Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140389 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#661069
ulf 1 skrev:... men jag fick alltid rätt, och så har det fortsatt.

Med din förmåga borde du ha en ledande post inom industrin och kunnat leda istället för att gnälla.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#661070 Ja istället har du blivit en gnällig looser!

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#661072 Du förstår inte att det finns stora skillnader mellan olika landsdelar att bergslagen har skölvats beror på bergsbruket. I mina trakter finns det betydligt mer lövskog än i dina skövlade.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#661083 Det är helt rätt Vedproducenten, tätvuxet är inte bäst överallt.
Men att då satsa på ett skogsbruk som gör allt virke till snabbvuxet och att sträva efter en enda kvalitet för för sågning och en enda för kokning är ju vansinnigt på så många sätt.
Det första är att naturen tar stryk till en gräns där den ger upp, det andra är att brist på kvalitet skapar en dålig flexibilitet för framtiden, framförallt mot de länder som sen länge satsar på naturliga skogar med stor variation i utbudet av kvaliteter.
Det är ju så att vi i Sverige var en av de sista som började med kalhygge, nere i Europa hade man ägnat sig åt detta i hundratals år och dragit slutsatsen att det var ett dåligt skogsbruk, som vanligt så har vi hamnat på efterkälken och nu kört fast hårt då industrin byggt upp hela sin strategi på ett skogsbruk som borde vara helt dött vid det här laget.
De länder som numera gör stora kalhyggen ses alla som skövlare, där har Sverige en ledande position tillsammans med många riktigt korrumperade länder, det är sorgligt att vi ska räknas in där.
https://www.naturskyddsforeningen.se/ny ... de-landers

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Bosse1  
#661093 https://www.svenskttra.se/trafakta/allm ... s-barrtra/

Teoretisk betraktelse och små provkroppar ? Hmm..

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#661096
ulf 1 skrev:Det är helt rätt Vedproducenten, tätvuxet är inte bäst överallt.
Men att då satsa på ett skogsbruk som gör allt virke till snabbvuxet och att sträva efter en enda kvalitet för för sågning och en enda för kokning är ju vansinnigt på så många sätt.
Det första är att naturen tar stryk till en gräns där den ger upp, det andra är att brist på kvalitet skapar en dålig flexibilitet för framtiden, framförallt mot de länder som sen länge satsar på naturliga skogar med stor variation i utbudet av kvaliteter.
Det är ju så att vi i Sverige var en av de sista som började med kalhygge, nere i Europa hade man ägnat sig åt detta i hundratals år och dragit slutsatsen att det var ett dåligt skogsbruk, som vanligt så har vi hamnat på efterkälken och nu kört fast hårt då industrin byggt upp hela sin strategi på ett skogsbruk som borde vara helt dött vid det här laget.
De länder som numera gör stora kalhyggen ses alla som skövlare, där har Sverige en ledande position tillsammans med många riktigt korrumperade länder, det är sorgligt att vi ska räknas in där.
https://www.naturskyddsforeningen.se/ny ... de-landers



Kan vi inte försöka hålla hyggen och annat borta ifrån detta?
Visst blir det hygge även efter att man avverkat lövträd, men det väsentliga i detta trodde jag var
Den ekonomiska fördelen som lövet skulle frambringa..

Eller är det bara efter att ha lagt ut ytterligare kapital på sågverk, tork, försäljnings personal mm?

Eller är det så att efter att man övergått till enbart lövträd så är antingen banken missnöjd eller så är jag som skogsägare missnöjd...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

isteskog  
#661127
ulf 1 skrev:Det är helt rätt Vedproducenten, tätvuxet är inte bäst överallt.
Men att då satsa på ett skogsbruk som gör allt virke till snabbvuxet och att sträva efter en enda kvalitet för för sågning och en enda för kokning är ju vansinnigt på så många sätt.
Det första är att naturen tar stryk till en gräns där den ger upp, det andra är att brist på kvalitet skapar en dålig flexibilitet för framtiden, framförallt mot de länder som sen länge satsar på naturliga skogar med stor variation i utbudet av kvaliteter.
Det är ju så att vi i Sverige var en av de sista som började med kalhygge, nere i Europa hade man ägnat sig åt detta i hundratals år och dragit slutsatsen att det var ett dåligt skogsbruk, som vanligt så har vi hamnat på efterkälken och nu kört fast hårt då industrin byggt upp hela sin strategi på ett skogsbruk som borde vara helt dött vid det här laget.
De länder som numera gör stora kalhyggen ses alla som skövlare, där har Sverige en ledande position tillsammans med många riktigt korrumperade länder, det är sorgligt att vi ska räknas in där.
https://www.naturskyddsforeningen.se/ny ... de-landers

Som vanligt när uffen hänvisar till något så är det fel! https://www.skogen.se/nyheter/felaktigt ... verkningar

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#661136
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:Frodvuxna virket i Vireda fanns i bärande konstruktioner såsom takstol och väggar. Det dateras med hjälp av takspånet, som man kan anta inte är äldre än underliggande konstruktion. Och det har ju funkat bra, om det finns kvar efter 300 år.

Vet iten om det retar någon att frodvuxet virke användes förr? Kan ju titta i min egen stuga från början 1800-talet. Inget märkvärdigt trä där, ser ut ungefär som det jag hitttar på bygghandeln idag.

Borde väl inte reta någon. Timmer som inte är riktigt tättväxt har högre densitet och bättre som konstruktionsvirke. 1-2 mm årsringsbredd anses nog bäst som konstruktionsvirke. Timmer från Södra Sverige har högre densitet och bättre för konstruktionsändamål än riktigt tätvuxna Norrlandsvirke. Det är ju ett av skälen till att grantimmerpriserna är såpass mycket bättre i Södra Sverige. Just för att det är en kvalitet som önskas.


Fast kallar man max 2 mm årsringsbredd för frodvuxet verkligen (2 mm är också maxbredd för klass 1 grantimmer)?

Bifogar denna intressanta karta som kommer från boken "Timmer". Ju rödare desto högre densitet på grantimret.

Kanske läge för en egen tråd om detta?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#661142 I höstas högg jag 90årig gran som var tätvuxen med årsringar på 2-3mm och jag måste säga att det är hårdspikat virke med många krökta spik som sitter som berget.

Det var nästan lika illa som att försöka spika i björkplank. Många av lövträden är inte lämpliga till byggkonstruktioner.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Älgfoderodlare  
#661160
halvproffs skrev:I höstas högg jag 90årig gran som var tätvuxen med årsringar på 2-3mm och jag måste säga att det är hårdspikat virke med många krökta spik som sitter som berget.

Det var nästan lika illa som att försöka spika i björkplank. Många av lövträden är inte lämpliga till byggkonstruktioner.


Eller så är det just det dom är ! ? Hårda o formstabila efter torkning. Har man använt torkat lövträd till något, får man ju som oftast förborra o skruva ihop delarna. En kompis fick en Björk planka som legat i 50-60 år på stallloftet. Han skulle göra smörknivar o träslevar av den. Han brände ett par blad i sin bandsåg innan han insåg att det inte skulle gå. Förmodligen har vi som skogsbrukare bara en lite för snäv syn på Lövvirkets möjligheter. Och vi lär inte få någon hjälp av industrin att förbättra den heller, tyvärr !

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#661169 En sak jag sällan eller aldrig hör om trädens tillväxt, är hur den har ökat under de senaste 60-70 åren, och då pratar jag inte "bättre" skogsbruk eller turboplantor, utan den längre växtsäsongen som vi människor inte har så mycket att göra med.
På slutet av 60 talet avverkades dryga 70 miljoner kubik, numera, 50 år senare så är avverkningarna "bara" dryga 80 miljoner kubik.
Man undrar lite över Mellbergs och Lars Lundqvist skryt här.
Om vi nu bara ökar den stående volymen varje år och ökar förädlingen av plantor och ökar skickligheten i vårt skogsbruk, varför i helvete ökar inte tillväxten och uttaget av skog ens i närheten av vad bara klimatet har skapat, för klimatet har ju fördubblat tillväxten så vi borde nu plocka ut 140 miljoner kubik och tillväxten borde vara 160 miljoner.
Kolla i tex de blädningsförsök som Lars är involverad i sen 80 talet, ni vet det där "värdelösa" och "olönsamma" skogsbruket "blädning" som Lars är experten i Sverige på, undrar om det är du som hittat på det ordet, för fram till 1980 talet betydde blädning att man tog löv från träd, inte att man avverkade hela trädet.
Här en liten graf från något av dina försök, kan jag få en förklaring Lars. (och jag betackar mig för dina ramsor Mellberg).

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#661173 Kan jag få en förklaring till varför du Ulf1 inte kan redovisa lönsamheten med lövträd. Istället tuggar du en massa skåpmat som du inte förstår själv.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#661181 Bläda...

Liknande Ord

avskilja
beskära
frånskilja
glesa
glesa ut
kvista
luka
rensa
röja
sanera
sikta
skola
sortera
sovra
sålla
upprensa
utgallra
utglesa
utmönstra
utrangera
utrensa
utsortera

Men hur jag än letar eller slår jag ändå ingen fakta får, för årtalet 1980, det inget om står.
NÅGON kanske facit eller fakta har, jag vet dock minst en som inte dessa har.

Att Lars kan det mesta om blädning och skogens bruk är inte så svårt, han har ju ändå diplom från att skola ha gått, utbildning och forskning, väger oftast tyngre än att sitta på sin kant och skriva fjant.

Åh ja förlöjligar ingen alls, bara skriver det som står klart för alla att läsa, om man nu kan.

Lövträdens ekonomi den försvann, allt annat kom in, lika bra för annars hade den varit kort.

Mina inlägg saknar både logik och fason, men de är ändå i från en någorlunda lärd person, kanske inte som Lars eller er andra, men vem är det kan man undra?.

Nä man kanske ska göra som man gjort med lövträdens ekonomi, bara fortsätta att blunda...
Ty John blund kommer till oss alla efter en stund, om det löser saken, det vet jag ej, men det blir då lugnt om saken.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#661198 Blädning finns beskrivet på ungefär samma sätt som idag redan för över 150 år sen. Det tros ha en koppling bakåt till tyskans Blender och Plenter, och skrevs ibland bledning. Sen finns det dom som tror att det handlar om blad och att det skulle vara besläktat med hamling.

Kuriosa: på franska heter blädningsskog forêt jardiné och blädning kallas ofta jardinage. Den som kan lite franska kanske känner igen jardin, trädgård.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Mellberg  
#661215 Hjälper inte Ulf 1, du är ingen seriös debattör, så jag tänker inte förklara varför den Svenska skogen växer så mycket bättre idag. Hört talas om många bäckar små 😎 , detta fixar normalt en femteklassare som tur är :surp:

Du är inte ensam Ulf 1, även mupparna har svårt att förstå, att det är den brukade skogen som binder kol och är en kolsänka. Den skyddade inte brukade skogen avger koldioxid och blir alltid en kolkälla på sikt. 😡

Att trakthyggesbruket skulle bli lösningen, är ingen överraskning. Du väljer faktiskt själv vilka trädslag du vill satsa på. Blev det några bokplantor i din lövsatsning, detta året Ulf 1 ??? :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).