mån 25 maj 2020, 07:28#646456
Som så många kloka redan sagt, (dock inte på detta forum) så är det i förädlingen som skogsbruket ska bedrivas, det är det som är skogsbruk för mig, tillsammans med att bevara skogarna och inte någonsin ge skogen det nackskott som en kalavverkning är.
Lars tjatar om att jag kalavverkat den lilla planterade åkern, nej jag har tagit bort de fula och tråkiga räta raderna av granar på en uppbruten mark som är ämnad att livnära djur eller människor utan träd, det ligger mycket slit (egentligen ofattbart) bakom en åkerteg, ingen skulle idag ens ägna tanken åt att med handkraft flytta tusentals tunga stenar för att få sitt levebröd.
Det är en självklarhet för mig att hedra människorna som gjort detta med att återupprätta deras med blod svett och tårar gjorda arbete.
Men tillbaka till skogsbrukandet och förädlingen, Lars är ingen praktiker som jag, och har svårt att förstå hur saker fungerar i verkliga livet, så vi tar en liten praktik resume.
Grunderna i all lockpanel är att det blivit nån hjärndöd "följa John" fakta hur saker ska vara, och myterna staplas på varandra, glöm dessa.
Bottenbrädan kan vara okantad eller kantad, den kan ju också vara huvudbräda med en traditionell läkt som lock.
Det ska inte vara tall som är som läskpapper på en fasad, gran är bäst och den ska vara minst 1 tum, gärna en och en kvart, men det är lite överkurs.
Att jag gör bottenbrädor som är fyra tum beror på att jag vill styra köparen till en snygg fasad, det går inte att få fasaden ful då och du får rätt avstånd mellan lockbrädorna.
Torkat eller otorkat, ja här kommer lite yrkeshemligheter fram, och det delger jag er så gärna, bara ni lovar att vara rädd om er skog.
När du ströar så vänd alltid baksidan upp, det torkar alltid mest på ovansidan och du vill ha skålningen rätt när du spikar upp fasaden, (ett bra knep med skärbrädor också, vänd dem ofta så håller de sig släta, där finns många fina knep att få dom raka under torkning, det tar vi nån annan gång) om nu virket inte torkat färdigt eller är helt rått så kommer en viktig detalj, spika (alltid med spikpistol, Ryobi batteri är bäst) bara ena sidan på ytterbrädan, vänta några veckor och spika andra sidan, då har du inga problem med sprickor i spikningarna.
Nu kommer en lite svårare passage som nog blir lite svår att förstå, börja varje hörn med en 8 tums bräda, dela sen en okantad i mitten och sätt ovanpå som hörn med de raka kanterna mot hörnan.
Sen själva uppsättningen, liiite knepig, spika bara vänster sida, stick sedan in bottenbrädan tre centimeter under den högra sidan på den okantade och spika densen gör du om detta hela fasaden.
Inget för dig Lars, det här blev för praktiskt, men dina elever kan få se nästa år när ni kommer ner.
En sak till, om 30st entumfyra bräder på en enda stock, en stock som är dryga 40cm i smaländen (såna finns inte i skitskogsbruket) ger dig dessa 30 brädor, det är 16 tum som när du tagit bort bakarna (3 tum) då har du kvar 13x13 tum vilket ger dig 3x10 entummare. nu förstår ni kanske varför skitskogsbruket bara tjänar 7 kronor på en kubik skitvirke, en sextums stock (15cm i toppen) ger dig 4 st såna brädor.
Faktum är att den första riktiga kalhyggesavverkningen i Malå för några år sen på Joel Wretlinds (kalhyggets fader) marker, gav efter 90 år, 130 kubik efter tre gödslingar, medeldiameter var 21,5 cm.
Vad säger det då undrar ni, ja bottenstockarna räckte till att såga 4 !!!!! 1tumfyra brädor.
Nu måste jag jobba, hoppas ni går ut och kollar era skogar nu och ser nåt annat än fiber till maffian.