Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140307 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#653251 Produktionen av pappersprodukter...

1593714981_bf1904ee-5098-47e1-8dc5-455f26c91702.jpeg

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#653252 Försvinner förpackningarna så kommer det bli jobbigt för internet handlarna....

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#653255 Skulle man inte kunna göra drivmedel av lövträd?

@Lars Lundqvist SLU

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653280
vinterrojarn skrev:Skulle man inte kunna göra drivmedel av lövträd?

@Lars Lundqvist SLU


Var det inte det man sysslade med i Sverige under andra världskriget, alltså gengas? 😉
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#653283 🤣 Jo möjligt...
Men om man idagens samhälle kunde skapa bränsle av lövträd så finns ju möjligheten att kunna få ännu lite bättre betalt för virket framöver...

Hittade bara information om talltoppar till bränsle....

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#653286 Jag har en kompis som kör varje dag på gengas, med små lövträbitar, det funkar perfekt. Ja vad ska förpackningar göras av, skulle tippa på att den som slutar slå in sina produkter i jävla massa papper och kartong kommer att få ett stort försprång i sin marknadsföring, när folk får veta sanningen om papper, varför inte en fin träask av något lövträd, ser redan att trälådor börjar bli vanliga i butiker.
Att gå omvägen via kokning utsläpp av koldioxid och energislöseri eller göra produkter av trä. Det är kanske en av många lösningar, jag sågade 2,4 mm faner häromdagen åt en kund, perfekt för små askar.
Och visst Lars, pappersförpackningar och papperstillverkning har ökat trots många siare som spådde en nergång då när tidningar och mejl började komma digitalt, men jag lyckas fortfarande tänka själv, och då ser jag att papper som en stor produkt i framtiden är lika säkert som snöbollar i helvetet.
Men undrar om inte skogsindustrin skulle kunna inbilla politikerna det förresten.
Jag berättade om att Värtaverken köper flis från Brasilien, nu köper dom också från Afrika, fartygen brukar lasta 40 tusen ton och man undrar lite hur det funkar rent penningmässigt, alla här verkar ju så bekymrade över vad som lönar sig och inte, med flis från Afrika och Brasilien, Hm, får nog titta lite mer på detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#653287 Vad ska vi emballera med istället? Löv?
Plast?

Träaskar? Då kommer nog PostNord bli jätteglada, när de ska leverera paket i trapphus mm... 🤣 🤣
Eller DHL/Schenker frakta varor....
Eller varför inte alla andra som hanterar något som normalt ligger i kartong....
Omvårdnads personalen blir nog glada över att behöva ta hand om ännu krångligare emballage när blöjor mm kommer till boenden mm...
Jösses...
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 02 jul 2020, 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#653290
ulf 1 skrev:, jag sågade 2,4 mm faner häromdagen åt en kund,

Här har du möjlighet att lära mig nånting.
Hur sågar du ett så exakt mått?
Eller hyvlades bitarna till mått?

Det finns så många variabler som spelar in när man vill ha ett på tiondels millimetern exakt mått, sprickor, spänningar i stammen, sågbordets uppställning ja till och med skränkningen på bladet du kör med.

Berätta hur du gör! Jag vill lära mig!

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653293
vinterrojarn skrev:🤣 Jo möjligt...
Men om man idagens samhälle kunde skapa bränsle av lövträd så finns ju möjligheten att kunna få ännu lite bättre betalt för virket framöver...

Hittade bara information om talltoppar till bränsle....


Varför inte energitäta batterier av lövträd? Batteridrift har ju vissa fördelar, har jag märkt...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Sid Fernwilter  
#653294
vinterrojarn skrev:Nej helt korrekt.
Det gör jag inte.
Dock har inte själv förädling med trådens innehåll att göra, för då skulle det varit tips eller en aktiv del man måste göra för att lövträden skall vara lönsamma..

Nu framgick inte detta från början att det var avsikten med tråden, att få den småskaliga verksamheten att ta överhanden, utan mer att lövträden kan ge pengar.

Vilka är dessa?
Vad har de för värde/m3?
Vart är bästa pris?
Hur kan vi andra skapa högre värden som ger kapital?
(Utan själv förädling).

När överstiger lövets värde barrets?
Vid vilken kalkyl är lövet bästa möjliga trädslag för en fastighet oavsett läge i landet?




Det beror ju på vilket lövträdslag man menar men för exempelvis ek är det från och med 20 cm i topp, Cirka 800 kr/m3fub plus eventuellt volymtillägg, Under 20 cm är barret bättre betalt.

Boken och asken behöver nog i alla fall bli dubbelt så grova som eken innan de betalas bättre än grantimmer.

Oavsett läge i landet? Kan inte komma på någon sådan kalkyl.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#653296
Sid Fernwilter skrev:
vinterrojarn skrev:Nej helt korrekt.
Det gör jag inte.
Dock har inte själv förädling med trådens innehåll att göra, för då skulle det varit tips eller en aktiv del man måste göra för att lövträden skall vara lönsamma..

Nu framgick inte detta från början att det var avsikten med tråden, att få den småskaliga verksamheten att ta överhanden, utan mer att lövträden kan ge pengar.

Vilka är dessa?
Vad har de för värde/m3?
Vart är bästa pris?
Hur kan vi andra skapa högre värden som ger kapital?
(Utan själv förädling).

När överstiger lövets värde barrets?
Vid vilken kalkyl är lövet bästa möjliga trädslag för en fastighet oavsett läge i landet?




Det beror ju på vilket lövträdslag man menar men för exempelvis ek är det från och med 20 cm i topp, Cirka 800 kr/m3fub plus eventuellt volymtillägg, Under 20 cm är barret bättre betalt.

Boken och asken behöver nog i alla fall bli dubbelt så grova som eken innan de betalas bättre än grantimmer.

Oavsett läge i landet? Kan inte komma på någon sådan kalkyl.


Det var ju detta jag menade med trådens titel..
Lövträd som ger pengar...
Du ska ha tack för svaren iallafall.
👍

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Sid Fernwilter  
#653298
vinterrojarn skrev:
Sid Fernwilter skrev:
vinterrojarn skrev:Nej helt korrekt.
Det gör jag inte.
Dock har inte själv förädling med trådens innehåll att göra, för då skulle det varit tips eller en aktiv del man måste göra för att lövträden skall vara lönsamma..

Nu framgick inte detta från början att det var avsikten med tråden, att få den småskaliga verksamheten att ta överhanden, utan mer att lövträden kan ge pengar.

Vilka är dessa?
Vad har de för värde/m3?
Vart är bästa pris?
Hur kan vi andra skapa högre värden som ger kapital?
(Utan själv förädling).

När överstiger lövets värde barrets?
Vid vilken kalkyl är lövet bästa möjliga trädslag för en fastighet oavsett läge i landet?




Det beror ju på vilket lövträdslag man menar men för exempelvis ek är det från och med 20 cm i topp, Cirka 800 kr/m3fub plus eventuellt volymtillägg, Under 20 cm är barret bättre betalt.

Boken och asken behöver nog i alla fall bli dubbelt så grova som eken innan de betalas bättre än grantimmer.

Oavsett läge i landet? Kan inte komma på någon sådan kalkyl.


Det var ju detta jag menade med trådens titel..
Lövträd som ger pengar...
Du ska ha tack för svaren iallafall.
👍



Tyckte faktiskt att du hade väntat länge nog på svar. 👍

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#653299
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:🤣 Jo möjligt...
Men om man idagens samhälle kunde skapa bränsle av lövträd så finns ju möjligheten att kunna få ännu lite bättre betalt för virket framöver...

Hittade bara information om talltoppar till bränsle....


Varför inte energitäta batterier av lövträd? Batteridrift har ju vissa fördelar, har jag märkt...
/Niklas


Hmm 🤔 🌳 🤔 🤔 får nog fundera en stund till...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

tallen100  
#653301
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:🤣 Jo möjligt...
Men om man idagens samhälle kunde skapa bränsle av lövträd så finns ju möjligheten att kunna få ännu lite bättre betalt för virket framöver...

Hittade bara information om talltoppar till bränsle....


Varför inte energitäta batterier av lövträd? Batteridrift har ju vissa fördelar, har jag märkt...
/Niklas

Popp-el borde funka 🤭

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653304
tallen100 skrev:
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:🤣 Jo möjligt...
Men om man idagens samhälle kunde skapa bränsle av lövträd så finns ju möjligheten att kunna få ännu lite bättre betalt för virket framöver...

Hittade bara information om talltoppar till bränsle....


Varför inte energitäta batterier av lövträd? Batteridrift har ju vissa fördelar, har jag märkt...
/Niklas

Popp-el borde funka 🤭

Ja, det borde väl kunna bli popp-is framåt vintern. 🤭
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).