Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140431 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652712
ulf 1 skrev:Hur ska vi kunna tjäna pengar på lövskog om vi har en lögnaktig, maktapparat som ockupera våra skogar med barrplantager och påstår att det är framtiden och vägrar betala annat än vedpris för de finaste lövträden.
Svara på den frågan nu.
Du kanske tycker de får göra vad de vill, det tycker nog inte Svenska folket, kanske en folkomröstning täpper till truten på lögnarna.
Lövträd är fantastiska överlevare, det är inte barrträd, de är skogarnas primadonnor, 40% av norrlands planterade barrträd upplever aldrig sin 30 årsdag.
Titta här på två Almar som avverkades för ett år sen, de har satt skott och försöker nu att överleva, lite makabert för mig, men ni som ibnte är så blödiga kan ju imponeras över livskraften.


Ja jag ska svara på din fråga.
Det har inget med de ekonomiska förutsättningarna för löv att göra, utan är en fråga om annat.

Skulle Industrier ha fått positiva reaktioner och resultat på sina kalkyler så hade de odlat löv som galna, men eftersom löv bara duger till fiber och det är främst björk som används vilken oftast är av självföryngrad sort så lägger de ingen större möda på detta..

Skulle däremot vindarna för ekonomin vända så skulle de direkt börja även med detta..
Men det som krävs Ulf är fortfarande att industrin börjar med detta först...inte en brädgård med mögelvirke...

Löv är fint till möbelsnickeri men det stannar där på det stora...panel möjligt...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652713
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev: Inget mera slöjdvirke utan rena fina staplar med ekonomiska utvecklingar/förutsättningar för att lövet ska vara så fantastiskt för svenska skogsägare...
För det var ju trots allt du som skapade tråden eller?
Eller använder du den till annat?

Som vi alla vet så är ts agenda densamma oavsett vilken trådens titel är.


Ja men agendan börjar bli lite sämre och sämre...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652715
ulf 1 skrev:Hur ska vi kunna tjäna pengar på lövskog om vi har en lögnaktig, maktapparat som ockupera våra skogar med barrplantager och påstår att det är framtiden och vägrar betala annat än vedpris för de finaste lövträden.

Ulf1! Inser du plötsligt att det inte går att tjäna pengar på löv idag?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 30 jun 2020, 09:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652718
ulf 1 skrev:Hur ska vi kunna tjäna pengar på lövskog om vi har en lögnaktig, maktapparat som ockupera våra skogar med barrplantager och påstår att det är framtiden och vägrar betala annat än vedpris för de finaste lövträden.
Svara på den frågan nu.
Du kanske tycker de får göra vad de vill, det tycker nog inte Svenska folket, kanske en folkomröstning täpper till truten på lögnarna.
Lövträd är fantastiska överlevare, det är inte barrträd, de är skogarnas primadonnor, 40% av norrlands planterade barrträd upplever aldrig sin 30 årsdag.
Titta här på två Almar som avverkades för ett år sen, de har satt skott och försöker nu att överleva, lite makabert för mig, men ni som ibnte är så blödiga kan ju imponeras över livskraften.


Klart jag tycker att industrin får göra som den vill,det får du också. Det är när du börjar diktera villkoren för oss andra jag säger ifrån..

Ta frågan om barret någon annanstans.
Löv är betalt sämre pga sina sämre förutsättningar för gynsamm ekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#652721
ulf 1 skrev:Hur ska vi kunna tjäna pengar på lövskog om vi har en lögnaktig, maktapparat som ockupera våra skogar med barrplantager och påstår att det är framtiden och vägrar betala annat än vedpris för de finaste lövträden.
Svara på den frågan nu.

Hur mycket betalar du själv för lövträd?

Det är fritt fram för vem som helst att starta en industri som bygger på lövträd. Det finns inget förbud mot att odla lövträd. Så det är bara att du börjar.
Hur mycket lövskog har du själv anlagt, från start?
Hur ser dina industriplaner ut?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#652732 Ts är som en raspig stenkaka som har hakat upp sig. Trots att han har dille på lövträd och lovar guld och gröna skogar kan han inte få ut något vettigt om hur det skulle gå till.👎

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652734 Vi har ju en som arbetar med att tillverka understa lagren till bland annat klickgolv, varför använder man nu gran om det är så fantastiskt med löv?
Skulle man då inte använda enbart lövvirke?
Eller är det så att lövet inte skulle tåla denna stress som golvet blir utsatt för?

Isåfall har vi ju ett svar där varför Industrier inte vill ha mer löv än till fiber...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652735 Hittade denna...vet inte om det är något examensarbete eller fullständigt arbete..men dock intressant läsning..
FULLTEXT01 (4).pdf


Lars kanske vet mer....

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#652740
1593509485_31aa872b-c8d8-46a7-8a2a-1f8bfc169abb.jpeg
Här på sommarstugan har jag faktiskt ett högre värde av björk som gårdsträd jämfört med den skuggande mygghållande granen. Björken är självsådd och danats från tätt bestånd, stamkvistat och gallrat flera gånger sedan självsådden - 05. Tycker om raka stammar fast det inte handlar om produktion.
Testar även syrfällning som synes. Löven började bli gröntorra så jag testade såga bort en vedbit. Verkade ännu lite fuktig. Tyvärr kom det regn igår så få se hur det går.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652741 Kommer gå bra, de drar inte åt sig av fukten så länge löven är gröna...
Mina björkar jag fällde för någon månad sen är helt torra och utan löv, så nu är det dags att hämta hem den veden...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#652742
vinterrojarn skrev:Vi har ju en som arbetar med att tillverka understa lagren till bland annat klickgolv, varför använder man nu gran om det är så fantastiskt med löv?
Skulle man då inte använda enbart lövvirke?
Eller är det så att lövet inte skulle tåla denna stress som golvet blir utsatt för?

Isåfall har vi ju ett svar där varför Industrier inte vill ha mer löv än till fiber...

Nja, rätt sak på rätt plats.
Tex är ju en Bentley värdelös i skogen medan en Jeep inte är det, det gör ju inte Bentley "dålig". Den är bara på fel plats.
Lika med lövet, finns användningsområden bara man slutar stirra sig blind på vad barret används till idag.
Ekonomin är en annan fråga utanför mitt kunskapsområde och intresse.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#652743 Är inte riktigt kunnig på detta. Konfiskerade fruns platta nu då hon är på jobbet. Märkte att bilden blev dålig på forumets trots skarp och bra plattbild.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652744 Jaså jag tyckte bilden blev bra...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652745
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:Vi har ju en som arbetar med att tillverka understa lagren till bland annat klickgolv, varför använder man nu gran om det är så fantastiskt med löv?
Skulle man då inte använda enbart lövvirke?
Eller är det så att lövet inte skulle tåla denna stress som golvet blir utsatt för?

Isåfall har vi ju ett svar där varför Industrier inte vill ha mer löv än till fiber...

Nja, rätt sak på rätt plats.
Tex är ju en Bentley värdelös i skogen medan en Jeep inte är det, det gör ju inte Bentley "dålig". Den är bara på fel plats.
Lika med lövet, finns användningsområden bara man slutar stirra sig blind på vad barret används till idag.
Ekonomin är en annan fråga utanför mitt kunskapsområde och intresse.


Fast lövet blir dåligt ur en ekonomisk synvinkel,vilket vi diskuterar här.
Kan man då inte förädla så att man kan skapa golv av enbart löv så är det bara en bagatell i det stora hela..
Vissa säger de har ekgolv, men de har gran med ekfaner ovanpå..det är inte ekgolv..utan istället för..

En björk är inte mera värd här som timmer än vad barr kubb är, så varför ska jag satsa på mindre sågbart, och sämre betalt?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#652747
vinterrojarn skrev:Vissa säger de har ekgolv, men de har gran med ekfaner ovanpå..det är inte ekgolv..utan istället för..

En björk är inte mera värd här som timmer än vad barr kubb är, så varför ska jag satsa på mindre sågbart, och sämre betalt?

Haha, så ett trähus med betonggrund borde alltså inte få kallas trähus? Eller hur tänkte du nu? :)
Du går mot samma ytterlighet som Ulf, bara löv. Men i verkliga världen utesluter inte det ena det andra.

För att inte ens du kan spå framtiden å jag personligen iaf sitter inte med alla ägg i samma korg. Satsar vi inte å vågar så lär inget förändas heller.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).