Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140504 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

isteskog  
#647916
tallen100 skrev:
isteskog skrev:Fakta på att träd som står stilla inte lämnar årsringar, Tack!!!!!!

Så vitt jag vet står alla träd stilla, om dom inte blåser omkull 🤭
🌲

Då ligger dom stilla........ 🤣

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#647927 Jag kan glädja dig Ulf att min granavverkning på ett ha som planterades efter stormen 1969 i Västergötland nu hade 400 m3. Tråkigt att skogarna i Bergslagen är i så dåligt skick att de inte verkar duga till något.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#647937
Hanatorp skrev:Jag kan glädja dig Ulf att min granavverkning på ett ha som planterades efter stormen 1969 i Västergötland nu hade 400 m3. Tråkigt att skogarna i Bergslagen är i så dåligt skick att de inte verkar duga till något.

Bergslagens skogar är sönderblädade😁

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647975
Palakangas skrev:
Hanatorp skrev:Jag kan glädja dig Ulf att min granavverkning på ett ha som planterades efter stormen 1969 i Västergötland nu hade 400 m3. Tråkigt att skogarna i Bergslagen är i så dåligt skick att de inte verkar duga till något.

Bergslagens skogar är sönderblädade😁

Åtminstone runt Hällefors! 😀
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

isteskog  
#647979 Om inte annars så riskerar de att bli det ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#647994 Hanatorp, du är ett levande bevis på att i Sverige har vi inga 70-100 års omloppstider. men en tillväxt på 8 kubik om året är ju inget att skryta med, en odling runt ekvatorn hade givit 3000 kubik, om man nu är ute efter fiber, men vad det gör med ekologin står skrivet i stjärnorna.
Lars, det mesta som Mats Hagner forskat på har grundats på årsringsanalyser, här kan alla läsa om de träd som sopas bort vid kalavverkningar och vad de kunde ha blivit om de sköts på ett bra sätt. https://www.fsy.se/naturbruk/blanketter/blankett148.pdf
Sen Hanatorp, är det intressant att fundera över varför du tar ner planteringen så många decennier tidigare än när industrin och skogsstyrelsen påstår att slutavverkningar görs.
Jag har ju påståt det några gånger men då har lars "bevisat på mina bilder att de är mycket äldre, nu har han b"bevisat" att träden är betydligt yngre, så visst forkar Lars lite på årsringar, men bara när de ska bevisa vårt skogsbruks förträfflighet.
Förresten hur sjutton kan man läsa 20-30 årsringar på 0,1 - 0,2 mm i ett motorsågsskär, imponerande.
Växte träden fortfarande och i så fall, varför ta ner dom då, som jag visat så får jag i min blandskog dubbelt så mycket sågat virke än jag fått när den var 57 år och skillnaden under 20 år är enorm, från 14 1tum4 bräder till 64 st.
Svaret kan ju vara att granarna är svaga av sin taskiga uppväxt och börjat ruttna eller inte orkar skydda sig mot borrar och pga sin taskiga uppväxt också har ett dåligt rotsystem.
Hur många granar hade röta i sig efter 50 år, i min blandskog var det ingen, ingen hade heller blåst omkull, borrar finns runt i bolagsskogen, men ingen gran i blandskogen var angripen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Elmhult  
#648002 Vet inte om ni nämnt Gulbjörk men enligt Wikipedia är det "a large and important lumber species of birch native to North-eastern North America."

Långsamt växande träd. Borde generera bra virke.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#648015
ulf 1 skrev:Förresten hur sjutton kan man läsa 20-30 årsringar på 0,1 - 0,2 mm i ett motorsågsskär, imponerande.

Om du inte kan se årsringarna, hur vet du då att dom finns där?

En viktig sak att komma ihåg när det gäller årsringar är att det som har störst inverkan på årsringsbredden är hur mycket trädet svajar i vinden. Väldigt kraftig ökning av årsringsbredden efter hård gallring är i första hand en effekt av att trädet utsätts för mer vind. En annan effekt är att höjdtillväxten kan minska om den mekaniska belastningen ökar väldigt mycket. Att bara mäta årsringar räcker därför inte om man ska rekonstruera ett bestånds historiska utveckling. Även höjden måste finnas med. Om beståndet utsatts för hård gallring så ändras sambandet mellan höjd och diameter på träden, så en kraftigt ökad årsringsbredd motsvaras då inte av en lika stor ökning av höjdtillväxten utan ofta blir det precis tvärtom - en minskad höjdtillväxt. Därför måste man ha koll på höjden och höjdutvecklingen.

Det är i grund och botten höjdtillväxten som driver diametertillväxten och därmed grundytetillväxten mellan gallringarna och efter sista gallring. Så länge träden har hyfsad höjdtillväxt så har de också bra diametertillväxt. På tall och gran är det enkelt att se hur långa toppskotten är, även på stora träd. Och höjd gånger grundyta ger ju volymen, så titta på toppskotten så får ni en grov bild av vart volymtillväxten är på väg.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#648020
ulf 1 skrev:Förresten hur sjutton kan man läsa 20-30 årsringar på 0,1 - 0,2 mm i ett motorsågsskär, imponerande.


Om du inte kan se årsringarna, hur vet du då att dom finns där?

🤭 svara på det Uffe.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648027
Elmhult skrev:Vet inte om ni nämnt Gulbjörk men enligt Wikipedia är det "a large and important lumber species of birch native to North-eastern North America."

Långsamt växande träd. Borde generera bra virke.


Nu kan jag inte just Gulbjörk, men jag vet att virkeskvaliteten för våra vanliga björkar påverkas inte av om trädet växer snabbt eller långsamt. Samma sak med andra svenska triviallövträd, som al och asp.

Ädellövträd får t.o.m. bättre virkeskvalitet av att växa fort.

Det är endast barrträden som får bättre virkeskvalitet av att växa långsamt. (Men de ska ju avhandlas i andra trådar...).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#648041
ulf 1 skrev:Hanatorp, du är ett levande bevis på att i Sverige har vi inga 70-100 års omloppstider. men en tillväxt på 8 kubik om året är ju inget att skryta med, en odling runt ekvatorn hade givit 3000 kubik.

Adekvat information????

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

svampbob  
#648043
machonisti skrev:
ulf 1 skrev:Hanatorp, du är ett levande bevis på att i Sverige har vi inga 70-100 års omloppstider. men en tillväxt på 8 kubik om året är ju inget att skryta med, en odling runt ekvatorn hade givit 3000 kubik.

Adekvat information????


Om att brottas med grisar.
http://uppstuds.nu/?p=1051

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

isteskog  
#648055 Kanske dags att sluta brottas med en viss lergris då ....... 👍 Får väl hålla mig i skinnet då det dyker upp lerbrottningserbjudanden i fortsättningen, fast det känner på när orimligheterna staplas på varann ....... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#648062
svampbob skrev:
machonisti skrev:
ulf 1 skrev:Hanatorp, du är ett levande bevis på att i Sverige har vi inga 70-100 års omloppstider. men en tillväxt på 8 kubik om året är ju inget att skryta med, en odling runt ekvatorn hade givit 3000 kubik.

Adekvat information????


Om att brottas med grisar.
http://uppstuds.nu/?p=1051


Det är ju helt på pricken rätt. Helt otroligt hur det stämmer. Känner själv en som är helt otrolig att vrida i vända på att så att han ska få rätt. Helt omöjlgt att diskutera med honom då han tycker att han ALLTID har rätt. Inte ulf1 jag skriver om.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#648084 Vi tar det där lite lugnt nu Lars, du kommer inte att vinna den här diskussionen, du är klok nog att hålla tyst när jag säger saker som ser för dåliga ut för industrin, eller som visar hur uselt Svenskt skogsbruk egentligen är.
Men ibland kan du inte hålla dig, och då hamnar du i ett tjatande utan ände.
Nej det är inga självsådda granar i en fåra, det är inte heller så att jag slagit mig i skallen så hårt att jag inte längre kan orientera mig i min egen skog eller läsa kartor från flygfoton.
De planteringar som gjordes för 65 år sen har alla sina plantor i ett fint riktat mönster som kan upplevas från flera håll och jag lovar att hur mycket jag än tror på naturens förmåga så tror jag att denna gång har en vanlig ärthjärna gått med mätkäppen.
Om det då är så att de träd som finns i utkanten av den (allt för täta planteringen) har tydliga 65 årsringar och träden sen blir allt mer undertryckta mot centrum på planteringen, så behöver man inte vara Sherlock Holmes för att räkna ut åldern på de "årsringslösa" träden.
Men Professor Moriar.. jag menar, Lundqvist, har en intressant iakttagelse som är värd att granska, de enorma årsringar som kan uppkomma på träd när de tvingas att stadga sig efter friställning, idag är det ovanligt att de hinner det, då de är alltför klena efter sin hårda tillvaro i en kalhyggesplantering, det tar på krafterna att växa uppåt för att inte dö, det är ju därför vi gallrar, för att träden inte ska dö, att vi numera inte får en spänn för de träden verkar ingen heller bry sig om, men de som ändå lyckas bygga lite fibrer på rätt ställe, så de slipper blåsa omkull, de träden har ju ingen energi kvar till nåt annat, de blir lätta byten för svampar och borrar.
Jag föredrar att ett träd kort och grovt mot att det är långt och smalt, och det borde nog alla skogsägare göra, om de vill ha friska träd, förstår inte hur man kan hylla ett skogsbruk där träden mår dåligt, det är ju helt obegripligt för mig, och kommer snart att vara det för alla.
Du kan lura alla människor ibland, du kan till och med lura vissa människor hela tiden (kolla bara detta forum), men du kan inte lura alla människor HELA TIDEN.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).