1) Svara på frågor! Alltid! Det är genom att fråga och söka svar på sina egna frågor som elever och studenter lär sig. Som lärare kan man hjälpa till i den processen genom att ställa frågor till studenterna för att få dem att problematisera det som undervisningen handlar om och ifrågasätta det som de trodde sig veta innan.
2) Använd aldrig nedsättande eller kränkande uttryck om någon!
3) Lär ut fakta, inte åsikter! Elever och studenter har rätt att bilda sig en egen personlig åsikt och uppfattning, baserat på de fakta som finns. Hur eleven/studenten värderar fakta handlar om världsbild, människosyn, politisk uppfattning, osv och där finns inget facit.
ulf 1 skrev:Jag har sagt att jag skulle behöva vara ett led i utbildningen för blivande Skog och Jägmästare,
- - -
Vad skulle jag kunna tillföra tänker de flesta hånfullt, ja någon?
Våra studenter träffar en hel del olika externa "lärare" under sin utbildning. Det är tjänstemän på myndigheter, anställda på företag, privata skogsägare, företrädare för ideella organisationer, osv. Syftet är att ge studenterna möjlighet att få se och höra hur andra resonerar och att få ställa frågor och diskutera med andra än oss lärare och andra studenter. Men en grundförutsättning är att de externa uppfyller kraven ovan.
De måste tåla att bli ifrågasatta utan att uppfatta det som hot, utan att bli upprörda, utan att gå till verbal attack mot de studenter som ställer frågor. De måste vara öppna och villiga att diskutera och ifrågasätta sina egna åsikter och sin egen uppfattning om fakta, och inse att vi vet mer om naturen och världen idag än när de själva utbildade sig.
Ett fjärde krav är naturligtvis att man är kunnig och har stor erfarenhet inom området som undervisningen handlar om och att man förstår skillnaden mellan fakta och värderingar.
Ulf, vad inom skogsbruk har du stor erfarenhet av och kan mycket om?