Trähantverk

Bryna/slipa hyvelstål

5 inlägg 6324 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bryna/slipa hyvelstål

slatte  
#664125 Hej!
Är ganska ny med hyvel och dylikt behöver och lite info från expertisen.

Hur gör ni med era hyvelstål profilstål/planstål.
bryner ni era stål, eller kör ni tills det är dags att slipa?

Hur bryner ni era stål(mot plana sidan eller med vinkeln på planstålet)?
diamantbryne vilken finhet på brynet?

Slipning, lämnar ni in era stål på slipning eller har ni egen utrustning, planslip?

Jag tar tacksam emot alla tips om slipning/bryning av hyvelstål.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bryna/slipa hyvelstål

rokon  
#664133 Jag har alltid slipat mina hyvelstål själv och använde endast hyvelstål HSS, köpte en tillsats som jag använde till en bänkslip med 200 mm skiva och slipade torrt, men man får avverka försiktigt så man ej bränner stålet endast ställa åt skruvarna ~1/100 mm åt gången. Brynade för hand därefter med fint karburundumbryne med vatten som tillsats.
Jag anskaffade min tillsats från en liten firma i Småland som tillverkade dem, det var år 1985.
Sålde grejorna innan jag sålde hus och verkstad.
Till elhandhyveln hade jag väl en så där 8 st par stål 90 mm bredd, och innan sista paret var slött så slipade jag alla.
Jag slipade även stålen till rikthyveln dessa var 400 mm drygt samt till planhyveln som 700 mm breda, dessa breda stål var tjocka och tunga laminerade och planhyveln hade fyrkantkutter. De tunga stålen gick även bra att slipa, men man fick tryck dom med stadigt tag mot den plana ytan på fixturens bord, då stålen var med sina 700 mm längre än stödet.
Jag visar en liknande på youtube clippet nedan, men den är mindre än den jag hade. Min såg stadigare ut och var av stål. Men denna funkar säkert bra upp till den storlek på stålen som den är avsedd för.

Avatar Fallback

Re: Bryna/slipa hyvelstål

slatte  
#664285 Tack för input.
Jag har sett Tormeks lösning och har även funderat på att investera i en tillsats för hyvelstål till denna.
En person som jag har pratat med säger att det inte är någon bra lösning med tormek-metoden, men då har han själva tillgång till en industriell planslip vilket givetvis det inte går att jämföra med.
Men så länge det går lösa och resultatet blir bra så kanske tormeks lösning är något att satsa på.
Det hade varit smidigt att kunna slipa själv nämligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bryna/slipa hyvelstål

Arvid0  
#664289 Jag har liknande svar som Rokon, stålen till min planhyvel (cirka 600x100x10) finns det inte en chans att slipa i Tormeken. Och skulle det gå skulle jag mest troligt inte bli nöjd med resultatet. Jag försöker se till att det jag hyvlar i planhyveln är rent då håller de länge för hobbybruk. rikthyvel elhyvlar handhyvlar, stämjärn knivar mm slipar jag med bra resultat i Tormeken. En gång om året brukar jag samla ihop sågklingor hyvelstål mm och lämna in till slip på firma.

Användarvisningsbild

Re: Bryna/slipa hyvelstål

Hansolov Lönn  
#809459 Vilka olika tillverkare finns det som tillverkar slipar till tb90 tycker tolbox verkar lite instabil om man gämnför med andra slipar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).