Trähantverk

Tryckad Svensk furu, bästa trallen för klimatet

6 inlägg 4294 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tryckad Svensk furu, bästa trallen för klimatet

Fredrik Reuter  
#521378 Svenskt Trä har nu släppt en genomgång av hur olika typer av material för trädgårdsaltaner påverkar miljön med avseende på koldioxidutsläpp. Lägst CO2-utsläpp får den "vanliga" tryckimpregnerade (tryckade) trätrallen gjord på Svenskt talltimmer (furu). Studien har räknat på en livscykelanalys och med CO2-ekvivalenter, så här blev resultatet (lägst utsläpp högst och i CO2-ekvivalenter:

NTR Furu från Sverige: 172 kg
Ipé från Brasilien: 265 kg
Betong, Sverige: 412 kg
Sibirisk lärk, Sibirien: 422 kg
Komposit, Tyskland: 1296 kg
Komposit, Kina: 1867 kg

Att Sibirisk lärk hamnar såpass långt ner beror på att den importeras från Sibirien och har halva livslängden på materialet. Studien har räknat på en livslängd på 30 år och då behöver Sibirisk lärk läggas om en gång under denna tid då livslängden på materialet anses vara 15 år.

För att sätta det hela i perspektiv har de också konverterat dessa siffror till bilkörning. En trätall av Svensk tryckad tall som lever i 30 motsvarar 143 mils bilkörning med bensinbil som släpper ut 120 gr/km.

För den kinesiska träkompositen är motsvarande siffra 1.555 mil eller nästan 11 ggr högre, se diagrammet nedan.

Trots att vi pratar om tryckimpregnerat trä (den kemiska processen är medräknad i studien) så är alltså Svenskt trä 2,4 ggr mer klimatsmart än betong. Alltså är det mer än dubbelt så bra att bygga med Svenskt trä jämfört med Svensk betong!

Studien: https://uploads-ssl.webflow.com/5a93e74 ... verkan.pdf




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Tryckad Svensk furu, bästa trallen för klimatet

jakobn  
#620774 Intressant! Men borde vara ännu klimatsmartare att göra trall av ek tänker jag. Eller tänker jag fel :d

Användarvisningsbild

Re: Tryckad Svensk furu, bästa trallen för klimatet

Torbjörn Johnsen  
#620784 Kärnved av ek borde ju vara hållbar. Frågan är väl om tryckad fura håller i 30 år?

Avatar Fallback

Re: Tryckad Svensk furu, bästa trallen för klimatet

Jckssn  
#620810 Skulle vara intressant att se var obehandlad kärnfuru skulle hamna.

Avatar Fallback

Re: Tryckad Svensk furu, bästa trallen för klimatet

Astrix1  
#620823 Min trall är över 30 år och frisk ,tryckt utanför Ludvika i Hagge säkert mer arsenik på den tiden, nerlagt i Hagge nu

Avatar Fallback

Re: Tryckad Svensk furu, bästa trallen för klimatet

jakobn  
#620968 Jag får för mig att det spelar stor roll hur årsringarna ligger i brädan. Det är ju ett extremt klimat för virke med värme, kyla, fukt i orimliga proportioner. Ligger årsringarna fel blir det massor med småspricker när virket rör sig som det sedan samlas fukt. Är det dessutom överdrivet spikat låses brädan fast och spricker mer........... Jaja, det var teori, inte fakta.
Fler som kan berätta hur gammal deras trall är eller blev?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).