Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 139626 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#655579 Grundprinciper för alla som arbetar som lärare:

1) Svara på frågor! Alltid! Det är genom att fråga och söka svar på sina egna frågor som elever och studenter lär sig. Som lärare kan man hjälpa till i den processen genom att ställa frågor till studenterna för att få dem att problematisera det som undervisningen handlar om och ifrågasätta det som de trodde sig veta innan.

2) Använd aldrig nedsättande eller kränkande uttryck om någon!

3) Lär ut fakta, inte åsikter! Elever och studenter har rätt att bilda sig en egen personlig åsikt och uppfattning, baserat på de fakta som finns. Hur eleven/studenten värderar fakta handlar om världsbild, människosyn, politisk uppfattning, osv och där finns inget facit.

ulf 1 skrev:Jag har sagt att jag skulle behöva vara ett led i utbildningen för blivande Skog och Jägmästare,
- - -
Vad skulle jag kunna tillföra tänker de flesta hånfullt, ja någon?

Våra studenter träffar en hel del olika externa "lärare" under sin utbildning. Det är tjänstemän på myndigheter, anställda på företag, privata skogsägare, företrädare för ideella organisationer, osv. Syftet är att ge studenterna möjlighet att få se och höra hur andra resonerar och att få ställa frågor och diskutera med andra än oss lärare och andra studenter. Men en grundförutsättning är att de externa uppfyller kraven ovan.

De måste tåla att bli ifrågasatta utan att uppfatta det som hot, utan att bli upprörda, utan att gå till verbal attack mot de studenter som ställer frågor. De måste vara öppna och villiga att diskutera och ifrågasätta sina egna åsikter och sin egen uppfattning om fakta, och inse att vi vet mer om naturen och världen idag än när de själva utbildade sig.

Ett fjärde krav är naturligtvis att man är kunnig och har stor erfarenhet inom området som undervisningen handlar om och att man förstår skillnaden mellan fakta och värderingar.

Ulf, vad inom skogsbruk har du stor erfarenhet av och kan mycket om?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-01  
#655580 det är garanterat stor skillnad på yrkesmässig,effektiv sågning än att såga på hobbynivå då tid som bekant är pengar

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#655582
Lars Lundqvist SLU skrev:Grundprinciper för alla som arbetar som lärare:


3) Lär ut fakta, inte åsikter! Elever och studenter har rätt att bilda sig en egen personlig åsikt och uppfattning, baserat på de fakta som finns. Hur eleven/studenten värderar fakta handlar om världsbild, människosyn, politisk uppfattning, osv och där finns inget facit.


Nog kan man ge sin personliga åsikt efter att man presenterat fakta, problemet är att få alla studeranden att uppfatta att det var en personlig åsikt.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#655592 Vad Ulf har du publicerat av dina kunskaper? På vilka utländska Högskolor eller Universitet har du studerat? Har du någon gång disputerat, om så var skedde det i så fall? Det du hittills kommit med är dina egna åsikter utan den minsta stödjande fakta om vad du kommit fram till. Finns några sådana fakta alls?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#655603 Det är väldigt tråkigt att försvara ett dåligt skogsbruk med att kritikern inte vet vad han talar om, tror inte någon av er som öser galla över mig har varit i närheten av att såga så mycket på en bandsåg som jag gjort.
Idag har jag sågat virke för 10 tusen spänn på två timmar med min bandsåg, att jag kan göra det så fort har bara med storleken på stockarna att göra, ska det vara så förbannat svårt att förstå vad jag klagar på, det gör ju bara att ni bekräftar hur dysfunktionellt kalhyggesbruket är, jag har plockat ut stora granar ur en blandskog som ingen människa lyft ett finger i skogsbruksåtgärder på 60 år, och har sedan en underbar Björk/Asp/Al skog kvar där jag har alla möjligheter att bruka efter eget huvud och ni ser inget positivt i detta faktum, stackare.
Det är mycket att såga och mycket pengar lär det bli, ändå har jag bara gjort min skog ännu vackrare, och fastigheten har inte tappat en krona i värde snarare tvärtom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655604 Ulf1! Plockar du russinen ur kakan, så lär den kvarvarande kakan snabbt bli tämligen värdelös...

F.ö. går det att såga eget timmer, oavsett om timret är slutavverkat eller plockhugget. Bandsågen lär ju inte märka någon skillnad på avverkningsformen... 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#655700 Nej men naturen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#655705 Apropå ditt senaste foto:
De diameteruppgifter du lämnar då och då, är det normalt rotstockens bottendiameter, dvs stubbens diameter? Och hur mäter du? Klave? Ögonmått?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655707
ulf 1 skrev:Nej men naturen.

Den s.k. naturen anpassar sig till verkligheten. Något den har gjort i ca 3,8 miljarder år, alltså sedan liv uppstod på planeten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#655708 Jag la in ett mått på en stock för att man skulle kunna bedöma storleken på Granarna jag tog bort, storleken för oss som sågar har enorm betydelse, skillnaden på en normal slutavverkad bottenstock på 28cm brösthöjd och en som är 40 cm brösthöjd är 100% mer virke, men det tar bara 10 år i en blandskog, där träden trivs och inte blir törstiga.
Vidare så är ju tid pengar, så det går nästan lika fort att såga båda stockarna, skillnaden är minimal.
Niking du är hjärntvättad på flera sätt, förutom att du inte tror det är någon skillnad på dessa två skogsbruksmetoder.
Det är en myt som sprids från industrin att man plockar russin i skogen, men det kommer hela tiden nya russin, det gör det inte i en kaka.
Skogsindustrin plockar hela kakorna hemma hos dig och betalar inte ens för mjölet.
Så vem fan lurar vem här.
Det kommer aldrig mer att växa en gran i min nyskapade lövskog, men Lars påstår ju att det kommer att sluta med Gran, hur kan det kännas trovärdigt, det han säger, ungefär som jag skulle resa land och rike runt och säga att mina blandskogar skulle sluta med lövskogar, då skulle ni be mig besöka doktorn, men Lars doktrin är helt ok.
Kan man få be om lite skärpning i tankeverksamheten Niking, hört talas om SKOGSBRUK det betyder precis vad du tror, så börja där nu förfan, det är ju du som anpassar skogen till naturen, annars ligger du i gipsvagga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655711 Ulf1! Det lär nog komma gran underifrån i dina lövskogar, vare sig du vill eller ej. Det är ju ändå ett sekundärträd, som det finns väldigt gott om i många skogar.

Sedan är det upp till dig som skogsägare, ifall du låter granarna växa upp, eller om du aktivt röjer bort dem.

Sedan så är ju inte den skötta skogen natur, utan snarare kultur (alltså odling). En urskog är däremot natur. Skillnaden mellan en skött skog och en risig urskog är just en aktiv skogsskötsel.

Dina oförskämda påhopp om gipsvagga och hjärntvätt lämnar jag därhän.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 12 jul 2020, 21:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#655715
ulf 1 skrev:Jag la in ett mått på en stock för att man skulle kunna bedöma storleken på Granarna jag tog bort.

Ja, men mina frågor var om de diameteruppgifter du lämnar ofta är stubbdiameter, och med vad du mäter.

ulf 1 skrev:en normal slutavverkad bottenstock på 28cm brösthöjd och en som är 40 cm brösthöjd är 100% mer virke, men det tar bara 10 år i en blandskog.

Tolv centimeter i brösthöjd på granar på 10 år? Sex millimeters årsringar i en skog som du påstår är 20 m hög och som enligt dina uppgifter skulle hållit minst 300 m3/ha före gallring?

Jag antar att du som vanligt inte har mätt nånting utan bara hittar på?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
#655717
ulf 1 skrev:Nej men naturen.


Du hade också kunnat valt att behålla kvar en blandskog (löv/gran) men det ekonomiska resultatet i sågverksdelen, på gran, ska man naturligtvis inte förakta.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-01  
#655724 hur kan det bli 100% mer virke med 12 cm skillnad i brösthöjd?

jag bara undrar...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#655729 Grundytan på ett träd som är 28 cm är 616 cm2.
Ett träd som är 40 cm har grundytan 1256 cm2.
Så om det är samma höjd på träden så stämmer det. Men 40 cm-trädet är förmodligen högre och då blir det ännu större skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).