Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140447 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Mellberg  
#646467 Inte mycket om lövträd som ger pengar i tråden längre och varför det. Det är gran och tall som ger lönsamhet i det Svenska skogsbruket och trakthyggesbruket är huvudspåret. 8)

Du får gärna propagera för din hobbyverksamhet, men riktigt skogsbruk är det inte :mrgreen:

Den Svenska skogen tar upp minst 120 miljoner ton koldioxid årligen. Här talar vi om verklig klimatnytta Ulf 1. :d

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646470
isteskog skrev:Tydligen har "skitskogsbruket" levererat! 🙃

Verkar vara hög kvalité på virket som kommer därifrån🤭.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646471 "Vad säger det då undrar ni, "

Ja inte mycket....
Mer än att du knappt förstår att knyta skorna...

Det skulle vara så mycket om löv, men han återkommer till att såga gran...och sälja gran, leva på att sälja gran...

Vad är det för skillnad på honom och industrin?
Industrin gör pengar och är tyst.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#646476 Egentligen begriper jag inte hur ni orkar argumentera mot ulf1. Kan inte han få leva i sin kanske fantasivärld med bra inkomster.
Går ju inte att ta honom helt på allvar.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646481
ulf 1 skrev:Lars tjatar om att jag kalavverkat den lilla planterade åkern, nej jag har tagit bort de fula och tråkiga räta raderna av granar på en uppbruten mark som är ämnad att livnära djur eller människor utan träd, det ligger mycket slit (egentligen ofattbart) bakom en åkerteg, ingen skulle idag ens ägna tanken åt att med handkraft flytta tusentals tunga stenar för att få sitt levebröd.
Det är en självklarhet för mig att hedra människorna som gjort detta med att återupprätta deras med blod svett och tårar gjorda arbete.


Ja, Ulf1! Du har kalhuggit den biten, alltså skövlat skogen. Varför förnekar du det?

Att det var marginalåker där för en eller några generationer sedan, är tämligen ointressant idag. Markanvändningen förändras över tid, beroende på hur samhället förändras över tid. Så lär det fortsätta, så länge det finns människor på jorden.

Kanske kommer det en tid då det åter blir nödvändigt att odla upp dessa marginalskiften igen, för att klara befolkningens överlevnad, men där är vi knappast idag. Utvecklingen går ju snarare åt motsatt håll, där många marginalmarker planteras igen å då företrädesvis med förädlade granplantor.

Jag har f.ö. en hel del f.d. marginalåkrar, som planterades igen på 1960-talet. Jag har inte en blekaste tanke på att försöka odla upp dem igen, utan istället plantera nya förädlade plantor när skrifterna har avverkats.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

röjar kalle  
#646505
halvproffs skrev:Egentligen begriper jag inte hur ni orkar argumentera mot ulf1. Kan inte han få leva i sin kanske fantasivärld med bra inkomster.
Går ju inte att ta honom helt på allvar.

Jo det skall jag tala om käre halvproffs.Det den käre Ulf har fått dom goda pojkarna att börja ifråga sätta innerst inne om det verklig är rätt som dom lärt sig.Och då är bästa försvar anfall.Den gode Ulf sitter nog på kammaren och skrattar gott åt dom.Han verkar besitta en del färdigheter i psykologi. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#646506 Är man psykolog om folk runt en blir förbannade?
Då har jag tre unga psykologer hemma, den yngsta är 12.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Torbjörn Johnsen  
#646513
vinterrojarn skrev:"Vad säger det då undrar ni, "

Ja inte mycket....
Mer än att du knappt förstår att knyta skorna...



Avstå från personangrepp, tack!

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

fendt311  
#646519
machonisti skrev:Är man psykolog om folk runt en blir förbannade?
Då har jag tre unga psykologer hemma, den yngsta är 12.

Vansinne är ärftligt. Man ärver det av sina barn.😊

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646528 Magsyran är grov ser jag.
Mig anser man ha personangrepp för mig men när den käre ulf hoppar på Lars i inlägg på inlägg, då jävlar slår man ner näven och säger fy fan va bra....
Eller har ni inte läst som vanligt?
Det var och är väl lättare att läsa det jag skrev..

Men missade hela poängen, för man läste bara början...som vanligt....
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 25 maj 2020, 19:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646529
röjar kalle skrev:
halvproffs skrev:Egentligen begriper jag inte hur ni orkar argumentera mot ulf1. Kan inte han få leva i sin kanske fantasivärld med bra inkomster.
Går ju inte att ta honom helt på allvar.

Jo det skall jag tala om käre halvproffs.Det den käre Ulf har fått dom goda pojkarna att börja ifråga sätta innerst inne om det verklig är rätt som dom lärt sig.Och då är bästa försvar anfall.Den gode Ulf sitter nog på kammaren och skrattar gott åt dom.Han verkar besitta en del färdigheter i psykologi. :grin:


Aldrig tänkt på att det mest troligt är tvärtom?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
#646535
röjar kalle skrev:.Den gode Ulf sitter nog på kammaren och skrattar gott åt dom.Han verkar besitta en del färdigheter i psykologi. :grin:


Klarsynt observerat
Man kan inte låta bli att beundra det sätt trådskaparen , trots trådtitel , låter sin beundran för gran och trakthyggesbruk skymta fram.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646601 Alltid lika roligt att komma hem efter ett tolvtimmarspass och läsa hur upprörda ni är, men nu börjar jag förstå att NI förstår, bra det.
Då tar vi ett varv i min blädning, observera detta, blädning alltså inte en slutavverkning eller gallring, och att återställa gamla åkermarker har inget med kalhygge att göra, det är bara barnsligt att hålla på som Lars gör, snart var väl istiden en stor jävla kalavverkning om han får hålla på.
Det är lite farligt att kalla något ingrepp i sin skog för nånting överhuvudtaget för då kommer en hög bullshittare och vill kalla det något annat, men jag har myntat ordet blädning och det är alla sorters ingrepp som går ut på att skörda i sin skog och hela tiden ha skogen intakt, kan vi sluta att tjaffsa om vad det ska heta nu.
Här får ni tre bilder från min blädning med information om vad det är ni ser, och alla kalhyggesälskare borde bryta ihop nu, men det är bara att gå vidare, för jag får alltid rätt, så är det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646613
ulf 1 skrev:jag har myntat ordet blädning och det är alla sorters ingrepp som går ut på att skörda i sin skog och hela tiden ha skogen intakt,

Nej, det du har gjort är dels att kalhugga en bit och dels gallra en bit.

Ingenting av det du gör har med blädning att göra. Det begreppet definierades redan i slutet av 1800-talet, alltså för långt över 100 år sen, och motsvarade redan då vad man i tysktalande länder än idag kallar Plenterung, och blädningsskog för Plenterwald. Och det är inte vad du har.

Varför vågar du inte kalla din kalhuggning för kalhuggning?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#646616 Jag förstår inte det speciella med ditt timmer.
Eller är det ett lövträd förklätt till gran?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).