Trähantverk

Hitta på något kul med barkborreträd? -Timring?

6 inlägg 3514 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hitta på något kul med barkborreträd? -Timring?

Sne4  
#701765 Hej,
Tyvärr har jag en del torrakor som barkborren ordnat samt några vindfällen jag måste ta hand om innan barkborren kommer och börjar mumsa. Blir ju inte så många kubik och ersättningen för att sälja är ju inte så stor. Säg 20-30 granar utspritt över ett antal hektar, med ett gäng till som lär märkas när våren kommer. Typfallet är 40-50 år gamla på G32 så de är inte så klena.

Pga eftersatt röjning så har jag nog obegränsat med klent till flishuggen, så att använda till egen ved(flis) finns ingen poäng med och vedproducenten nästgårds kör bara björk.

Därför undrar jag om någon har fler bra idéer, eller bra/roliga exempel på något som går i stil med nedanstående saker?

Idé1: Gapskjul/Slogbod av torrakorna. Vore helt klart roligast att ordna till ett smultronställe mitt ute i egna skogen. Ett sådant projekt är dock ogörbart för egen del då tidåtgången blir för stor då utgångsläget är 0 gällande kunskap i timring och ordna knutar. Vad kan ett sådant projekt gå på om man ska leja bort det, och har någon en bra kontakt i Sörmland?
-Någon timringskurs eller liknande som kan erbjuda ett gäng villiga elever till billig peng?

Idé2: Fixa till några gångbroar av mycket enkelt snitt över ett antal diken som kan vara ganska utmanande. Tror jag skrev något om konsten att simma med bävrar i en tidigare tråd efter ett vinterplumsande. Blev en blöt promenand hem i snöblasket...
Tanken är att lägga stockar tvärs över diket och fixera i hop, med en albit nedgrävd halvt i dyen längs diket på varje sida under granbitarna, om det blev förståeligt beskrivet.
-Tips på annan konstruktion som ser lite mer genomarbetad ut, utan att ta för mycket tid?

Idé3: Bygga något slags klättertorn till barnen med några gungor.
-Någon som har några bra bilder på något "stadigt och rustikt"?

Idé4: Sågning - startar separat tråd om denna, när jag räknat på längder och dimensioner.

Slut på idéer, så tips uppskattas-

-Finns för övrigt avbarkningsmaskiner(för el/PTO) att hyra för en billig peng?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hitta på något kul med barkborreträd? -Timring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701766 Om barken sitter kvar, kan du väl sälja de som barkborretimmer? Om den har lossnat, kan det få vara naturvård, om du har dåliot med tid.

Annars intressanta idéer. Tveksamt med bärande konstruktioner, om det har gått röta i timret?

Avatar Fallback

Re: Hitta på något kul med barkborreträd? -Timring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701781 Ska du leja till timringen så är råvarukostnaden försumbar i det hela. Så då kan du lika gärna ge dem riktigt virke. Kavelbroar över blöthålor är det effektivaste sättet att slippa se dem om man inte vill elda upp dem.

Avatar Fallback

Re: Hitta på något kul med barkborreträd? -Timring?

jannee  
#701786 Det duger ypperligt att såga till konstruktionsvirke men duger även mycket bra till panel.
Har du inte fått in någon lagringsröta är det absolut inget fel med virket.
Den eventuella blånad är INGET att bry sig om.
Är nog bara i Sverige virket inte duger till annat än som energived - då enligt sågverken.
Vad tror ni tyskarna gör med sitt borrvirke om de inte sågar upp det?

Avatar Fallback

Re: Hitta på något kul med barkborreträd? -Timring?

Elmhult  
#701813 Har du eget sågverk så såga upp det. Det gör vi. Var ute idag och hämtade barkborreträd vid ett biotopskyddsområde som staten lämnat åt sitt öde 👎

Användarvisningsbild

Re: Hitta på något kul med barkborreträd? -Timring?

Sne4  
#701852 Jag har ännu ingen eget sågverk, men är sugen på att köpa ett, just för att kunna ta hand om träd när detta sker, inte lönt att sälja 4 granar som barkborren dödat, men om man tar hand om det själv så kan det bli en del virke av det.

Vet inte riktigt hur många som har barken kvar, jag ska ut en sväng i morgon och ta ned några av torrakorna och räkna igenom antalet och kolla stamdiametrarna så får vi se hur det går.


Apropå blånad så verkar de inte varit så kinkiga med sådant på 1920 talet då mitt hus byggdes. Nu fanns det ju en vattendriven ramsåg på gården då, så det kan ju ha varit lite av "skomakarens ungar" över det också.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).