Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140502 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652424
Fredrik Reuter skrev:Allt hänger väl på nettot till skogsägaren eller?
Har man ett högre netto trots att det är manuellavverkat så kvittar det väl?

Och sett ur ett glesbygdsperspektiv så kanske det heller inte är så dumt. Ska man dra allt till ytterligheter så handlar det om att ha folk i skogen eller inte. Fjärrstyrda skogsmaskiner börjar testas nu och troligtvis kommer det testas även fjärrstyrda eller autonoma röjningsrobotar framöver också.

Det känns som att en "levande glesbygd" rimmar dåligt med fjärrstyrt om man ska vara krass...


Måste fortfarande kalkylera med att kostnaden ökar och nettot minskar.
Sedan ska alltså lövvirket öka ytterligare emot barret för att kompensera för även detta...för att enligt TS vara det självklara valet...

Då ska lövet öka med ca 200% innan det är i hamn...jag ler...men inte åt att lövet kommer att öka utan att folk tror på detta trots att ingen vill investera i detta....

Men det är klart, industrin är ju dumma...och inkompetenta....

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#652425
Fredrik Reuter skrev:Allt hänger väl på nettot till skogsägaren eller?
Har man ett högre netto trots att det är manuellavverkat så kvittar det väl?

Och sett ur ett glesbygdsperspektiv så kanske det heller inte är så dumt. Ska man dra allt till ytterligheter så handlar det om att ha folk i skogen eller inte. Fjärrstyrda skogsmaskiner börjar testas nu och troligtvis kommer det testas även fjärrstyrda eller autonoma röjningsrobotar framöver också.

Det känns som att en "levande glesbygd" rimmar dåligt med fjärrstyrt om man ska vara krass...


Tror att det är omöjligt att få ett högre netto vid manuell avverkning av barr träd. Om du räknar med att ha en hyfsad lön för arbetet vid tex en slutavverkning som kräver många timmar blir det nog inte mycket över om du jämför med att göra ett anbudförfarade. Vid avverkning av ek och bok är det väl ett måste med manuell avverkning?

Tänk på min manuella SA som jag redovisade alla timmar och kostnader för.
Gick säkert back 100kr fub men istället har jag en fin ungskog av gran kvar som annars hade avverkats av skördaren.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652427 Fredrik! Glöm inte att fjärrstyrda maskiner och robotar kräver en god 5G-mobiltäckning, vilket är (och lär förbli) sällsynt i just glesbygd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#652441 Tråden delad, här kan man diskutera Schweiz ekonomi i jämförelse med Sverige numera.

Ulf 1, håll dig till ämnet, annars får du starta nya trådar!

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#652447 Ulf1. Du brukar ofta påstå att du forskar. Det skulle vara mycket intressant att se något som du publicerat. T. Ex. Någon studie du skrivet.👍

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
#652448
Fredrik Reuter skrev: Det är ett "tekniksprång" som betalas av skogsindustrin och genom detta vill de, fullt förståeligt, ha payback på detta.


Jag har svårt att tro att skogsindustrin kan behålla vinsten av en eventuell lägre avverkningskostnad p.g.a. ny teknik.
Tekniken i sig , förarlöst , utvecklas huvudsakligen för bilar ,lastbilar och entreprenadmaskiner som är betydligt större förbrukare. Konkurrensen mellan skogsmaskintillverkarna verkar fungera bra( och är internationell) och om det möjligen vid införandet kan gynna skogsentreprenörerna så är det nog ett välkommet tillskott.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#652453 Graferna nedan är från SCB samt Skogsstyrelsens statistikdatabas.
Jag tycker det säger en del om lönsamheten för skogsägare med avseende på intäkter från skogsbruk.

Graf 1 visar massaindustrins (SNI-grupp 16) produktionsvärde mellan år 2000 till 2018. Detta är den blå grafen. Den röda grafen visar skogsägarnas rånetto från skogen under samma period. Med rånetto menas vad som blir kvar efter att en skog avverkats efter en omloppstid och kostnader för markberedning, plantering och röjning dragits bort.

Ingående data för dessa grafer är ganska ointressanta, det intressanta är att den röda kurvan borde utvecklas uppåt om skogsägare ska tjäna mer pengar. Lägg till skogsmarkspriserna i denna graf och det blir ingen munter syn.

1593358635_prodvarde-ranetto-skogsbruk-graf.jpg


Graf 2 visar rånettot sedan 1950 för skogsägare i Sverige. Detta är data från Skogsstyrelsen. Som du ser så sjunker intjäningen över tid, för en företagare borde det överlag öka (det är målet för företagande generellt).

1593358635_ranetto-skogsagare-statistik.jpg


Alla siffror är omräknade till fasta priser enligt konsumentprisindex i SCB:s prisomvandlare.

Det jag skulle vilja ha sagt med detta är att om man som skogsägare vill öka intjäningen på konventionellt skogsbruk så måste man se sig om efter nya vägar att gå. Vidare är det viktigt att inte stirra sig blind på hur marknaden ser ut idag (barrmassaved) utan kunna lyfta blicken och i alla fall diskutera vad som skulle kunna öka lönsamheten framgent.

Det behöver prompt inte innebära lövskog, men vi måste kunna diskutera den som en möjlig väg att nå bättre lönsamhet. Dels kanske i det faktum att ett fokus på lövskog skulle minska tillgången på barrmassaved, dels att man aktivt genom att göra ett vägval som råvaruproducent kan vara med att förändra på lång sikt.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#652454 @gurka:

Kolla den gröna grafen i inlägget ovan, där finns ett tekniksprång med i och med mekaniseringen. Förutom tiden vid oljekrisen kan jag inte skönja något ökat netto för skogsägaren.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
#652456
Fredrik Reuter skrev: Förutom tiden vid oljekrisen kan jag inte skönja något ökat netto för skogsägaren.


Jag håller med om att träråvaran precis som många andra råvaror är för lågt värderad.
Min förhoppning är att politiska beslut om mer trä (förnyelsebara material) i byggnation och mer träråvara som ersätter olja och kol kan bryta kurvan.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#652526
Fredrik Reuter skrev:Kolla den gröna grafen i inlägget ovan, där finns ett tekniksprång med i och med mekaniseringen. Förutom tiden vid oljekrisen kan jag inte skönja något ökat netto för skogsägaren.

Hur ser det ut för andra råvaror? Den långsiktiga trenden i din graf 2 är att det inte är nån trend alls. Priserna fluktuerar mellan år men ligger i snitt kring 200 kr/m3f. Man får alltså lika mycket betalt idag som för 50 år sen i reala värden. Vilka andra råvaror har haft den utvecklingen de senaste 50-60 åren?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Vedproducent  
#652539
Lars Lundqvist SLU skrev:
Fredrik Reuter skrev:Kolla den gröna grafen i inlägget ovan, där finns ett tekniksprång med i och med mekaniseringen. Förutom tiden vid oljekrisen kan jag inte skönja något ökat netto för skogsägaren.

Hur ser det ut för andra råvaror? Den långsiktiga trenden i din graf 2 är att det inte är nån trend alls. Priserna fluktuerar mellan år men ligger i snitt kring 200 kr/m3f. Man får alltså lika mycket betalt idag som för 50 år sen i reala värden. Vilka andra råvaror har haft den utvecklingen de senaste 50-60 åren?

Den långsiktiga trenden är ner ser du väl Lars? Det är 4 tydliga toppar och varje topp är lägre än föregående. Ingen analytiker kan få det till annat än en nedåtgående trend.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652541 Och allt detta skulle då bottna i att ändra och styra om till lövskog istället för gran skulle lösa allt för skogsägaren?

Eller har ni halkat av den biten? Eller är diskussionen om lövskogen utdöd?

Om ni får 200 kr/m3 barr så får ni bara hälften med löv, så vart är det fina i denna kråksång?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652543
gurka skrev:
Fredrik Reuter skrev: Förutom tiden vid oljekrisen kan jag inte skönja något ökat netto för skogsägaren.


Jag håller med om att träråvaran precis som många andra råvaror är för lågt värderad.
Min förhoppning är att politiska beslut om mer trä (förnyelsebara material) i byggnation och mer träråvara som ersätter olja och kol kan bryta kurvan.


Det tror jag ej kommer att hända så länge vissa partier styr landet...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#652548
Vedproducent skrev:Den långsiktiga trenden är ner ser du väl Lars? Det är 4 tydliga toppar och varje topp är lägre än föregående. Ingen analytiker kan få det till annat än en nedåtgående trend.

Det finns ingen långsiktig trend fr o m 1959. Det var ett snabbt fall under 1950-talet men efter det så är det ingen trend. Jag plockade ut siffrorna och kikade på de faktiska värdena, statistiskt.

Sen kan man plocka ut olika tidsperioder för att försöka hitta trender ändå. Om man exempelvis tittar på perioden 2000-2018 så får man en svagt nedåtgående linje, men om man istället tar 2002-2018 så blir det en uppåtgående linje, perioden 1968-2015 svagt uppåtgående, osv.

Men bortsett från fallet före 1959 så är det stabilt.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#652560 Nu var det skapligt länge sedan man satt med detta i skolan men om man anlitar Excel och gör en trendlinje from 1959 till 2018 så blir trenden sjunkande Lars, se bilden.

Vad är det jag och Excel gör fel här?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).