Trähantverk

Bränt trä (Yakisugi) - nytt intresse för gammal metod

4 inlägg 39478 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränt trä (Yakisugi) - nytt intresse för gammal metod

Torbjörn Johnsen  
#659768 Jag var och hälsade på familjen Marinder i Västgötska Ljung häromveckan. Det kommer reportage och video från besöket så småningom med tema småskalig träförädling. En intressant sak som de visade tar jag dock upp redan här: Bränt trä som fasadpanel!

Snygg fasad i bränt och borstat trä.


Idén är inte ny, snarare tvärt om. Världens äldsta träbyggnad är enligt Kolsvart.se ett japanskt tempel från år 771 som har en bränd träfasad och I Sverige användes metoden under långa tider för att svedja stängselstolpar för ökad rötbeständighet. Metoden att använda bränt trä i fasader har en månghundraårig tradition i japan och där kallas det för Yakisugi eller Shou Sugi Ban. I USA kallas det för "Charred wood". Här på Skogsforum togs det upp 2016 i tråden Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Trä består som bekant av enkla kolföreningar som uppskattas av nedbrytande organismer som t ex röt- och mögelsvampar. Något vi brottas med när vi använder olika typer av ytbehandling på träfasader. Genom att elda av träytan går man ett steg mot rent kol som är ett betydligt mer stabilt material och betydligt mer ointressant för nedbrytarna. Det är nog samma princip som för s k värmebehandlat trä eller Thermowood. Dessa går dock inte lika långt mot förbränning eftersom man kontrollerar processen väldigt noga.

Hundratals år utan underhåll
Dottern i familjen Marinder höll på att bygga sig ett hus och hela fasaden gjordes av bränt trä. Tall/fura tror jag bestämt att det var och det sågade virket kom från familjens egna skogs- och sågverksamhet. Virket brändes hårt på ytan med gasolbrännare. Så hårt att det blir förkolnat på ytan. Sedan borstades sotet bort vilket ni kan se i videosnutten här nedan. resultatet blir en vackert brun fasad ganska likt vad man brukar se i Norge. Men här är ytan bränd och i Norge är det väl oftast tjärat? Man kan ju säga att man smetar på det brända ovanpå trät i Norge...

Resultatet blir en panel som lär ska hålla i alla fall hundra år utan att behöva ytbehandlas. Om man oljar in den kan den hålla ännu längre. Visst skulle det vara värt en del att slippa framtida fasadmålningar?

Ett älghorn styrker husets position som ett riktigt "skogshus"


Jag hittade ett företag i Bohuslän, Kolsvart i Hamburgsund. De visar olika tillämpningar av bränt trä och jag har lånat en bild från deras sajt som visar materialet i modern arkitektur. De visar hur den brända ytan kan lämnas oborstad för att långsamt blekas ur av väder och vind med intressanta och föränderliga mönster som följd.

1596631526_shou-sugi-ban.jpg
Exempel på olika typer av ytor bränt trä som kan erbjudas av företaget Kolsvart i Bohuslän. Källa: Kolsvarttra.se
1596631526_shou-sugi-ban.jpg (77.03 KiB) Visad 14117 gånger


Ett framtidsmaterial?
Trots att det är ett gammalt koncept så borde det här väl vara ett klimatsmart framtidsmaterial. Rent och förnybart trä, där kolet låses in på en lång, lång tid och där man inte behöver tillföra några ytterligare kemikalier/färger under ett helt århundrade. Visst, det går säkert åt en del energi för att bränna av ytan och det leder väl till en del CO2-utsläpp men netto borde det ändå vara bra, elller? Snyggt blir det i alla fall!

Snygga detaljer, även de i bränt trä
Den avbrända ytan har bortsats ren från sot och får en reliefyta




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bränt trä (Yakisugi) - nytt intresse för gammal metod

Strongliquid  
#695544 Läste en artikel om ett annat hus som körde liknande behandling.
https://nsd.se/artikel/ett-udda-dromhus ... a/r177enpr

"Paret ville gärna ha ett svart hus med svarta detaljer.
– Båda tycker det är snyggt. En nackdel är att det blir varmt och färgen slits snabbare än en ljus färg. Vi ville ändå bygga ett annorlunda hus som inte är som alla andra, säger Anthon.
Den japanska svärtan eller"Shou Sugi Ban" är en teknik som japanerna utvecklade för länge sedan.
– Man bränner av den mjuka delen i trät eller cellulosan som förkolnar och då blir den hårda beständiga delen kvar. Vi ville också ha extra smal granpanel som sedan oljats in efter bräderna bränts.
"

"Den japanska metoden ”Shou Sugi Ban" är en teknik som gör träet kolsvart utan att färg eller några giftiga impregnerade produkter behöver användas.
"

Användarvisningsbild

Re: Bränt trä (Yakisugi) - nytt intresse för gammal metod

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695560
Panelbränning oldschool style

Klart intressant metod, på bilden ser man min lillebror som gör iordning panelen till sitt
hus i Trondheim i området Svartlamon där han och några vänner har varsitt hus.
http://www.eksperimentboliger.no/

Avatar Fallback

Re: Bränt trä (Yakisugi) - nytt intresse för gammal metod

Brorsan  
#695684 Jag har också bränt trä på mitt hus.
Ser ut som bilderna i @Torbjörn Johnsen s inlägg.
På min panel är det solen som bränt och regn + vind som borstat bort det brända under 20 år.
(Lien får hänga där tills jag tar mig tid att göra ett nytt handtag på orvet).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).