Trähantverk

Virke av Hägg.

12 inlägg 5790 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virke av Hägg.

ÅsaNisse  
#580598 Jag har en Hägg som ska tas ned till vintern, och funderar på vad jag ska göra av den. Det känns som att det borde finnas plats för den till snickeri eller liknande trots att tunnband inte är någon stor produkt idag.
Tips och förslag önskas.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Virke av Hägg.

JensSkoog  
#580759 Veden är seg och toler bra att användas som skaft och i höräfsor.
Snygg färje, gul med mörk ved i mitten, men den doftar illa när man hugger och klyver den.
Den brinner bra och doftar inte illa när den turkat.
Kan gott tänka mig att den skulle vara bra för småslöjd, men har
aldrig hittat på själv att använda den till det.

Visste inte att den användes till tunnband. När jag var pojk, använde bästefar den eller ek i räfsorna och i skaft.
Vi använde hassel när vi gjorde band till hummerfällor(??) eller vad det kallas.
Min far skulle aldrig använda något med stark doft i dom, eftersom hummer inte gillar det enligt han.

Avatar Fallback

Re: Virke av Hägg.

axwell  
#580768 Gjorde några smörknivar av det stenhårda häggvirket och det blev toppers, lätt att polera fram en mycket len yta.

Tyvärr helt värdelösa som smörknivar, fibrerna reser sig direkt när kniven utsätts för väta.

Avatar Fallback

Re: Virke av Hägg.

Avslutat-02  
#580769
axwell skrev:Gjorde några smörknivar av det stenhårda häggvirket och det blev toppers, lätt att polera fram en mycket len yta.

Tyvärr helt värdelösa som smörknivar, fibrerna reser sig direkt när kniven utsätts för väta.


Om man doppar materialet i parafinolja då?

Avatar Fallback

Re: Virke av Hägg.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580903 Du ska göra foderkrubbor och stallinredning. Sk krubbitare lär ska sluta tugga på inredningen om den görs av hägg.

Användarvisningsbild

Re: Virke av Hägg.

JensSkoog  
#580907
D Brown skrev:Du ska göra foderkrubbor och stallinredning. Sk krubbitare lär ska sluta tugga på inredningen om den görs av hägg.

Smakar kanske lika illa som den doftar färsk - då ville jag inte bita i den als :lol:

Avatar Fallback

Re: Virke av Hägg.

Avslutat-02  
#580911 Kattpiss...... brukar det lukta när man röjer ner dessa träd....

Avatar Fallback

Re: Virke av Hägg.

axwell  
#580916
vinterrojarn skrev:Kattpiss...... brukar det lukta när man röjer ner dessa träd....

Just kattpiss tycker jag stämmer bättre mot svarta vinbär.

Kommer inte på nåt som luktar nog illa för att påminna om nysågad hägg. :???:

Avatar Fallback

Re: Virke av Hägg.

Avslutat-02  
#580919
axwell skrev:Gjorde några smörknivar av det stenhårda häggvirket och det blev toppers, lätt att polera fram en mycket len yta.

Tyvärr helt värdelösa som smörknivar, fibrerna reser sig direkt när kniven utsätts för väta.


Vad ska du ha för en smörkniv? :-bd

Avatar Fallback

Re: Virke av Hägg.

axwell  
#580924
vinterrojarn skrev:Vad ska du ha för en smörkniv? :-bd

Smörknivarna är inte begravna, nä dom åkte till himmelens höjder i samband med kremeringen.
Askan kan ev. ha spridits runt nån svartvinbärsbuske. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Virke av Hägg.

Avslutat-02  
#580928 Av kattpiss är du kommen till kattpiss skall du åter varda? :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Virke av Hägg.

Anders_A  
#691987 När jag täljt smörknivar av hägg har jag doppat de i vatten så att fibrerna reser sig och därefter slipat av det sista och därefter smörjt med kokt linolja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).