Trähantverk

Råd om uppfräschning av hyvelbänk

33 inlägg 16857 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Jole  
#547190 Tack för tipset, Jens! :-bd Jag gnodde tills oljan nästan självantände och det blev hur fint som helst!



Blev även en ny botten av masonit i verktygstråget och, som den uppmärksamme har sett, en ny trissa (heter det så? :???: ) på bänktvingen. Efter lite grubblande grävde jag fram en rejäl bit ask (tror jag) ur virkeshögen och for med den och en skiss till den lokala träindustrin som slängde klabben i planhyveln och sågade ut en hyfsat rund bit ur den. Tills de egna maskinerna är avdammade är det rätt skönt att det inte är långt till Belganet, byn som förmodligen har flest träindustrier per capita i landet. :grin:


Ett Åsa-Nisse-lager bestående av ett par brickor i botten av hålet ser (förhoppningsvis) till att träklossen inte roterar med gängstaven när man drar åt hårt. För övrigt är gängstavarna för låsningsblecket bara dragna i träet. Jag trodde först att jag skulle behöva en droppe epoxy i hålet för att det skulle hålla men det verkar funka bra utan. Det är ju ingen egentlig belastning på dem.


Monterat och klart! Gängorna fick sig också en omgång med rostlösare och stålborste.
Försmädligt nog upptäckte jag vid monteringen att den, som jag trodde, rejält tilltagna ask-trissan inte var tjock nog så tvingen stannar 2 cm från anhållet. :roll: Jag funderar på att skära till och limma på gummipucken från en domkraft men det får bli en annan dag.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Bax  
#547196 Eller en vanlig puck......

Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

halvproffs  
#547206 Nja,puck tror jag kommer att färga stycket som kan vara färdigputsat. Tycker att du ska ha en större trissa eller ser den bara liten ut på bilden.

Avatar Fallback

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Jole  
#547210 Tja, den är 8cm i diameter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

halvproffs  
#547223 Det blir bra 👍

Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

JensSkoog  
#547246 Snyggt, Jole :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Jole  
#547546 Tack, Jens. Det värmer! 🤗

Jag fick ett ryck idag och kunde säkert spenderat initiativet på något nyttigare men de där sista centimetrarna grämde mig. Dosborr är definitivt inte rätt verktyg för jobbet men i brist på bandsåg och svarv fick det duga. Svedd, ful och centimetern smalare blev resultatet men det får duga så länge.



PS. En lite orelaterad fundering: Snickarverkstan som jag håller på att färdigställa ligger bredvid garaget/metallverkstan i en ladugård. Under golvet i snickarverkstan finns ett rum som bäst kan beskrivas som en blandning av krypgrund och innerkällare. Väggarna är av sten och golvet består av berg i dagen, jord och en gjuten platta med en potatiskällare av lecablock ovanpå. Skulle ett utrymme med det klimatet kunna husera en 200 liters kompressor och kanske även en spånsug så de inte behöver väsnas och ta plats en våning upp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

JensSkoog  
#547557 Varför inte - finns ju inte något bättre än att använda rum som annars inte är till något.
Det ända som spelar någon roll, är ju att du själv kan komma in där och serva kompressor och spånsug, och att det finns tillräckligt med luft in genom ventilar eller dylika så det inte blir undertryck i rummet när båda kompressor och avsug går.

Avatar Fallback

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Jole  
#547564 Jo tillflöde har jag tänkt på men rummet lär nog aldrig ha något självdrag. Jag lurar på huruvida en handfull kompressorcykler i veckan ger nog cirkulation för att en spånsäck, som kanske bara töms en gång om året, inte ska bli dålig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

halvproffs  
#547573 Tänk på att spånsugen tar varmluft från snickeriet när du använder den.

Avatar Fallback

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Brorsan  
#547577
Jole skrev:
PS. En lite orelaterad fundering: Snickarverkstan som jag håller på att färdigställa ligger bredvid garaget/metallverkstan i en ladugård. Under golvet i snickarverkstan finns ett rum som bäst kan beskrivas som en blandning av krypgrund och innerkällare. Väggarna är av sten och golvet består av berg i dagen, jord och en gjuten platta med en potatiskällare av lecablock ovanpå. Skulle ett utrymme med det klimatet kunna husera en 200 liters kompressor och kanske även en spånsug så de inte behöver väsnas och ta plats en våning upp?


Kompressorn är väl ok.
Spånsugen med allt damm i ett källarfuktigt rum känns inte bra p.g.a eventuella mögelproblem.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

JensSkoog  
#547600 Jag är ju lite idiot så här på lördagen :((
Måste bero på att jag har skottat snö halva dan :wink:

Spånsugen drar ju luft från verkstan och då kan det ju snabbt
bli illa om den luften är varm och dammig.
Då blir det ju extra viktigt att du får cirkulation och byte av luft i
rummet där nere, vare sig genom fläkt som drar ut eller om
spånsugen kan blåsa direkt ut genom väggen.
Har du koll på hur fuktigt rummer är till vanligt?

Avatar Fallback

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Jole  
#547651
JensSkoog skrev:Jag är ju lite idiot så här på lördagen :((
Måste bero på att jag har skottat snö halva dan :wink:

Spånsugen drar ju luft från verkstan och då kan det ju snabbt
bli illa om den luften är varm och dammig.
Då blir det ju extra viktigt att du får cirkulation och byte av luft i
rummet där nere, vare sig genom fläkt som drar ut eller om
spånsugen kan blåsa direkt ut genom väggen.
Har du koll på hur fuktigt rummer är till vanligt?


Jo det var lite det jag hade på känn. Det med spånsug var bara en vild idé som for genom huvudet på mig. De flesta spånsugar är av dammsugarpåse-typen och blåser bös och allt i en nätsäck så externt utblås är nog inget alternativ. Även om det ju går att få bra fart på luften även i nere katakomberna så blir det nog mer jobb än det är värt. Ett alternativ är att borra horisontellt istället och ha spånsugen på logen intill snickarverkstan. Där blåser det bra även utan extra fläktar. Nåja... Vi lägger det projektet åt sidan så länge. Kompressorn verkar däremot vara en mer rimlig kandidat för flytt ner till källaren. Är det någon som har några fler kloka tankar om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

halvproffs  
#547668 Jag tycker att du ska ha spånsugen i verkstan dels som jag skrev tidigare att den suger stora mängder luft och hyvlar du i en metallbit eller gruskorn kan det uppstå en gnista som antänder spånet i säcken utan din uppsikt. Det är inte om ett hyvleri brinner utan när är ett talesätt.
Hoppas jag inte skrämde upp dig i onödan men man ska va försiktig.

Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

JensSkoog  
#547688 Fick det demonstrerad på en säkerhetskurs när jag jobbade i skolan och ansvarade för slöjd.
Det var den tiden då alla fick pålägg om att det skulle vara spånsug på skolan.
Gubben från brandkåren hade fixad till en demonstationsmanick
och skickade gnistar in i en spånsugsäck där det
var max luftgenomströmmning, och hela säcken gick upp i lågor
snabbare än jag kunne ha hämtar något att släcka med. :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).