Trähantverk

Skogsägare som vill skörda näver?

12 inlägg 8855 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägare som vill skörda näver?

Sarda  
#510539 Hej!
Jag letar efter skogsägare som är intresserade av att skörda och sälja näver!
Idag ses näver som ett spillmaterial i skogen, men efterfrågan på näver är stor från slöjdare, hantverkare och byggnadsvårdare. De har tidigare importerat näver från Ryssland, men detta är svårt idag p.g.a. kriget.
Näver skördas från glasbjörk, ofta runt midsommar då trädet savar. Man kan ta näver från skog som ska avverkas eller skörda och låta trädet stå kvar. Kanske kan man kombinera näverskörd med vedhuggning. Priset ligger på ca 350 kr/kg för näver med bra kvalitet. Olika kvaliteter används för olika ändamål, t ex takläggning, flätat näver, tampade burkar.

Nu 2023 startar jag upp ett projekt för att se möjligheter för att återigen skörda och sälja svensk näver. Vi har fått finansiering från Nämnden för hemslöjdsfrågor för att fördjupa oss i frågan. Vi i projektgrupppen är: Jag och Kerstin Sylwan som är designers i Göteborg, Bror Forslund som är näverslöjdare i Halland och Felix Wink som är hemslöjdskonsulent i Umeå.

Är du intresserad av att titta på möjligheterna för att ta näver i din skog och sälja den? Det handlar om att se hinder och möjligheter för hur skörd, lagring och försäljning kan fungera. Vi intervjuar också slöjdare/hantverkare/byggnadsvårdare för att kartlägga vilka kvaliteter, mängder och priser som efterfrågas.

Målet är att vi ska försöka få igång en svensk produktion av näver. Näver är ett fantastiskt och miljövänligt material som
skulle kunna användas mer i framtiden. Hör gärna av dig 😀



Senast redigerad av Sarda fre 27 jan 2023, 11:35, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Skogsägare sökes till projekt om näver

Elias Granqvist  
#518817
Sarda skrev:Hej! Jag är formgivare, verksam i Göteborg och har jobbat med näver i produktutveckling. Se mer på http://www.designstories.se. Det har visat sig att den svenska nävern och hantverket runt materialet håller på att försvinna helt. Vilket känns mycket sorgligt!

Vi vill därför starta och söka finansiering för ett större projekt som handlar om att rädda näver som kulturarv och framtida slöjd- och designmaterial. I detta skulle det vara mycket värdefullt att samarbeta med skogsägare för att utforska hur näver skulle kunna ses som en råvara och tillgång. Även kunskapen runt hur man skördar näver är på utdöende.

Är det någon som vill vara med på detta? :-bd
Vet ni någon som kan göra en analys av dagens nävermarknad? Tillgång, priser etc
Andra tips runt ämnet?


Hej.

För finansiering borde det finnas möjlighet att söka stöd både från hemslöjdsfonder och från designinvesterare. Kanske kan sågverk också vara intresserade och där kan man måhända få uppgifter om priser på näver.

Vad kan en skogsägare ställa upp med? Vad betalar man för näver till skogsägare idag?

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare sökes till projekt om näver

Arvid0  
#518965 Byggnadsvårdssidan är också angelägna av att näver"produktionen" kan fortleva. Kontakta hantverksuniversitetet i Göteborg om du inte redan gjort det. Vet att norska sidan också har haft svårt att få tag på näver och att de flesta köpt baltisk eller rysk näver.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare sökes till projekt om näver

Sarda  
#521372 Idag kostar svensk näver 350 kr/kg. Rysk är billigare men grövre och mer svårarbetad.
Vad krävs för att få svenska skogsägare mer intresserade av att skörda näver?
Vi vill starta en diskussion runt detta för att förhoppningsvis förändra läget.
Senast redigerad av Sarda tis 14 aug 2018, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsägare sökes till projekt om näver

Sarda  
#521385
Arvid0 skrev:Byggnadsvårdssidan är också angelägna av att näver"produktionen" kan fortleva. Kontakta hantverksuniversitetet i Göteborg om du inte redan gjort det. Vet att norska sidan också har haft svårt att få tag på näver och att de flesta köpt baltisk eller rysk näver.


Jag har försökt kontakta byggnadsvårdssidan men inte fått napp. Om någon har en bra kontakt där är jag tacksam?
Har haft kontakt med motsvarande hemslöjdsföreningar i Norge och de har samma problem. Brist på norsk näver och äldre slöjdare, utdöende hantverk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsägare sökes till projekt om näver

Arvid0  
#521387
Sarda skrev:Idag kostar svensk näver 350 kr/kg. Rysk är billigare men grövre och mer svårarbetad.
Vad krävs för att få svenska skogsägare mer intresserade av att skörda näver?
Vi vill starta en diskussion runt detta för att förhoppningsvis förändra läget.
Det jag spontant känner skulle krävas är en seriös uppköpare och riktlinjer/kravspec. Tidsspannet när det går att skörda är som jag förstått inte så långt och långt från alla björkar är lämpliga.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare sökes till projekt om näver

Arvid0  
#521388
Sarda skrev:
Arvid0 skrev:Byggnadsvårdssidan är också angelägna av att näver"produktionen" kan fortleva. Kontakta hantverksuniversitetet i Göteborg om du inte redan gjort det. Vet att norska sidan också har haft svårt att få tag på näver och att de flesta köpt baltisk eller rysk näver.


Jag har försökt kontakta byggnadsvårdssidan men inte fått napp. Om någon har en bra kontakt där är jag tacksam?
Har haft kontakt med motsvarande hemslöjdsföreningar i Norge och de har samma problem. Brist på norsk näver och äldre slöjdare, utdöende hantverk.
Den jag vet är Henrik Larsson, om han är kvar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare som vill skörda näver?

Sarda  
#800537 Vi har skapat gruppen Näverns Vänner på Facebook där alla som är intresserade av näver kan gå med. Förhoppningen är att såväl skogsägare som näverslöjdare och byggnadsvårdare är med och att det kan bli en plats för att köpa och sälja svensk näver.

Gå med om du vill sälja näver eller lära dig mer om nävertäkt 😀

https://www.facebook.com/groups/557179326519955/

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare sökes till projekt om näver

hfab  
#800539
Sarda skrev:Vad krävs för att få svenska skogsägare mer intresserade av att skörda näver?
Senast redigerad av hfab ons 17 maj 2023, 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare sökes till projekt om näver

Sarda  
#800542
hfab skrev:
Sarda skrev:Vad krävs för att få svenska skogsägare mer intresserade av att skörda näver?

Till att börja med kan du svara på PM 😀
Sedan föreslår jag att ni skaffar en alternativ kontaktyta för oss som vägrar facebook.

Jag har i PM efterfrågat kravspecifikation och leverans info.


Hej!
Jag har inte sett något pm från dig, men när jag letade nu så ser jag att du har frågat om kvalitet och pris i en annan tråd. Priset vet vi inte än vad det kommer landa på, vi är ännu mitt uppe i projektet. Jag tror också att det är sånt som de som har näver att sälja får vara med och förhandla fram. 350 kronor är en summa som har kommit upp, men det kan variera, slöjdnäver som är de finare kvaliteterna går att få bättre betalt för än byggnadsvårdsnäver. I juni ska vi ha flera nävertäkter tillsammans med skogsägare och efter det kommer vi veta mer om detta.
Vad gäller facebook och att inte vara med där. Facebook-gruppen är en uppstartslösning. Vi har inte resurser eller tid att starta upp en ny hemsida och administrera den i nuläget, men vi vill knyta ihop folk som vi har i vårt kontaktnät i det här projektet. Annars kommer näver som kunde ha använts gå till spillo. Framöver är vår plan att skapa en näverförmedling som inte är beroende av fb. Kanske kan det kopplas hit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsägare som vill skörda näver?

Sne4  
#800557 Även jag tycker det vore trevligt med en tydlig spec att leverera mot. Vilka kvalitetskrav ställs helt enkelt.

-En enkel och tydlig spec att följa: Kvalitetsklasser, storlek på ark, påverkas pris beroende på storlek/tjocklek, krav på hur pressning/torkning ska utföras, avdrag för hål osv.

Apropå 350 kr/kilot så var väl det en summa som var aktuell hos en leverantör 2014 vid försäljning av taknäver?
http://www.bygghantverk.eu/produkter/n% ... r-27778997

Om det är tydligt hur många kilo önskas om det finns några riktlinjer för slöjdnäver, så hade det nog gått att ta en provdag för att se hur många kilo man hinner med.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare som vill skörda näver?

Sarda  
#800636
(71.97 KiB) Nerladdad 55 gånger

(4.95 MiB) Nerladdad 41 gånger


Hej!
Vi har intervjuat slöjdare och byggnadsvårdare om mått, kvaliteter, priser etc. Jag bifogar ett dokument med frågor och svar om nävertäkt och ett dokument om hur man kan förvara näver. Läs detta! Återkoppla gärna om vad ni tänker 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).