Trähantverk

Projekt matbord av en gammal dörr

4 inlägg 3893 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Projekt matbord av en gammal dörr

Nielsen1981  
#520167 Hej

Jag har fått ärva en snickarverkstad av min sambos gammel morfar, maskinerna har jag frågat om här förut men vågar inte använda dem så mycket då gammel morfarn gärna modifierade sina maskin. Men jag har startat med ett projekt med den gammal dörr som jag hittade och jag vill göra ett matbord av det.

Tanken min är att göra två lådor i bordet som man öppnar uppifrån samt att jag har breddat dörren med furu plankor som jag hittade i ladan. (Ladan är full av materialer men de har ju varit utsatta för en del under sina år där.)

Här är mitt problem de plankor som jag användt mig av er lite vridna och jag behöver tips hur jag kan göra för att ordna till dem. Jag har en stor hyvel men den vågar jag inte helt starta... jag har en handhyvel och en massa vanliga hyvlar som jag kan hyvla för hand med.

Det andra huvudbryderiet jag har är att mitten på dörren så är det en upphöjning och mest praktiskt är ju om hela matbordet är utan större sprickor eller ställen där smulor eller mat kan samla sig så behöver ta ner eller göra någon smart lösning. Kom gärna med tips å råd:)

Inte bestämt mig hur jag ska laga bordsbenen men funderar på tre ben på varje sida som står i olika vinklar svårt att förklara och jag har ingen bra bild.

Å är det någon i dalsland nära bengtsfors som kan mycket om gamla maskiner så får ni gärna höra av er om ni vill komma å visa mig lite:) Betalar givetvis om någon vill göra detta.

Tack på förhand.

Ps: jag har absolut ingen erfarenhet med handverk på detta nivået...haha
Upphöjningen mitt på dörren
upphöjningen mitt på dörren.
Här har jag satt ihop så man kan se ungefär hur bordskivan kommer bli.




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Projekt matbord av en gammal dörr

zeetorg  
#520277 Det där blir nog bra, men om jag skulle gjort något liknande så skulle jag ha hyvlat ner upphöjningen (för hand) och sedan lagt på en glasskiva. Lådorna skulle jag haft under bordet istället.

Skall du hyvla dom vridna brädorna så kan du märka på med blyerts där dom sticker upp hyvla lite försiktigt, mäta och märka på igen osv. När du närmar dig slutet så får du kanske övergå till slipning istället.

Men istället för att hyvla för hand så skulle jag nog ha försökt att starta upp planhyveln. Se till att ha ordentligt skydd för ögon och ansikte och att inget sitter löst. Starta sedan upp och dra i lite olika spakar och rattar och se vad som händer. (Och om det händer en olycka så kan du ju alltid skylla på någon idiot på nätet som sade att du skulle göra så.. :wink: :lol: )

Användarvisningsbild

Re: Projekt matbord av en gammal dörr

Nielsen1981  
#520283 Haha dra i några spakar å rattar! Ja om jag bestämmer mig för att göra det så ska jag definitivt rikta mina klagomål till internetet:) haha

Ja det kanske bli bäst att hyvla ner upphöjningen å lägga på något glas. Lite meckande att få ner det i riktig höjd men det ska nog gå.

Tack för svaret jag återkommer:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt matbord av en gammal dörr

Göt  
#520290 lägg några lister på kanterna och lägg på en glasskiva så får du upphöjningen på dörren kvar. Maskinerna kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men det brukar finnas mycket kunskap på det här forumet...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).