Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140429 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

sveakatten  
#646270
ulf 1 skrev:Det konstiga med er som klagar är att ni vet ju inte vad ni talar om. Alla räknenissar med sin kalkylator, och sin missunnsamhet,
Jag sågade Vildmarkspanel förra veckan 540 kvadratmeter för 120 spänn kvadraten. Så ta fram kalkylatorn nu och räkna, det tog tre dagar, räkna på, det var beställt, så det är alltså sålt, räkna på ... NU får ni räkna vad det blir i månaden, Lycka till.
Jag är inte ute efter att skaffa vänner här, det har jag redan, och de flesta tycker inte alls jag, eller har ingen åsikt om skogsbruk, så det är inte därför de är mina vänner.
Om man ska förstå vad skogsbruk är så måste man ha tänkt väldigt mycket och lärt sig saker som står utanför de flestas vardag, därför argumenterar jag inte så ofta om skogsbruk med mina vänner.
Av er på skogsforum begär jag dock lite mer, och då blir vi tydligen oense, men det är en bra början, när alla är rörande överens då är det jävligt illa, då närmar sig katastrofer.
Det finns inget annat land som är så nära tillväxten i sitt uttag av skog, det är mycket illa, att vi dessutom vrakar ut skogen till bulkpriser är bara ett bevis på vilket u-land vi är, Finland börjar förstå hur felaktigt ett liknande skogsbruk är, men får ju dras med samma galna industri som Sverige, så det går trögt att få fram sanningen, där också.
Ett av världens största sågverk (södras, värö) har en "vinst" på 7 kronor per kubik .. där måste man ju fråga sig, vad fan håller man på med, och borde inte vi inse det galna i att mata in detta skitvirke år ut och in för ett nollsummespel som bara raserar vår natur.
Lägg ner skiten och låt plantagen bli skogar igen, vi skulle inte märka om vi la ner hela skogsindustrin, faktum är att fler har blivit arbetslösa sen corona, än vad skogsindustrin har annstälda, och Sverige går inte under för det, att stå och såga sönder vår natur för 7 spänn kubiken borde vara åtalbart.
Jag har visat att "inte lyft ett finger" skogen har 400 kubik efter 65 år, så varför tror ni bilförsäljarna på bolagen lurar er att röja och gallra och betala dom för det, och sen får ni 250 kubik efter 70 år, suckers.

Jag tycker det var bra gjort att sälja så.mycket panel, får hoppas att kunden blir nöjd så du får fler som köper.
Har själv sågat virke till en stomme och byggt takstolar till den, blir väl inte mycket i vinst, men kul att såga. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646272 Någon kanske undrar hur den här skogen kunde ge så mycket på en blädning, jo ingen har lyft ett finger på 70 på fastigheten, åkerlappen med de planterade granarna var bedrövlig och det är den man ser i förgrunden här, det var väl 3000 kvadratmeter och den innehöll knappt 180 kubik om man räknar på hektaret, så granarna som stod bortanför och faktiskt började växa självsådda samtidigt som man planterade åkern gav alltså dubbelt så mycke, därför kunde jag nu bilda en björk och aspskog på ca 200 kubik/hektar.
Snittet på slutavverkningar har legat still på 230 kubik här i bergslagen i 30 år nu, då har boniteten ökat under denna tid. Hallå Mellberg förklara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646276
ulf 1 skrev:Så här såg skogen ut efter skördaren gjort sitt "ovanliga" jobb, i

Vad kostade skördaren?
Hur körde du fram och hem virket?

Sålde du panelen nysågad, otorkad?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646285 Detta gjordes för 10 dar sen, så det blir svårt att sälja panel torkad då, ca 10 tusen borde det bli för detta skördarjobb, sen kommer en andra sväng med en liten skördare ca 2 meter bred för ytterligare smågransplockning då detta ska bli en ren lövskog, sen ska riset plockas ut, en skog är ditt vardagsrum, annars har du fan misslyckats som skogsbrukare.
Ingen stock ligger längre än 200 meter från sågen, vad tror ni jag är för amatör.
Är huvet dumt får plånboken lida.
Så här ser det ut på min sågplats som ligger i min skog.
När man tänker ett varv runt blir ingenting svårt, om någon undrar vad som ligger för sågning så var det några alar som torkat i 10 år och som sågas upp till halvtums okantad panel till en bastu, den lite råare stilen är inne just nu, det kanske industrin kommer på när den är över, (i vanlig ordning).

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646288
ulf 1 skrev: sen ska riset plockas ut, en skog är ditt vardagsrum, annars har du fan misslyckats som skogsbrukare.
Ingen stock ligger längre än 200 meter från sågen, vad tror ni jag är för amatör.

Så när du tar ut grot är det okej? Skogen ett vardagsrum? Vad menar du med det. Ska inte det biologiska mångfalden gynnas helt plötsligt. Om skiftet är stort, bygger du då vägar så du kan såga på plats? Som du skriver får du svar, amatör.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646295 Tänk va jobbigt allt är för vissa, löv skapar fantastiska jordar , helt onödigt att kliva runt i ris när man har skogen mer för rekreation än för fiberproduktion, sen ska du få lära dig nåt nytt Palakangas, ris är en barriär för nya plantor i många år, så jag tar bort det och skiter i om nu någon från industrin eller deras forskarsvans lärt dig något annat.
Vet inte om du läst mina inlägg om den här skogen, men då borde du veta att det är ett gruvområde där stora lastbilar körde kalksten från dagbrott, så vägar är allt jag har, plus en jävla massa skog.
Mellan 1610 och 1945 var det olika gruvverksamhet här, men även på sån mark klarar träd att bilda skogar bara de slipper klåfingriga ärthjärnor med sina turboplantor och annat skit i bagaget, lyft inte ett finger och du har en natur som vet vad som ska göras, bara en ärthjärna med stor maskin kan ställa till ett helvete för naturen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646298 😁nu har du åter snackat in dig i en återvändsgränd. Allt handlar om dig och ditt.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646316
ulf 1 skrev:Någon kanske undrar hur den här skogen kunde ge så mycket på en blädning,

... på en slutavverkning och en gallring.

Vildmarkspanelen gav ca 40 kkr. Sen kostade skördaren 10 kkr. Din lön kostar minst 6 kkr för tre dagar. Men inkluderar de tre dagarna allt arbete? Då är vi nere på 24 kkr. Du har fortfarande avskrivning på sågen (den kostade väl 250 kkr?), traktorn och bilen, plus bränsle, du skrev förut att du fått byta sågblad.
Vad blir vinsten i slutändan per kubikmeter avverkat virke?

När någon ställer frågor om ekonomin svarar du att ekonomin är oviktig. Naturen är viktigare. När någon frågar om effekter på biologisk mångfald svarar du att ekonomin är viktigare. Du bryr dig inte om vad andra tycker, men skriver hur glad du blev att skördarföraren gillade avverkningen. Alla som bryr sig om volymproduktion kallar du idioter men klagar samtidigt på små volymer i gammal Bergslagsskog och skryter över dina egna virkesförråd.

Blir du förvånad över att folk misstror det du skriver när du hela tiden slingrar dig och byter argument?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646328 Ja när du beskriver det på det viset så blir jag inte ett dugg förvånad om människor misstror mig, men nu var det väl som vanligt du som förvrängde alla siffror något våldsamt.
Vi tar det lite stillsamt, och nu med risk att ännu en gång skryta över hur smart jag är, (när jag ärligt svarar på era frågor,).
Som jag sa så blev det ca 800 stockar, detta var med den stora skördaren som tog de stora granarna så ca 35 stockar blir dryga 500 kvadratmeter panel, jag har alltså 765 stockar kvar , nu var 45 stockar 5 meter långa så drar vi bort dom, sen var 200 bitar som jag inte gör panel av, sista biten, då drar vi bort dom Vi låtsas som de inte finns, då har jag bara 520 stockar kvar att göra panel av, men nu blir det värre än då, jag räknar bara panelbrädorna så de botten brädorna bjuder jag alltid på, de sågar jag av riktigt grova stockar som inte blir bra som panel. brukar få ut dryga 30 entumfyror på en stock, så egentligen får köparen mer än kvadrat än han betalar för, gissa om det uppskattas.
Det kan nog gå åt 7-8 såna stockar för bottenbrädorna till 540 kvadrat, så ok då har jag bara 512 stockar kvar.
Är du nöjd Lars, det blev väl ändå lite fel för dig när jag gjorde betydligt fler avdrag, men samtidigt väldigt avslöjande för dina konstiga och barnsliga illusionstrick. Sen var det ju de stockar jag inte använder till panel, och sen kommer lövet som jag sa åt skördarkillen att ta ner, de som inte gick att undvika att slå sönder, ni vet det där med att jag ser det som mitt vardagsrum osv yacki yacki, Något mer jag missat, .. kanske de här. Ja jag tittade efter fågelbon och märkte några träd då jag inte gillar att ta ner träd den här årstiden.
Och ja, det är lättare att dra av barken nu på våren. Go Kväll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646329 Läs det här gnällandet från industrin från vintern 2018 och sen gör ett försök att förstå hur blåsta ni är.
"300 miljoner i förlust
Ställer man samman de redovisade förlusterna på grund av virkesbrist det första kvartalet i år landar förlusterna på över 300 miljoner kronor.
Mest pengar har Billerud Korsnäs förlorat, 116 miljoner kronor.
– Vi har haft motvind på grund av virkesbrist, säger vd Petra Einarsson och fortsätter:
– Det började med brist på lövmassaved i Baltikum, och sedan fick vi mycket snö i Sverige som påverkade transporterna av alla sortiment starkt.
Besvärligt för flera
Stora Enso beräknar förlusten av virkesbristen till motsvarande 100 miljoner svenska kronor. Holmen har förlorat 60 miljoner kronor och Rottneros 26 miljoner kronor. Även SCA och Södra har haft det besvärligt, men redovisar inga siffror.
Holmens koncernchef Henrik Sjölund pekar på att massavedspriserna i Sverige långsamt är på väg upp mot nivåer som toppade 2011, som en konsekvens av att en ökande efterfrågan på massaved.
Men den stora förklaringen till den stora kostnadsökningen första kvartalet är att priserna för importved ökat mycket kraftigt."
Man blir lite häpen över ert ihärdiga försvarande av dessa människor, den där om att dom snart måste betala lika mycket för massaveden som för 7 år sen är bra. varför jämför dom inte med 1950, nä då betalade man dubbelt så mycket, dom är verkligen lite roliga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646338
ulf 1 skrev: (när jag ärligt svarar på era frågor,)...

Ja, Ulf1. Den dagen då du ärligt svarar på våra frågor, väntar vi fortfarande på...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646346 Ja man undrar verkligen varför skogsbolagen tagit på sig att värna skogsägarfamiljer från vaggan till graven.
Tänk er om en dammsugarförsäljare ville vara med och ge råd om familjens dammsugare när mamma och pappa dör, visst är dom gulliga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646348 Ulf1! Det är en viss skillnad på virkesköpare och damsugarförsäljare, ifall du inte visste det. Den förstnämnda behöver ha en långsiktig relation med sina råvaruleverantörer medan den sistnämnda är ointresserad av sina gamla kunder, så länge de kör med sin köpta dammsugare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 24 maj 2020, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646350 Dina siffror och uträkningar är helt omöjliga att följa...
ulf 1 skrev:det var väl 3000 kvadratmeter och den innehöll knappt 180 kubik om man räknar på hektaret, så granarna som stod bortanför och faktiskt började växa självsådda samtidigt som man planterade åkern gav alltså dubbelt så mycke,

Så du fick ut 54 m3 gran på den kala ytan plus 108 bortanför? Typ 160 m3sk? Eller är det 160 m3f, på bark eller under bark? Sex stockar per träd? Eller fem? Hur höga var granarna?
800/6=133 träd? Varav bara en tredjedel stod på,den kala ytan dvs drygt 40 granar på en dryg kubikmeter på 0,3 ha? 120 st/ha? Som en gles fröträdsställning av gran?

ulf 1 skrev:Som jag sa så blev det ca 800 stockar, detta var med den stora skördaren som tog de stora granarna så ca 35 stockar blir dryga 500 kvadratmeter panel

Men 500 kvm med brädor som är 25 mm blir 500x0,025=12,5 m3

Räkna bort bakar och sågförluster så är du uppe i närmare 20 m3, delat på 35 stockar ger att varje 3-meters stock innehåller över 0,5 m3, vilket betyder att de måste vara ungefär 45 cm i diameter mittmätt. Väldigt breda panelbräder.

ulf 1 skrev: brukar få ut dryga 30 entumfyror på en stock,

Men inte som vildmarkspanel väl? Den ska väl vara okantad?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646352 Det är bara så att redan från det att han skrev att detta arbete gjordes under 2 dagar så var det färdigt...

Det är hokus pokus alltihopa...
Om inte det nu var flera inblandade i arbetet, men då ska ju det också redovisas i uträkningen....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).