Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140410 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658406
ulf 1 skrev:Lika dött som Svenskt skogsbruk är, lika dött blir det när jag är avstängd.

Ja, det har varit relativt lugnt och skönt på skogsforum medans du varit borta. Så vi andra har kunnat fokuserat mer på väsentligheter som t.ex. olika alkylatbränslens kvalitéer. 😉

Men som andra redan påpekat, så vill vi nu äntligen se exempel på lönsamma lövträdslag, som skulle kunna ersätta dagens barrskog.

Förslagsvis då med åtföljande kalkyler på beståndsnivå. För det hjälper ju föga om någon enstaka bottenstock/ha skulle ge några tusenlappar per kubik, om resten av beståndet bara skulle duga till massaved och brännved.

En liknelse. Det är ju förstås trevligt om man i ett tallbestånd kan få ut någon enstaka svarvstock/fanerstock/knivfura vid slutavverkning, men det hjälper ju föga om resten av tallbeståndet blev sönderbetat i ungdomen och sedan angriper av gremiella + törskate, varför stockarna bara duger till massaved, brännved och möjligtvis lägsta timmerklass. Ett sådant magert utfall lockar ju inte direkt till att föryngra med ny tallskog...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#658418 Upp till bevis Ulf1, berätta vad du kan utläsa av dom här två battingarna :)
1595848716_20200727_122458.jpg



Sen håller jag inte helt med Lars angående att se skillnad på stockarna. I dom allra flesta fall ser man bra vilka som är rotstockar. Ska vara ganska mycket lumpat innan det blir tvekan.

Andra stock på grov manuellhuggen tall brukar gå att se på barken, tredje å eventull fjärde är sen mycket svårare tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#658420 Får vi andra försöka sen, om ulf1 svarar?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#658422 Absolut! Gissa på så kmr jag med svaret sen 😀

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#658424
Blivande snickare skrev:Sen håller jag inte helt med Lars angående att se skillnad på stockarna. I dom allra flesta fall ser man bra vilka som är rotstockar.

Absolut!
Jag skrev inte att man inte kan göra det utan att Ulf inte kan det, pga bristande erfarenhet. Den som har apterat många träd ser det. Den som bara ser enstaka stockar i en hobbysåg ser det inte.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#658425
Lars Lundqvist SLU skrev:
Blivande snickare skrev:Sen håller jag inte helt med Lars angående att se skillnad på stockarna. I dom allra flesta fall ser man bra vilka som är rotstockar.

Absolut!
Jag skrev inte att man inte kan göra det utan att Ulf inte kan det, pga bristande erfarenhet. Den som har apterat många träd ser det. Den som bara ser enstaka stockar i en hobbysåg ser det inte.

Du har så rätt, jag som läste slarvigt! 😀

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#658462 Jag vet inte vad du vill jag ska "läsa" på dessa granreglar, men jag ser att du har haft den vänstra inne eller i solen då den fått ändsprickor efter en kapning, att den vuxit snabbare behöver ju inte betyda att den stått i en odling då det ju finns lika många ståndorter som träd, (vilket Lars och de andra experterna nog kommer att lära sig nån dag) men rent generellt så är den konstiga inställningen med vårt skitskogsbruk, att ju fortare ju bättre, väldigt tokigt tänkt.
Man ser en sak till, att den snabbvuxna granen börjat få det trångt och att den vänstra börjar växa lite fortare.
En sak som kompenserar barrsnacket är att jag kollat runt lite i världen vad man bygger hus med, och gissa, jo löv är mycket vanligt, Al, Ask, Asp, Björk, Bok, Ek, och tom Lönn verkar man använda.
Om ni läser om detta, så måste ni använda engelska, så ni kommer över den Svenska MUREN skapad av skogsindustrin tillsammans med Svenskt Trä och Skogforsk, törs inte säga något om SLU längre.
Sök på träslag och sedan nåt som "house frame", lumber kallas allt virke under 5x5 tum (12cm) mellan 5 och 8 tum kallas virket timber, över 8 tum (20 cm) heter byggnadsvirket beam.
I framtiden kommer all komposit, limmat eller laminerat att betraktas som gift, så det kan vara bra att ha en skog som kan leverera till medvetna människor, fibrerna vill ingen ha, så varför producera sådant.
I Tyskland har man byggt 5våningshus, helt i trä utan ett gram lim, bara rena trät, väggarna är 30 cm tjocka, 5 brädor och plank ihopfogade med träplugg som torkas till 4-5 i fuktkvot och sedan får svälla till det normala ca 15 i husväggar, och därmed sitter som p... i greta, det rör på sig utanför våra gränser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#658463 Ska vara den högra givetvis, jag hade inte bilden när jag skrev.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#658532 Världen runt används lövträd i byggnader, särskilt bra anses det vara i just frame house, som kommer att bli en stor produkt även här i Sverige, att bygga hus med en timmerstomme som grund är bland det smartaste man kan göra, då ett sånt hus blir väldigt flexibelt och öppet för ändringar.
i Australien är man inne på andra och tredje generationens återanvändning av lövtimret i byggnader, så hållbart verkar det vara också.
Medan vi limmar och limmar våra frodvuxna tunna skitgranar, så bygger man riktiga hus i andra länder av sina skogar.
https://www.thors.com.au/posts-beams många gånger har jag funderat på var innovationerna med skogen tog vägen i Sverige, sen ser jag hur nån jeppe från skogsindustrin skriker sig hes för att få hundratals miljoner till att göra alkohol av våra träd, träd som växer med 3 kubik per år i halva Sverige, när de växer med 100 kubik en båtlass bort.
Förresten var är innovationen, alkohol kunde man väl göra för 5 tusen år sen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#658533
ulf 1 skrev:Jag vet inte vad du vill jag ska "läsa" på dessa granreglar, men jag ser att du har haft den vänstra inne eller i solen då den fått ändsprickor efter en kapning, att den vuxit snabbare behöver ju inte betyda att den stått i en odling då det ju finns lika många ståndorter som träd, (vilket Lars och de andra experterna nog kommer att lära sig nån dag) men rent generellt så är den konstiga inställningen med vårt skitskogsbruk, att ju fortare ju bättre, väldigt tokigt tänkt.
Man ser en sak till, att den snabbvuxna granen börjat få det trångt och att den vänstra börjar växa lite fortare.
En sak som kompenserar barrsnacket är att jag kollat runt lite i världen vad man bygger hus med, och gissa, jo löv är mycket vanligt, Al, Ask, Asp, Björk, Bok, Ek, och tom Lönn verkar man använda.
Om ni läser om detta, så måste ni använda engelska, så ni kommer över den Svenska MUREN skapad av skogsindustrin tillsammans med Svenskt Trä och Skogforsk, törs inte säga något om SLU längre.
Sök på träslag och sedan nåt som "house frame", lumber kallas allt virke under 5x5 tum (12cm) mellan 5 och 8 tum kallas virket timber, över 8 tum (20 cm) heter byggnadsvirket beam.
I framtiden kommer all komposit, limmat eller laminerat att betraktas som gift, så det kan vara bra att ha en skog som kan leverera till medvetna människor, fibrerna vill ingen ha, så varför producera sådant.
I Tyskland har man byggt 5våningshus, helt i trä utan ett gram lim, bara rena trät, väggarna är 30 cm tjocka, 5 brädor och plank ihopfogade med träplugg som torkas till 4-5 i fuktkvot och sedan får svälla till det normala ca 15 i husväggar, och därmed sitter som p... i greta, det rör på sig utanför våra gränser.

Ditt faktiska svar på frågan är:
- ändsprickor
- variation i tillväxt
Har jag förstått rätt?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#658535 På svenska regelhus Ulf. Inget nytt som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#658552 Det kan ju vara bra om du läser vad jag skrev Hanatorp, vet inte vad du ens menar med regelhus, skrev jag att det skulle byggas med reglar, när kallade man bjälkar för reglar.
tror inte ens det finns gediget trä att köpa över 3tum8 i skogs u-landet Sverige, då blir det nåt limmat skit.
Bara att man kan bygga med lövträd är väl nytt här, att man bygger mycket mer såna hus nu och det ökar hela tiden, är väl också nytt här innanför murarna.
Att det givetvis inte fungerar med skiten som Svenska modellen producerar är också en nyhet för de flesta, och när detta går upp för er skogsägare ... ja då låtsas ni inte höra eller förstå vad jag säger.
Och vad är ditt svar på bilden då Machonisti, vet du ens om det är gran.
Jag har sett en del prat om stamkvistning på forumet, verkar vara väldigt viktigt för många, och jag håller med, vill man ha kvistfritt så finns två möjligheter, endera att lägga tid på sågning av kvistar eller att låta naturen sköta det själv (givetvis funkar det inte i den dysfuktionella typ av planteringar som fibermaffian skapar), att låta naturen sköta det är ju att föredra, är man minsta vaksam och kunnig så kan man hjälpa till på ett bra sätt själv, men det fordrar en flerskiktad skog för att det ska fungera bra.
När man då tittar på just vår dysfunktionella skogsindustri så ser man inga stamkvistningar, bolagen skiter i detta fullständigt, och det är ju självklart, dysfunktionell betyder just det, "något som fungerar dåligt eller till och med gör förhållandena värre:" Jag har ofta tänkt, när jag åker förbi alla dessa kvadratmil av planterad tall och gran med enormt kvistiga stammar "hur fan kan dom komma undan med detta skogsbruk, utan att "någon" förbjuder det", men sen så kommer logiken tillbaka och jag förstår att kombinationen av okunskap, pengar, makt och jävligt korkade lagstiftare, uppbackade av "vetenskapen" gör det möjligt.
Jag sågade igår flera grova stockar från min "lyft inte ett finger" blandskog, och gissa om det var glädjande, flera stockar var totalt kvistrena, och nu måste jag bara börja såga entums "båtbyggar" virke av en del, tyvärr har jag en order på plank att gå på till en byggställning och då får det inte vara kvistar i plankan, så de fick gå till människors säkerhet den här gången.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Vedproducent  
#658602 Gran och tall är ju det som anses starkast och bäst att bygga hus av. Men visst går det att bygga av lövträd. Somliga bättre än andra.
https://www.kalixbt.se/traslag-for-husbygge/

Tror inte du Ulf kommer få uppleva någon revolution med lövträd som husbygge i nordiska länder i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#658603 [quote="ulf
Jag sågade igår flera grova stockar från min "lyft inte ett finger" blandskog, och gissa om det var glädjande, flera stockar var totalt kvistrena, och nu måste jag bara börja såga entums "båtbyggar" virke av en del, tyvärr har jag en order på plank att gå på till en byggställning och då får det inte vara kvistar i plankan, så de fick gå till människors säkerhet den här gången.[/quote]

Kan du förklara för mig hur hela stockar var totalt kvistfria? Blev det ingen kvist när trädet växte upp utan bara toppskott?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#658604
ulf 1 skrev:order på plank att gå på till en byggställning och då får det inte vara kvistar i plankan,

Kvistfria plankor?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).