Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140443 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Ekman  
#646360
Niking skrev:Ulf1! Det är en viss skillnad på virkesköpare och damsugarförsäljare, ifall du inte visste det. Den förstnämnda behöver ha en långsiktig relation med sina råvaruleverantörer medan den sistnämnda är ointresserad av sina gamla kunder
/Niklas


Fast jag har då träffat på ett stor andel dammsugarförsäljare-liknande typer inom skogsbranschen som inte verkar intresserade av långsiktiga relationer.
De vettigaste inköpare jag stött på har varit från stora bolag. De mindre har jag mkt sämre erfarenheter av.

Men jag är ju en liten skogsägare, köper ny dammsugare oftare än jag säljer virke 😁

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646362
Ekman skrev:
Niking skrev:Ulf1! Det är en viss skillnad på virkesköpare och damsugarförsäljare, ifall du inte visste det. Den förstnämnda behöver ha en långsiktig relation med sina råvaruleverantörer medan den sistnämnda är ointresserad av sina gamla kunder
/Niklas


Fast jag har då träffat på ett stor andel dammsugarförsäljare-liknande typer inom skogsbranschen som inte verkar intresserade av långsiktiga relationer.
De vettigaste inköpare jag stött på har varit från stora bolag. De mindre har jag mkt sämre erfarenheter av.

Men jag är ju en liten skogsägare, köper ny dammsugare oftare än jag säljer virke 😁


De virkesköpare jag har träffat på, har varit mycket intresserade av en långsiktig relation.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Ekman  
#646365
ulf 1 skrev:Ja man undrar verkligen varför skogsbolagen tagit på sig att värna skogsägarfamiljer från vaggan till graven.
Tänk er om en dammsugarförsäljare ville vara med och ge råd om familjens dammsugare när mamma och pappa dör, visst är dom gulliga.


Läser de där reklambladen lite snabbt när de kommer och de är ju direkt gjorda för storstadsboende skogsägare (som inte läser på det här forumet). Säkert en helrätt satsning från bolagen för att grooma framtida leverantörer.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646366 Många skogsägare bor långt från fastigheten och har varken tid eller intresse för att sköta skogen. Om de väljer att överlåta skötseln till ett skogsbolag så är det deras egna beslut. Inget tvång. Finns många som kan tänka och ta egna beslut.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646368
Palakangas skrev:Många skogsägare bor långt från fastigheten och har varken tid eller intresse för att sköta skogen. Om de väljer att överlåta skötseln till ett skogsbolag så är det deras egna beslut. Inget tvång. Finns många som kan tänka och ta egna beslut.

Å då troligtvis komma fram till helt andra beslut än Ulf1!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646370

Viktor Sund och Oskar Merikantos"Där björkarna susa". Jailbirds Singers.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Ekman  
#646418
Palakangas skrev:Finns många som kan tänka och ta egna beslut.


Mm, men även många som inte gör ett helt informerat val tror jag. De har som du säger inte tid eller lust. Vad jag säger är att det är en partsinlaga som kommer. Vilket är fine och strategiskt rätt om man är bolag.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646424
Ekman skrev:Vad jag säger är att det är en partsinlaga som kommer. Vilket är fine och strategiskt rätt om man är bolag.

Det är affärsverksamhet. Som när Ulf tar 120 kr/kvm för otorkad vildmarkspanel samtidigt som det finns andra som bara tar 90 kr/kvm för samma produkt fast då snickeritorrt. Det är business. Ulf vill tjäna pengar på sin verksamhet. Sågverk vill tjäna pengar på sin. Skalan skiljer men det är samma grundprincip.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Ekman  
#646445 Ja det i mitt tycke förenklade innehållet är en del i att se till att man har tillgång till råvara även framledes så visst är det en del i affärsverksamheten.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

sveakatten  
#646454 Jag undrar hur många nystartade småföretag som kan räkna på varje timme man gör och få en bra timförtkänst.
Tycker det är bra att han försöker producera något, alla kan ju inte leva på skatte pengar, och tjäna bra genom att producera skrift på en dator.
Ordvalet kunde dock vara bättre. :-b

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646456 Som så många kloka redan sagt, (dock inte på detta forum) så är det i förädlingen som skogsbruket ska bedrivas, det är det som är skogsbruk för mig, tillsammans med att bevara skogarna och inte någonsin ge skogen det nackskott som en kalavverkning är.
Lars tjatar om att jag kalavverkat den lilla planterade åkern, nej jag har tagit bort de fula och tråkiga räta raderna av granar på en uppbruten mark som är ämnad att livnära djur eller människor utan träd, det ligger mycket slit (egentligen ofattbart) bakom en åkerteg, ingen skulle idag ens ägna tanken åt att med handkraft flytta tusentals tunga stenar för att få sitt levebröd.
Det är en självklarhet för mig att hedra människorna som gjort detta med att återupprätta deras med blod svett och tårar gjorda arbete.
Men tillbaka till skogsbrukandet och förädlingen, Lars är ingen praktiker som jag, och har svårt att förstå hur saker fungerar i verkliga livet, så vi tar en liten praktik resume.
Grunderna i all lockpanel är att det blivit nån hjärndöd "följa John" fakta hur saker ska vara, och myterna staplas på varandra, glöm dessa.
Bottenbrädan kan vara okantad eller kantad, den kan ju också vara huvudbräda med en traditionell läkt som lock.
Det ska inte vara tall som är som läskpapper på en fasad, gran är bäst och den ska vara minst 1 tum, gärna en och en kvart, men det är lite överkurs.
Att jag gör bottenbrädor som är fyra tum beror på att jag vill styra köparen till en snygg fasad, det går inte att få fasaden ful då och du får rätt avstånd mellan lockbrädorna.
Torkat eller otorkat, ja här kommer lite yrkeshemligheter fram, och det delger jag er så gärna, bara ni lovar att vara rädd om er skog.
När du ströar så vänd alltid baksidan upp, det torkar alltid mest på ovansidan och du vill ha skålningen rätt när du spikar upp fasaden, (ett bra knep med skärbrädor också, vänd dem ofta så håller de sig släta, där finns många fina knep att få dom raka under torkning, det tar vi nån annan gång) om nu virket inte torkat färdigt eller är helt rått så kommer en viktig detalj, spika (alltid med spikpistol, Ryobi batteri är bäst) bara ena sidan på ytterbrädan, vänta några veckor och spika andra sidan, då har du inga problem med sprickor i spikningarna.
Nu kommer en lite svårare passage som nog blir lite svår att förstå, börja varje hörn med en 8 tums bräda, dela sen en okantad i mitten och sätt ovanpå som hörn med de raka kanterna mot hörnan.
Sen själva uppsättningen, liiite knepig, spika bara vänster sida, stick sedan in bottenbrädan tre centimeter under den högra sidan på den okantade och spika densen gör du om detta hela fasaden.
Inget för dig Lars, det här blev för praktiskt, men dina elever kan få se nästa år när ni kommer ner.
En sak till, om 30st entumfyra bräder på en enda stock, en stock som är dryga 40cm i smaländen (såna finns inte i skitskogsbruket) ger dig dessa 30 brädor, det är 16 tum som när du tagit bort bakarna (3 tum) då har du kvar 13x13 tum vilket ger dig 3x10 entummare. nu förstår ni kanske varför skitskogsbruket bara tjänar 7 kronor på en kubik skitvirke, en sextums stock (15cm i toppen) ger dig 4 st såna brädor.
Faktum är att den första riktiga kalhyggesavverkningen i Malå för några år sen på Joel Wretlinds (kalhyggets fader) marker, gav efter 90 år, 130 kubik efter tre gödslingar, medeldiameter var 21,5 cm.
Vad säger det då undrar ni, ja bottenstockarna räckte till att såga 4 !!!!! 1tumfyra brädor.
Nu måste jag jobba, hoppas ni går ut och kollar era skogar nu och ser nåt annat än fiber till maffian.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646458
ulf 1 skrev:Lars tjatar om att jag kalavverkat den lilla planterade åkern, nej jag har tagit bort de fula och tråkiga räta raderna av granar på en uppbruten mark som är ämnad att livnära djur eller människor utan träd

Ja, du har kalhuggit den granskog som stod där och berättat lyriskt hur mycket pengar du tjänar på de planterade granar som du nu avverkat.

All jordbruksmark är före detta skogsmark där man kalhuggit och sen aktivt brukat marken och därigenom hindrat skogen från att komma tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646461
sveakatten skrev:Jag undrar hur många nystartade småföretag som kan räkna på varje timme man gör och få en bra timförtkänst.
Tycker det är bra att han försöker producera något, alla kan ju inte leva på skatte pengar, och tjäna bra genom att producera skrift på en dator.
Ordvalet kunde dock vara bättre. :-b


Det är då det är som viktigast att räkna timmar och ersättning....när man är några år går det på rutin.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
#646462
ulf 1 skrev: jag har tagit bort de fula och tråkiga räta raderna av granar på en uppbruten mark



Men det har växt bra och producerat kvalitetsvirke

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

isteskog  
#646465 Tydligen har "skitskogsbruket" levererat! 🙃

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).