Trähantverk

hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

33 inlägg 12302 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Arvid0  
#699062 Husets konstruktion, du får öppna upp och kolla om du inte vet, brukar kunna vara en bärlina beroende på huskonstruktion och fönsterplacering. Försvagar du inget ska det inte vara några problem.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

molnia  
#699213 Sätter du fönsterlampor i överkant på smygen, vilket jag tänkt skulle vara intressant. Då har jag tänkt på 2 olika lösningar, ena med små Led lampor som man kan se i inlägget jag gjorde tidigare i tråden. Kör man inte led så skulle det vara intressant att montera lamputtag för takmontage med kroken, så har man fästpungt för lampan klar.

Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Ent  
#699220
slatte skrev:Hej!
Många bra tips och trix i tråden, det uppskattas.
Hyvlade fram lite material i helgen som jag tänkte använda som smygar, granplank 20mmx200mm det var dock svårt att hitta finkvistigt virke i dessa breda dimensioner i mitt lilla lager, men jag hoppas att jag kan lösa detta med snickerispackel och kvistspärr.
Dessa kommer nu att få ligga inne och torka ett par veckor innan jag gör något mer med dessa.
Jag tänkte sedan skruva ihop alla delar till färdig ram och montera mot fönstret, infästningen mot fönstret har jag inte bestämt mig hur jag ska göra än, men fått många olika lösningsförslag.
Jag kommer kanske dra någon skruv rakt i salning rakt regelverket som jag sedan får spackla och måla igen.
Sedan vad jag ska välja för infästning mot fönstret har jag inte bestämt mig ännu.

Men ni får gärna komma med mer tips, ska försöka återkomma med lite bilder när det närmar sig.

Jag har använt 28 mm tjocka furufog-skivor som jag klöv till lämpliga bredder, senast från Biltema som har bra pris. Det har varit väldigt formstabilt. Jag gissar att 200 mm breda granplankor kan ev vrida sig, krympa etc.

Jag brukar först av allt ta en 6-8 mm långborr (Byggmax har ett kit med långa träborrar till fyndpris) och borra i ytterkanten rakt igenom. Målar de lösa delarna. Skruvar och limmar ihop delarna till en ram, hörntvingar är bra hjälpmedel. Sen fäster jag salningen/smygen i fönsterkarmen med långa skruvar, typ 6x180 eller 6x200, alltså så långa att de kan skruvas in 20-30 mm i karmen. Skruvålen i ytterkanten döljs av fönsterfodren. Det blir ruggigt tight.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).