är inkopplad. Den är nog kraftig nog tror jag. Men jag hade inte förstått att den var viktig för något annat än att hålla undan spånet från golv och väggar... Har tryckluften bredvid och blåser av underbordet till planhyveln innan jag lägger i nästa bräda.

Men tack! Nu har jag något nytt att prova till kvällen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

Bax  
#713444 Prova med ett annat träslag också och se om det är lika då eller om asken är extra känslig.
Ligger matarvalsarna an tillräckligt?
Har du "glidvallat" bordet?

Avatar Fallback

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

BjornL  
#713446 Jag har provat med andra träslag i olika iterationer, har tex mycket björk som jag försökt göra skärbrädor av men det är inte roligt med hack i nya skärbrädor!

Glidvalla har jag, Supergleit. Om virket är lite för fuktigt suger det sig nästan fast vid planhyvling annars.

Jag tror att matarvalsarna ligger an tillräckligt, det blir små märken i motstående sida från underbordet. Men hur bedömer man det annars?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

Bax  
#713450 Ok. Då tror jag helt enkelt att du tar för mycket med 2mm. När man ska grovavverka i början funkar det, men när man vill ha den där fina ytan så är det nog bra att ta ca 0,5mm bara.

Användarvisningsbild

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713456 Det brukar bli lite småfult när inte spånsugen hänger med, den är viktig.

Avatar Fallback

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

BjornL  
#713460 Fördelen och nackdelen med att jobba hemifrån är ju att det är lätt att fuska. Så jag monterade spånsugen... Lite popnit och silvertejp senare så dånar den på fint. 1,5kW trefas och slangen jag hade var grov som en andragallring så jag tror nog att den är kompetent nog.

Resultatet? Mycket bättre. Inte perfekt, men mycket bättre. Alldeles för ljust att se här men visst är ask vackert!?



Jag förstår argumentet med att ta mindre material åt gången. Nackdelen med Feldern är att den är ganska grov i justeringen på underbordet. Hade varit bra om det fanns en "liten" ratt med mer utväxling. Som det är nu så är 1 mm typ en timme på klockan och glappet i justering uppåt och neråt är ett halvt varv! Därför vill jag ju egentligen ställa in med testbit, låsa och sedan köra igenom hela golvet. Men! Jag kan ju göra det i två omgångar förstås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

halvproffs  
#713487 Om det går att ställa matarhastigheten så sänk den för då hänger spånsugen med.
Även ta mindre som Bax skrivet.

Avatar Fallback

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

BjornL  
#713489 Det går tyvärr inte att justera matarhastigheten. Jag har provat att ta ca 0,5mm åt gången och det är ju inte så hemskt mycket mer jobb. Men resultatet blir å andra sidan inte speciellt mycket bättre heller.

Om alls - de provbitarna jag har är ju sådana jag har kasserat pga att de har varit krokiga och de har ju då också fiber som går åt alla möjliga håll eftersom anledningen till att de har varit krokiga ju är kvist och annat. Så det är svårt att jämföra resultaten på testbitarna.

Men att installera spånsugen gjorde stor skillnad och nu är det roligare att jobba med virket!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

Arvid0  
#713603 Men får du bara "dåligt" resultat när du planhyvlar? Har du postat enligt handbok eller eget tycke? Tänkte så stålen inte sitter för långt ut från kuttern? Har du provat att sänka trycket på matarvalsarna? På första bilden tycker jag det ser ut som regelbundet mönster från t ex matarvals eller lite ojämn postning.

Användarvisningsbild

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

halvproffs  
#713610 Om du ska lägga in golvet så behövs det i vilket fall som helst slipas.

Användarvisningsbild

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

Arvid0  
#713619
halvproffs skrev:Om du ska lägga in golvet så behövs det i vilket fall som helst slipas.

Varför då? Slipar de massiva trägolv typ baseco? Hellre då putsa av det med en handhyvel då får du ett mer smutsmotståndigt och tåligt golv än ett slipat där du ruggat upp fibrerna.

Avatar Fallback

Re: Jag kan inte hyvla! (?)

BjornL  
#713629 Arvid0: Användarboken beskriver postningen ganska summariskt. Jag har dock använt ett hjälpmedel som jag tror heter magnetpostningsverktyg och när jag sedan provar enligt skissen i manualen (där man lägger en mässingsbit på det bortre rikthyvelbordet) så ser det rätt ut. Jag mätte på de gamla stålen och såg till att jag inte hamnade längre ut än dem så jag tror inte att det är fel.

Vad gäller att sänka trycket på matarvalsarna så måste man ju kunna det, antar jag. Får fundera lite på det. Manualen säger inget om detta!

Men flisningen uppkommer inte så ofta eller så konsekvent som jag skulle ha gissat att man skulle se om det resulterades av felaktigt tryck. Ibland är en meter perfekt (sedan jag fick ordning på spånsugen). Jag upplever det som att det är när fibrerna plötsligt byter riktning kring en kvist eller så som det blir svårt.

Försökte ta en bild. Den bredare brädan är hyvlad i senare försök och har två flisningar vid muttrarna. Vid båda dessa ställen har träet naturlig svängning sas. Den högra är tidigare utan spånsug och har ju stora områden med grov yta.



Vad gäller slipning så får man ju en fantastisk yta om man kan få till en perfekt hyvling. Men för det här golvet (hustruns kontor) och träslaget som ju är extremt hårt så tror jag egentligen att det duger bra med en slipad yta.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).