Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140408 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#659478
ulf 1 skrev:Ekologin är lika viktig i dag som för 200 år sen, kretslopp är inget man ska manipulera med ekonomi som förevändning.
- - -
att göra saker på naturens villkor ger alltid på lång sikt bättre ekonomi än att försöka sig på kortsiktiga vinster.

Då antar jag att du avstår från att äta mat producerad av dagens jordbruk och bara lever på bär, nötter, svamp och fisk som du kan fånga utan båt eller andra redskap, och inte bor i hus eller använder bil?

Allt du gör, hela tiden, manipulerar naturens kretslopp. Det du inte förstår är att du väljer godtyckligt ut nån viss del i nåt visst kretslopp och hävdar att just den detaljen ska ändras. För mig är du sinnebilden av en gammal, ogenomtänkt, inkonsekvent, gnällig, back-seat-driver-gubbe som hävdar att "det var bättre förr", när du var barn. 😉

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#659556 Ja börja med ditt bandsåg. Bort med det och använd en yxa. Om inte det räcker så varför inte en stenyxa då gör du garanterat inte någon skada på dina fantastiska utsikter och din fantastiska bäck. Vill du riktigt lida så rid en trähäst.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659578 Jag tycker det är bra att ni blir förbannade, det är ett första steg till förändring, för vare sig ni vill det eller inte, så kommer det att ske.
Vi lärde oss för 5 år sen, att om vi fortsätter ta emot alla världens utsatta människor så går vi själva under, många var rasande på de som sa att det var ohållbart med SD och halva folket i fronten, den politiska korrektheten satt som en fotboja på hela nationen och nazister och rasister var alla som inte bejakade detta paradigm.
Nu har dessa människor som skälldes för att vara rasister plötsligt blivit rumsrena och partierna slåss om vem som är mest restriktiv.
När vi pratar om (enligt mig) vårt usla skogsbruk, är det bara ett stort deja vu som kommer över mig allt har samma väg att gå som med invandringspolitiken, från förnekande till något självklart, jag tycker ärligt synd om Lars och Mellberg och er andra som hakar på i ert fördömande av det jag säger.
Hårklyverier med att jag borde hugga med yxa och påstående om att jag bara är en nostalgisk gubbe med längtan till en romantiserad ungdom, är bara så fel som det kan bli.
Försök inte ens att ge några omdömen om mina bevekelsegrunder, om ni inte orkat läsa och förstå vad jag skriver, så betackar jag mig för kvasipsykologiska analyser av mig.
Jag vill bara bevisa att det finns andra skogsbruksmetoder än kalhygge, och att de 95% av oss skogsägare inte har något att hämta hos de 5 stora i oligopolet, jag vill också bevisa att forskare är en bunt fegisar, på samma nivå som de flesta journalister, och de tillsammans har gjort detta skitskogsbruk möjligt genom sin feghet, där egna karriären är det viktigaste, och ett jävla steppande dagarna i ända, för att inte trampa någon maktmänniska på tårna.
Gud va skönt att vara en fri man.
Ja det här hade inte heller så mycket med Lövträd att göra, tycker säkert alla som inte klarar att ha två tankar i huvet samtidigt, men det hade det.
I dag ska jag intervjuas i Nerikes Allehanda, nästa vecka är det Logosols magazin, så mitt lilla korståg går vidare, vad ni än säger.
Ni andra får väl ägna er åt att städa efter skitskogsbruket, ut och leta barkborrar och omkullblåsta träd, men dra för fan inga egna slutsatser, för det gör de fem i oligopolet åt er och journalister och forskare viftar snällt med hela kroppen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#659580
ulf 1 skrev:Jag vill bara bevisa att det finns andra skogsbruksmetoder än kalhygge.

Fast du har hittills bara visat att du har fått ny skog där det tidigare var helt öppen mark i form av hygge eller åker. Eller hur?

Hur ska du få ny skog med annat än gran om det aldrig får bli kal mark? Tall, björk, asp, al, osv är pionjärer som kräver öppen mark (hygge eller brandfält) för att föryngra sig. Det har du ju själv sagt. Och några exempel på hur du testat med allehanda ädellöv kan du inte visa upp. Däremot har du gallrat, men det gör ju alla andra också så det är ingen nyhet.

Bara snack och ingen verkstad. 😀

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659585 Ja visst är det spännande att vi måste lära oss detta Lars, 70 förlorade år att ta igen.
Men tack vare fria forskare i andra länder kan vi läsa in oss på mycket, sen får vi lära oss det sista var och en har en unik bit av vårt klot, så varianterna är många, något fler ståndorter än vad en korkad skogsindustri tror.
De som gjort två ståndorter av Sverige, Tall och Gran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#659589
ulf 1 skrev:Ja visst är det spännande att vi måste lära oss detta Lars, 70 förlorade år att ta igen.
Men tack vare fria forskare i andra länder kan vi läsa in oss på mycket

Det du missar är (återigen)
- att vi redan kan detta, eftersom...
- ... vi redan läst och läser det som andra forskare producerat och har gjort så i över hundra år

Att du inte kan och inte lärt dig betyder inte att ingen annan kan det.

Du är dessutom inte unik. Det finns en hel drös människor idag som liksom du hävdar att skogsbruket borde bedrivas på ett annat sätt men hittills har ingen kunnat svara på frågan hur. Trots att vi vet så mycket om hur träd och skog fungerar så är din och deras lösning "gallra bara". Ja men de träd som gallras ut måste på sikt ersättas. Hur?? När alla våra beståndsbildande, kommersiellt intressanta trädslag utom gran är pionjärer, hur ska du då få upp nya träd utan att ha öppen mark, som de trädslagen kräver?

Alla som kan en del om träd vet att det inte går, men du hävdar att det visst går. Hur? Kan du inte förklara hur det ska gå till, rent konkret? Utan en massa svammel. Beskriv steg för steg hur du ska få pionjärträdslag att växa upp utan att ha öppen mark?

Hur har du lyckats med det hittills?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

jannee  
#659591 En gammal och i viss mån en sanning är att de växter (träd) som bäst trivs också på sikt tar överhanden.
MEN är det just de växter (träd) som vi vill ha och just där.
Forskning och förädling har gjort att idag kanske vi ska gynna andra arter av träd.
Titta bakåt och lär, men gå framåt är min devis.
I dag likväl som det varit under de tidigare generationerna är det vi människor som skapat de bestånd dagens skogar består av.
Nu planterar vi förädlat materiel men även exotiska sorter, en del lyckas andra lyckas inte så bra, framtiden kommer säkert att utvisa vilket som blir bäst (förhoppningsvis).
Var och en kan vara sin lyckas smed.
Ulf är optimist och tror på vad han gör, kanske rätt, kanske fel - framtiden ger besked.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659721 Helt klart är att vi måste ta ner skogsbruket på en mindre storskalig och lokal nivå.
Det jag står allt mer klart för mig att vi inte blir hållbara genom att frakta runt timmer som vi gör idag,
Visst är det nödvändigt att i bland göra ett köp eller försäljning som behöver fraktas några mil, men det borde vara undantagen, inte standarden.
Det jag sågar just nu, har inte körts mer än 250 meter, och det räcker för att försörja mitt företag ett 4-5 månader, sen kan jag flytta mitt sågverk några kilometer till min andra skog eller till min brädgård där jag har hundratals övergrova stockar som jag räddat från flisning och såga några månader till.
Det småskaliga gör också att andra inkomster från skogen, Stugor, Kurser och i samband med detta även beten och åkrar kan återställas, något som inte hade blivit av i ett kalhyggesbruk.
Något annat, Korslaminerat, att som stora Enso och andra satsa på den globala trenden med korslaminerat är ju att bara köra in litervis med lim i träet, och hur bra är det, det är förbjudet att elda med restprodukterna från dessa produkter.
Det finns en metod att göra detta helt naturligt med bara trä, för det är inget fel på att bygga med 2 tum 6 or som man lag i tre lager, isoleringen är helt perfekt och metoden klarar flervånings hus ... men ... limet ..
Så här gör man, korsa virket som vanligt, borra sen 20 hål per kvadratmeter, plggarna torkas till 5% fuktkvot, slå i dessa och sim sala bim så sväller dom till 16-18% och sitter så inihelvete att lim verkar löjligt.
Gör om gör rätt, hur svårt kan det vara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

bodaedet  
#659753 Å kostnaden på detta förfarande blir....
Tänk om tänk rätt

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#659758
bodaedet skrev:Å kostnaden på detta förfarande blir....
Tänk om tänk rätt


Så är det och när de här pluggade plankorna varit inne i huset något år så är allt nere på låg procent och då är det glappa pluggar. sen skulle nog inte ulfs ide tillåtas av byggsäkerhetsskäl.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659818 Vi är som vanligt långt efter den övriga världen när det gäller innovationer i trä och KL trä-som vi yrvaket börjat bygga fabriker för att tillverka har redan passerat stadiet där det limmas.
Plugg i husväggar av KL-trä vet vi inget om i detta U-land.
När man bygger med dessa väggar så ligger fuktkvoten på 18% vid 80% relativ luftfuktighet, den går sedan aldrig under 12 i fuktkvot, så hur pluggen ska lossa i väggen förstår jag inte, men ni kanske vet mer än jag (inte troligt).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659844 Dessutom är de två lim som används i KL-trä giftiga och canserframkallande, men va fan, man kan inte få allt när man måste tjäna pengar, och att skogsindustrin alltid prenumererar på greenwashingpriserna och släpar alla skogsägare ner i sin skit, det är väl inget att bli upprörd över som skogsägare, när man kan reta upp sig på alla naturmuppar som tycker man ska låta några träd stå kvar i bland.
Tänk hur man kan prioritera i sitt liv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659969 Och.... nej det finns inget miljövänligt lim som håller ihop stora byggelement till golv tak och väggar i ett flervåningshus, de litervis med lim som används per kvadratmeter är inte bara jävligt dyrt, det är farligt att ha inpå sig i den miljö som ett hem är, skit också för en industri som så gärna vill vara innovativa, men inte så jävla innovativa ... liksom.
Här en lite genomgång av vi har för utbud, och ja .. just det ..ju farligare ju bättre, och ska man limma ett 5våningshus så behövs bra grejer.

Akrylatlim är petroleumbaserat och innehåller sampolymererna; vinylacetat, eten och akrylater, etylhexaylakrylat och butylakrylat. Limmet används som golvlim för linoleum och plastmattor. Under appliceringen uppstår emissioner. Limmet kan förtvålas vid fukt och avge irriterande kemiska ämnen. Restmonomerna kan orsaka allergier.

Asfaltlim tillverkas av råolja och innehåller bitumen. Limmets aminer verkar irriterande på dem som arbetar med produkten men emissionerna är låga i härdat tillstånd.

Epoxilim innehåller epiklorhydrin, fenol och alkohol. Epoxi och epiklorhydrin är starka allergener och den sistnämnda är dessutom cancerframkallande. Epoxilimmer innehåller också östrogenlika ämnen i form av alkylfenoler och bisfenyl A.

Etyleacetatvinyllim består av vatten, etylen, vinyalacetat men kan också innehålla miljöskadliga fungicider och mjukgörare såsom det nerv och reproduktionstörande ämnet DBR.

Fenollformaldehydlim innehåller giftigt fenol, formaldehyd och organiska lösningsmedel.

Isocyantalim (Epioch) innehåller giftiga och miljöskadliga isocyanter, styrenbutadien-gummi eller polyvinylacetat.

Kontaktlim (kloropren- och neoprenlim) innehåller acetylen, klorin och höga halter organiska lösningmedel såsom toulen, xylen och hexan. Produkten är farligast vid applicering men även efter härdning kan giftiga kemikalier avges.

MS-polymerlim har likande användningsområden som PUR-lim men innehåller inte isocyanter och är därmed något mindre miljöskadligt. Det innehåller dock mjukgörare och tennorganiska föroreningar.

Polyuretanlim (PUR-lim) baseras på på hälsofarliga isocyanater som skadar nervsystemet och är allergiframkallande. Det kan också bilda marknära ozon och fotooxidanter och därmed skada växtligheten. Det används för att limma trä utomhus, metall, plast, betong m.m.

Polyvinylaceatlim/trälim är det enda syntetiska lim som inte innehåller formaldehyder men dock en rad andra problematiska ämnen som mjukgörare, biocider, kromhärdare mm gör ändå limmet betänkligt ur miljösynpunkt. Det klassas dock tillsammans med EVA-lim som de ofarligaste av syntetlimmerna.

Resocinol- och fenolresorchinolformaldehydlim (PRF) är hudallergiframkallande, kan ge skador på nervsystemet och är miljöfarligt. Fenol är giftigt. Limmet används bl.a. för tillverkning av limträbalkar, fönsterkarmar och ytterdörrar.

Styrenbutadienlim (SBR-lim) är ett kontaktlim. Det innehåller cancerframkallande butadien och nervgiftet styren som också misstänks orsaka cancer och vara mutagent.

UREA-formaldehydlim (UF-lim/karbamidlim) innehåller vatten, formaldehyd och urea. Det används för att limma faner, plywood, snickerier, parkett, dörrar och mattor på undergolv samt i spånskivor. UF-limmer avger vanligen höga doser formaldehyd till inomhusluften.
Vilken jävla glädjeförstörare jag är, tycker nästan synd om maffian.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659970 Det hade varit bra att ange källan till ovanstående text: http://ekobyggportalen.se/byggmaterial/lim-och-klister/

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#659974 Ja, helt klart är limmet i limträ idag ett problem. Klassificerade pannor får bränna spånet, därför säljs pellets från KL-trä idag som speciell industripellets.

Vi får hopoas att friktionssvetsning kommer, det kan tydligen bli starkare än lim.

Friktionssvetsning av trä, limträ utan lim!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).