Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140451 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#660048 Det som beskrivs i filmen (om jag minns rätt, ett tag sen jag tittade på den) är att det finns en ekskog med gamla, stora ekar, 150-200 år gamla eller mer, där man avverkar enstaka träd då och då. Ibland planteras det några små nya ekplantor inne bland de gamla.

Hur ser historiken ut? Startade de nuvarande stora, gamla ekarna på samma sätt för 200 år sen, inne under en sluten ekskog?

Hur många ekar finns det per hektar och hur många gallrar man i genomsnitt ut per år, dvs hur länge räcker ekarna med nuvarande gallringstakt?

Finns det en långsiktig plan som beskriver i grova drag hur skogen ska utvecklas under de kommande 150-200 åren, tills de små ekplantorna blivit stora träd?

Och vad är "kontinuitetsskogsbruk"? De enda skötselsystem som finns beskrivna som kompletta, fungerande system som visats fungera över tid är trakthyggesbruk och blädningsbruk. Den som säger att hen bedriver ett skogsbruk som inte är något av dessa två har rimligen bevisbördan att förklara hur detta tredje sätt ska fungera över 100-200 år.

Om det kontinuerligt i genomsnitt ska gallras ut en 200-årig ek om året på en viss areal så måste den arealen redan nu innehålla en ek som är 199 år, 198, 197, 196, ... osv ned till 1 år. Eller hur? Och det man gallrar ut måste volymmässigt i genomsnitt motsvara den årliga tillväxten på beståndsnivå, annars kommer volymen gradvis antingen att öka eller minska tills systemet kollapsar.

Så nej, det är inte en definitionsfråga. Det är en fråga om "skoglig demografi". De träd som avverkas eller dör måste ersättas av nya träd, nu idag, inte om 150 år. Den volym som avverkas idag måste ersättas genom volymtillväxt idag, inte sen i framtiden. Så fungerar uthålligt blädningsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#660077 Jag tycker Lars har bestämt sig, att bedriva skogsbruk så att skogen alltid finns där är inte möjligt, punkt.
Och är det möjligt så är det till priset av stor ekonomisk förlust, pukt.
Men är det så vi ska se på alla ställen där det faktiskt händer, med Lübecks statsskogar i spetsen, Lars måste böja sig för fakta, jag har visat på klimatet i Lübeck, jag har tagit fram fakta om lönsamhet och så vidare, men konfirmation bias råder i Svensk skogsforskning, ni vet vad man sagt om mig, men den som sa det, han va det som ett ordspråk säger.
Jag vet att mina trådar svävar ut, men det är mitt sätt att få fart på diskussioner, jag är helt klart en "Trickster" ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Trickster ) men det ber jag inte om ursäkt för, då mitt budskap är seriöst och viktigt.
I helgen ska jag åka ner till Örebro för att börja sätta upp ett viltstängsel i trä, där ska planteras Ek och Körsbär och ev kommer Björken som kommer upp att få bli skydd åt de grupper av Ek som planteras med 7 meters avstånd.
Det finns redan en 25 år gammal Ekplantering gränsande, men med tråkiga "vägstängsel" i metall, så jag försöker att få in en fot på trä stängselmarknaden, vilket jag berättade redan för tre år sen, men inget har hänt förrens nu, trots att jag skickat mitt koncept till ALLA stora skogsbolag och Skogsstyrelsen.
Nu har dom tydligen vaknat och vill ha en skogsdag när det är uppsatt, så ni får väl hålla koll om det är av intresse.
Den gamla Ekplanteringen ser väldigt bra ut, och ägaren planerar att bedriva ett flerskiktat skogsbruk här.
Något annat.
En moralisk fråga som ältats ett år nu i mitt företag, där det nu står 2 mot 2, är om jag, som bara säljer virke från hyggesfria avverkningar får köpa barkborreskadat virke och omkullblåsta träd. Kan vi lite seriöst titta på detta, visst det är filosofi, men ni får stå ut med dessa hopp, jag kan inte ändra på min personlighet, för att några blir irriterade på den.
Vinerrojarn, du har ju "följt" mig länge, kan du inte bara acceptera mig som jag är, jag lovar att "pengar på löv" kommer att vara grunden i denna tråd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#660079 Pengar på löv är annat än "lövträd som ger pengar.

Lövskogar kan generera pengar på kontot, men enbart genom insatser eller kapitaltillförsel.

Inga problem med varken dig eller ditt svävande, varför skulle jag ha det?
Jag svarar dig däremot ganska ofta.
Och ibland är tonen hård ibland lenare, det är beroende på situation...

Men denna fakta du hänvisar till skulle vara korrekt eller visa lönsamheten på din variant av skogsbruk, har ej getts eller varit korrekt.
Vidare så fattas redovisning över förluster/kostnader jämfört med intäkter..
Det är ingen fullständig ekonomisk analys som vi kan följa.
Vilket gör att för mig blir det bara en hobbyverksamhet som bekostas av annat.
För mig är inte att investera i sågverk mm
Samma sak som att låta barrskogen växa, sedan sälja gallring eller slutavverkning, samma sak som att stå och investera tid och pengar på att såga virke.
För min del är lövträd ved, snickerivirke.
Massaved.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#660086
ulf 1 skrev:Jag tycker Lars har bestämt sig, att bedriva skogsbruk så att skogen alltid finns där är inte möjligt, punkt.
Och är det möjligt så är det till priset av stor ekonomisk förlust, pukt.

Fel, igen.
Du påstår gång på gång att det är det jag skriver, men det är lika fel varje gång. Så jag tar det igen.

Skogsbruk där man alltid har "gammal" skog (dvs aldrig ungskog) är möjligt med blädningsbruk, vilket förutsätter fullskiktad skog, vilket bara går att upprätthålla med gran på våra breddgrader.
Ekonomin brukar jag inte kommentera eftersom den beror på de faktiska förutsättningarna i varje enskilt fall. Det går inte att säga att ekonomin generellt blir bättre eller sämre jämfört med nåt annat.
Däremot blir den långsiktiga volymproduktionen lägre, jämfört med trakthyggesbruk där man försöker maximera tillväxten, vilket man aldrig gör.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#660097
Lars Lundqvist SLU skrev:Skogsbruk där man alltid har "gammal" skog (dvs aldrig ungskog) är möjligt med blädningsbruk, vilket förutsätter fullskiktad skog, vilket bara går att upprätthålla med gran på våra breddgrader.


Tack för svar Lars.

Vad menar du med våra breddgrader. Är det att Cecilia i filmen har fel, eller är filmen ett undantag eftersom hon bedriver skogsbruk i en nemoral zon?

Det är här kan finnas en definitionsfråga. Kanske.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Torbjörn Johnsen  
#660103
Vidare så fattas redovisning över förluster/kostnader jämfört med intäkter..
Det är ingen fullständig ekonomisk analys som vi kan följa.
Vilket gör att för mig blir det bara en hobbyverksamhet som bekostas av annat.


Det är mycket sällan vi får några kompletta eller heltäckande ekonomiska redovisningar från NÅGON form av skogsbruk här på Skogsforum så lägg ner det här nu vinterröjarn.

Vi pratar nästan bara om volym när vi producerar skog. Mer sällan om värden. Men får man fram grov ekstock av bra kvalité som i Skogforskfilmen så behövs det inte många träd för att motsvara höga virkesnetton. En ek kan t ex motsvara gallringsnettot från 2 hektar i en granförstagallring. Något att ta med sig i den fortsatta diskussionen. 👍

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#660107 Kan inte lägga ner någonting.
För om man ska diskutera att nu lövträd ska ge pengar, så måste man ha en klar bild över vad man menar, i detta ingår naturligtvis en fullständig ekonomisk karta och analys på hur mycket, över vilka sortiment, högre netto än barr?
Vad kostar detta mig som skogsägare att ställa om?

Vilka ekonomiska risker tar jag?
Frågorna blir många..
Man kan inte bara säga,. Åh alla ska börja med detta från och nu, sedan tro att det kommer ske utan insikt...

Så lägg ner själv eller välja att svara på frågorna.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Torbjörn Johnsen  
#660111 Ja, det vore ju underbart att få en komplett sanning över hur ekonomin skulle se ut om man odlar löv på ett område istället för barr. Men handen på hjärtat: hur bra koll har vi generellt på den totala ekonomin och riskerna i det skogsbruk vi bedriver idag? Hur många planterar gran för att man har gjort en detaljerad kalkyl över alla kostnader och intäkter, nuvarande som framtida och där ser att det är det mest lönsamma? Inkl en omfattande riskanalys? Det är ju inte bara lövträd som omfattas av risker. Det räcker ju bara att säga Gudrun eller Barkborre.

Sen kan jag hänga upp mig på att det blir så mycket antingen eller. Bara för att man diskuterar möjligheten med lövskog så innebär det ju inte att man nödvändigvis ska ställa om 100% av Sveriges skogsbruk till löv. Men kanske öka andelen något på sin mark. Det är ju ganska meningslöst att fundera över vilka lövträd man ska plantera på en tallhed. Man ska givetvis utgå från ett ståndortsanpassat skogsbruk.
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 07 aug 2020, 10:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#660113 Ibland undrar jag om vissa ens läst det som står i vissa inlägg..
Det är ju just det som det hänvisas till...att enbart lövskog skulle rädda både ditten och datten...

Jag kan inte räkna in något ädlare löv i mina trakter att odla, därför så blir kalkylen negativ för lövskogen, ganska enkelt...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Saläng  
#660115 Har följt den här tråden med stort intresse.
Jag har själv varit del av "storskogsbruket" under många år som både entreprenör och maskinförare.
Numera jobbar jag i Byggbranschen och är endast en glad skogsägare.
Likt de flesta stora frågor, ofta med högt ekonomiskt värde, tenderar även detta ämne att bli svart eller vitt (Invandringsfrågan, Varg, etc).
Tror de flesta är överens om att den svenska skogsindustrin är något för ensidig.
Nästan alla är nog överens om att det är en dålig idè att i morgon gå över till hyggesfritt skogsbruk överallt.
Debatten blir så het att det blir lite moment 22.
Har en hel del grandominerade bestånd, när man går i dessa så slås jag inte av tanken - här spirar den biologiska mångfalden. Å andra sidan, när jag går i mitt ädellövshägn slås jag inte av tanken - fy för fan! Här kommer det tjänas pengar (i alla fall inga pengar som jag kommer ha nytta av). Jag menar egentligen bara att man kanske behöver titta på lite av varje. Plocka russinen ur meningsmotståndarens kaka om du så vill.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#660122
Fredrik Reuter skrev:Vad menar du med våra breddgrader. Är det att Cecilia i filmen har fel, eller är filmen ett undantag eftersom hon bedriver skogsbruk i en nemoral zon?

Huvuddelen av Sverige ligger nu och under överskådlig tid inom den boreala zonen. Endast en mycket liten del av skogsmarken finns i den nemorala zonen och där är förutsättningarna helt annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#660128 Nej Nej Lars du måste förstå att det är allvar nu, skogarna växer inte som på 50 talet, när man drog upp riktlinjerna för dagens skogsbruk, och att man inte ändrat sig en tum är ju skandal, dags att tänka nytt och rätt.
Jag gick runt med en Journalist från N.A. för ett par dagar sen, vi tittade på mina två grabbar som sågar Gran för glatta livet, och han frågade var jag avverkat dom dryga 200 kubiken, med bottenstockar som hade 30-40 cm och mer i toppen, han blev förundrad över att inget träd stått mer än 300 meter från sågplatsen, jag förklarade hur mycket jag fick för varje kubik jag sågade själv och vad ett skogsbolag skulle betala för en kubik, och som alltid så blir följdfrågan, varför gör inte alla som du.
Det är lite svårt att svara på den frågan, utan att idiotförklara skogsägarkollektivet, så jag lät frågan dö.
Vidare frågade han, efter att fått reda på hur mycket mer grova stockar ger än de som är det vanliga vid en slutavverkning, varför man inte låter träden bli grovare, jag blev då tvungen att berätta om den dysfunktionella industri som betalar MINDRE ju grövre stockarna blir, och sen sätter stopp redan vid 36 i toppen för gran, som då går ur sågtimmer sortimentet, han trodde inte sina öron när jag berättade att allt över 50 vrakas och blir bränsle, särskilt som jag hade gått runt med honom bland mina "slabs" som jag tar över tusen spänn styck för.
Vi gick sen in i min skog och han förundrades över den svala och syremättade luft som en blandskog med gamla grova Aspar, Alar och Björkar skapar, såna här varma dagar är det verkligen ett reningsbad för kropp och själ att vandra genom en gammal blandskog.
Jag hade berättat att jag siktar på 50% löv i denna skog och att Granuttaget var en strategi för att minska barr och släppa in ljus till nya träd i en förhoppningsvis fungerande fullskiktad skog.
När vi sen kom ner till mina 70 åriga granar som är i storlek som en andragallring (fast totalt kvistfria) så blev han fundersam, "med du gillade ju inte granar" och det är här man blir så jävla trött, varför är alla så jävla svartvita i sin hjärna, Torbjörn pekar på det mest viktiga i detta jävla skyttegravsland, kan vi inte sluta missförstå varandra, ingen klok människa ska behöva svara på så korkade frågor "men du hatar ju gran", jag skyller såna frågor på två saker, total okunnighet eller ren jävla illvilja att måla ut någon som ett hot mot rådande skitskogsbruk.
Torbjörn skrev "Sen kan jag hänga upp mig på att det blir så mycket antingen eller. Bara för att man diskuterar möjligheten med lövskog så innebär det ju inte att man nödvändigvis ska ställa om 100% av Sveriges skogsbruk till löv." nä just det, lite skärpning i diskussionen, och lite öppenhet mot andras åsikter.
Som vanligt så blir det väl ett lite rumphugget reportage då skogsbruk egentligen bara kan beskrivas i långa romaner och knappast på en halvsida i en dagstidning, men man får väl ta de här myrstegen för att få ihop en helhet på lång sikt.
Det känns faktiskt lite bättre nu än när jag började bråka om kalhygge för 15 år sen, visst det ser inte så lovande ut med stöd på skogsforum, men jag tycker allmänheten fått en magkänsla som blir svår att rå på för politikerna, därför har industrin bråda dagar, och ni som säljer till den sponsrar utan att veta om det.
Läs det finstilta så förstår ni
"Forskningsbidrag
Som virkesleverantör bidrar du till att finansiera gemensamma forsknings- och marknadsföringsprojekt i syfte att
utveckla och informera om svenskt skogsbruk samt för att verka för att ökad användning av träbaserade produkter.
Avdragen består av följande delar: Forskningsstiftelsen Skogforsk (60 öre/m3fub), Svenskt Trä (50 öre/m3fub),
Älgbetesinventeringen Äbin 2015 (13 öre/m3fub) samt Svensk Skogskommunikation (40 öre/m3fub)."
Det där sista är väl gulligt "Svensk Skogskommunikation"
Nej nu ska jag ner till sågen det kommer en familj och hämtar Vildmarkspanel för 5000 spänn kubiken, ni vet väl att Sveaskog betalar 350 kronor kubiken för +36 cm i toppen och 550 kronor för 32cm i toppen, hur jävla sjukt får ett skogsbruk bli innan Sveriges skogsägare ska förstå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#660130 En sak till för att undvika sandlådan.
Ja en kubik vildmarkspanel blir 0,9 kubik färdigt panel och en kubik läkt till viltstängsel blir 0,7 kubik färdig läkt.
Sluttjafsat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#660131
Lars Lundqvist SLU skrev:Huvuddelen av Sverige ligger nu och under överskådlig tid inom den boreala zonen. Endast en mycket liten del av skogsmarken finns i den nemorala zonen och där är förutsättningarna helt annorlunda.


Men då kan det ju bli riktigt intressant ändå.

Om man ska tro prognoserna som experterna har gjort så ligger Blekinge i Västernorrland om 50 år (sett till växtsäsongens längd, bilden nedan). Och då är vi i så fall redan halvvägs i denna prognos med tanke på de tidsspann som används.

Bilden kommer från rapporten: https://www.lansstyrelsen.se/download/1 ... rategi.pdf som i sin tur tar sitt avsteg i prognosen som säger att växtzonerna flyttar sig norrut med en hastighet om 1 meter per timma.

Bör man som skogsägare ta hänsyn till detta?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#660133
ulf 1 skrev:det kommer en familj och hämtar Vildmarkspanel för 5000 spänn kubiken,

Hur många kubik köper dom?
Vad blir det för timlön till dig om du räknar in all tid för avverkning, transport, sågning och försäljning, och hur stor är den årliga avskrivningen på såg, lasbil, traktor, osv?
Att du säljer något för 5000 kr/m3 säger ingenting om man inte får hela bilden.

Ytterpanel gran hos Byggmax kostar ca 4500 kr/m3. Det räcker hos dom att försörja personalen med sjyssta löner, betala inventarier och dessutom generera vinst till företaget. Plus att de sågverk som levererat panelen till Byggmax också betalat lön till sin personal plus betalat utrustning och inventarier samt genererat vinst till sågverksägarna, plus att de maskinentreprenörer som avverkat virket hos någon skogsägare också fått betalt för både arbetstid och maskiner, samtidigt som skogsägaren också fick betalt för det virke som avverkades. Så i den stora skalans skogsbruk är det en hel drös människor som försörjs av att privatpersoner och mindre företag köper virke hos Byggmax.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).